Jag skulle då först kollat kurvlutningen innan jag börjar skruva på max framledning. Har man rätt kurvlutning så kommer förmodligen framledning aldrig upp i 35 grader om det bara är golvvärme i betongbjälklag
 
V Vector skrev:
Jag skulle då först kollat kurvlutningen innan jag börjar skruva på max framledning. Har man rätt kurvlutning så kommer förmodligen framledning aldrig upp i 35 grader om det bara är golvvärme i betongbjälklag
Enligt nuvarande kurva, som är 5:an, förskjuten med -2, då kommer vi inte upp i 35 graders framledning föran utetemperaturen är nere i -14 grader, vilket inte händer så ofta här i södra skåne.

Graf över värmeinställningar; samband mellan framledningstemperatur och utetemperatur; digitalt gränssnitt; justeringsmöjligheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men, det är ändå intressant att trots att kurvan ser ut så, då tyckte den ändå att framledningen skulle ligga på 39 grader med en utetemperatur på -11,2 grader. Känns som kurvan är en riktlinje, men inte hela sanningen. Jag gissar att den också tar hänsyn till gradminuterna. Om den enligt gradminuterna ligger mycket back, då höjer den framledningen ytterligare för att jobba ikapp snabbare. Om det stämmer, vet jag inte - men intressant är det iaf att veta.

Temperaturövervakningsdiagram för golvvärme visar utomhus- och beräknad tillförseltemperatur över tid.
 
Om du flyttar ner kurvan horisontellt med finjusteringen, det är bara att prova fram tills någon i hushållet fryser. Där någonstans är du rätt. Efter det kan du knäcka den om du känner att det vid vissa temperaturer inte räcker. Bara prova, inget kommer explodera =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.