Hej.

Jag har alltid trott att kylan i trappen ner till källaren berodde på källardörren. Men nu tror jag att det är pga detta rör som sticker ner från taket. Jag kan inte se hur det ser ut uppe på taket pga mkt snö.

Nån som vet vad det är för rör?
Är det ok om jag pluggar igen det med nåt?

Tänker en lång pinne som jag kanske kan trycka upp nåt tyg med upp i röret, så kalluft inte rasar rakt ner? (Svårt att nå upp utan stege o stege i trapp känns lite för vanskligt för mej).
Det finns inget expansionskärl i huset. Jag vet inte vad det är för märke på väggen bredvid. På andra sidan den väggen är en hall-”smatt” utan något på väggen (ingen ventil, rör, edyl). Har ett svagt minne av att nån sagt att det skulle tidigare varit en toalett i den ”smatten”, vilket jag har svårt att tro, då ”smatten” inte är särskilt stor. Men huset är byggt typ 1945, så udda lösningar är iofs inte omöjligt.

Tacksam för all hjälp att identifiera vad det är för rör, o om det kan pluggas utan problem.
Mvh// Eva
 
  • Enkel rumshörna, vit vägg, tänd lampa, rör på väggen, sliten, behov av renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Expansionskärl från vind ovan är en bra gissning, kanske kapade man så långt upp på röret man nådde utan riktig stege en gång i tiden.

En annan gissning är avluftning från avlopp ut genom taket, dock var de tidigare i gjutjärn och minst 50mm i diameter. Men i brist på annat kanske ett järnrör fick duga.

El, tv-antennkabel, telefonsladd kan ju också varit aktuellt att dra i en genomföring förr i tiden.

Kan inte se vad det vita i änden av röret är, gängor, tejp? Du kan nog lugnt prova att plugga det med en trasa, se bara till att du kan dra ut den i fall du behöver.
 
  • Gilla
Evasan
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Expansionskärl från vind ovan är en bra gissning, kanske kapade man så långt upp på röret man nådde utan riktig stege en gång i tiden.

En annan gissning är avluftning från avlopp ut genom taket, dock var de tidigare i gjutjärn och minst 50mm i diameter. Men i brist på annat kanske ett järnrör fick duga.

El, tv-antennkabel, telefonsladd kan ju också varit aktuellt att dra i en genomföring förr i tiden.

Kan inte se vad det vita i änden av röret är, gängor, tejp? Du kan nog lugnt prova att plugga det med en trasa, se bara till att du kan dra ut den i fall du behöver.
Nu har det gått en tid sen jag tryckte in en tygtrasa i röret, o det har faktiskt blivit lite bättre temperatur i källartrappan.
Dock ska jag låta nån kunnig titta på det nån ggn framöver, om det kan kapas utmed taket, så jag slipper ett kallt järnrör som hänger o kyler i onödan.
Tack för ditt svar. 🙏🏽☺️
 
Bra. Markera gärna mitt inlägg med bäst svar om du vill!
 
  • Gilla
Wisselgren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.