Hej,
Jag har en Sonos Play:5 gen 1 som jag inte bytt in än. Jag tänkte att jag kanske kunde använda den som högtalare till TV:n (en Samsung q95) som har en box man drar alla kablar till. I boxen sitter ett optiskt ljud ut. I sonos sitter det en 3,5 in. Har köpt kabel som passar.

När jag väljer optisk enhet som ljud ut från TV:n får jag ett meddelande att ingen högtalare hittas. Har försökt med allt och googlat runt men inget.

Vet någon själ vad jag gjort för fel eller om det inte går överhuvudtaget? Enligt Sonos ska det ju gå att Play:5 till TV:n.
 
P Pistol skrev:
Hej,
Jag har en Sonos Play:5 gen 1 som jag inte bytt in än. Jag tänkte att jag kanske kunde använda den som högtalare till TV:n (en Samsung q95) som har en box man drar alla kablar till. I boxen sitter ett optiskt ljud ut. I sonos sitter det en 3,5 in. Har köpt kabel som passar.

När jag väljer optisk enhet som ljud ut från TV:n får jag ett meddelande att ingen högtalare hittas. Har försökt med allt och googlat runt men inget.

Vet någon själ vad jag gjort för fel eller om det inte går överhuvudtaget? Enligt Sonos ska det ju gå att Play:5 till TV:n.
Optiskt signal till 3,5 mm analog ingång är ingen bra kombo.
 
Ok. Är det ingen bra kombo som i att det inte går eller att det funkar men inte så bra? Hur bör jag göra istället?
 
Vad är det för kabel du köpt?
 
MultiMan
En hel del 3,5mm-kontakter i moderna prylar har lysdiod i botten av kontakten som kan skicka digitala signaler via fiber (t ex Google Chromecast, olika TV-boxar jag haft inklusive Viasat).

Det är inte så att du köpt en toslink till 3,5mm optisk kabel och Sonos inte har någon IR-mottagare i 3,5mm-kontakten? Då måste du skaffa en aktiv DA-omvandlare/kabel.

Exakt vilken kabel har du köpt? Bild?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
En hel del 3,5mm-kontakter i moderna prylar har lysdiod i botten av kontakten som kan skicka digitala signaler via fiber (t ex Google Chromecast, olika TV-boxar jag haft inklusive Viasat).

Det är inte så att du köpt en toslink till 3,5mm optisk kabel och Sonos inte har någon IR-mottagare i 3,5mm-kontakten? Då måste du skaffa en aktiv DA-omvandlare/kabel.

Exakt vilken kabel har du köpt? Bild?
Jag har köpt denna typ. Den lyser rött precis som du säger.
 
  • Optisk fiberkabel, Toslink-kontakter, 3.5mm adapter, svart, 1.8m lång, produktbild mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

MultiMan
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Står ingenstans att Sonos 5 Gen 1 har annat än vanlig linjeingång på 3,5mm vilket brukar innebära enbart analog, så du måste skaffa en DA-omvandare om inte utgången från TVn har analoga möjligheter.

Edit: T ex [länk] eller något annat som gör samma sak.
Tack så jättemycket!
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
P Pistol skrev:
Hej,
Jag har en Sonos Play:5 gen 1 som jag inte bytt in än. Jag tänkte att jag kanske kunde använda den som högtalare till TV:n (en Samsung q95) som har en box man drar alla kablar till. I boxen sitter ett optiskt ljud ut. I sonos sitter det en 3,5 in. Har köpt kabel som passar.

När jag väljer optisk enhet som ljud ut från TV:n får jag ett meddelande att ingen högtalare hittas. Har försökt med allt och googlat runt men inget.

Vet någon själ vad jag gjort för fel eller om det inte går överhuvudtaget? Enligt Sonos ska det ju gå att Play:5 till TV:n.
Din högtalare har inte någon optisk ljudingång, så din kabel har du ingen nytta av.

Däremot skulle du kunna införskaffa en hdmi-till-3,5mm adapter för att få ljudet från One connect-boxen till högtalaren.

Eller enklast, fast mycket dyrare, en Samsung soundbar som är kompatibel med din tv. En sådan ansluts med antingen wifi, optisk kabel, bluetooth eller hdmi-kabel.
 
Keiller Keiller skrev:
Din högtalare har inte någon optisk ljudingång, så din kabel har du ingen nytta av.

Däremot skulle du kunna införskaffa en hdmi-till-3,5mm adapter för att få ljudet från One connect-boxen till högtalaren.

Eller enklast, fast mycket dyrare, en Samsung soundbar som är kompatibel med din tv. En sådan ansluts med antingen wifi, optisk kabel, bluetooth eller hdmi-kabel.
Jag har varit inne på att skaffa soundbar och bas men TVn används så sällan så jag har inte kunnat motivera det än. Detta får bli starten.

Tack för input! Kollar på en HDMI -> 3,5
 
Jag är övertygad om att ditt ljud kommer lagga i sonos5an, ev kan du kompensera det i appen men räkna inte med det.
 
H Harald Boye skrev:
Jag är övertygad om att ditt ljud kommer lagga i sonos5an, ev kan du kompensera det i appen men räkna inte med det.
Köpte en DA-omvandlare och kopplade in. Funkar fint och inget lagg i ljudet. Nackdelen är väl att man inte kan höja och sänka volymen med fjärrkontrollen till TVn.
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.