Hejsan!

Jag har nyligen installerat en Vedex 1000 (vedpanna med självdrag, keramik och underförbränning till en 5,5 m lång skorsten med 15 cm i diameter). Mitt problem är att det kommer ganska mycket vit rök/vattenånga ur skorstenen när jag eldar. Det syns nästan ingenting i dagsljus men i mörker desto mer. Veden borde vara tillräckligt torr.

Vad kan det vara för orsak och kan jag göra något åt det?

Mvh

/Jacobic

PS Jag kan bara reglera primärluften.
 
Steg ett skulle kunna vara att du mäter vad röken har för temperatur när den lämnar skorstenen (eller snarare ca 1 meter ner). Vi köpte en elektronisk ugnstermometer (med sladd mellan känselkroppen och enheten som visar temp) och hängde ner den i skorstenen. Tempen bör vara ca 80 grader en meter ner i skorstenen. Om röken är för kall så kondenserar fukten och röken syns som vit.

Ps, jag tror att du ska ha primärluften ganska lågt inställd, så riskerar du inte att få för hög gengasproduktion i förhållande till slutförbränningen (där sekundärluften kommer in).
 
Jag tycker inte det skulle vara rökgastempen eftersom problemet även fanns innan jag monterade in turbulatorerna (högre rökgastemp). Men visst rökgastempen är låg 130 grader C. Jag misstänker att jag kan ha för dåligt drag i skorstenen även om skorstenslängden räcker, enligt tillverkaren.
 
Jag har oxå vit rök ur skorstenen.Skall nog vara så.
På sommaren syns ingenting
 
jacobic skrev:
Jag tycker inte det skulle vara rökgastempen eftersom problemet även fanns innan jag monterade in turbulatorerna (högre rökgastemp). Men visst rökgastempen är låg 130 grader C. Jag misstänker att jag kan ha för dåligt drag i skorstenen även om skorstenslängden räcker, enligt tillverkaren.
Är inte 130 grader på tok för lågt?
Jag har för mig att det ska ligga på minst 160 grader.
 
Jag har 105 :)
 
Jag tror rökgastemperaturen är viktigare i toppen på skorstenen. Där bör den inte understiga ca 70 grader ca 1 meter ner(kommer inte ihåg exakt).

Är det någon som förstår varför röken/kondensen inte syns när jag eldar i min spisinsats med en våning kortare rökrör? Jag kan inte se varifrån fukten kommer ifrån förutom veden? Förbränningsluften kommer ju till största del utifrån då jag eldar med stängd panndörr.
 
Bäste jacobic!

Om du eldar ved med relativt stort fuktinnehåll måste vattenångan i rökgaserna kondensera när röken kyls av då den lämnar skorstenen. Det bästa är att elda med torr ved.

Ett sätt att minska rökgasernas fukthalt är att montera en dragregulator på rökröret mellan pannan och skorstenen. På så sätt blandar du upp rökgaserna med frisk luft och du sänker temperaturen för kondensutfällning. Du skyddar din skorsten och stabiliserar undertrycket i pannan. Obs! kolla samtidigt att du har tillräcklig area i luftinsläppet till pannrummet - ca 10 cm2 per kW maxeffekt.

Vedens fukthalt kan du mäta med en fukthaltsmätare eller kan du "flisa" ca ett kg ved, väga den noga och därefter torka den i underugnen på ca 60 grader under någon/-ra timmar tills den är helt torr - väg den sen igen och du kan få en hygglig uppfattning om fuktinnehållet.

Antag att du eldar 10 kg ved som innehåller 20 % vatten = 2 kg vatten och att luften kan transportera bort 1 - 2 g vatten per m3 luft som passerar genom pannan utan risk för kondensation ovanför skorstenen. Det skulle då behövas 1000 till 2000 m3. (Räknat på 0 - 10 grader temp och 80 % relativ luftfuktighet.)

Överskottsluften som åtgår för att transportera ut fukten ska dessutom värmas upp 150 - 200 grader - det kostar energi utöver kostnaden för att förånga fukten!! - Dåligt värmeutbyte och låg verkningsgrad.

- Elda med torr ved och använd dragregulator!

Hälsningar, Sture Castor
 
Jag eldar med största sannolikhet med torr ved då den legat i pannrummet sedan slutet på Augusti. Innan det har den torkat sedan i våras under tak. Jag har dessutom eldat med lika torr / fuktig ved i min spisinsats utan tillstymmelse till vit rök / kondens.
 
Men i din spisinsats har du väl mycket högre rökgas temperatur.
Då brukar man inte se någon vit rök
 
Borde inte den heta röken från spisinsatsen också synligt kondensera fast lite högre upp och varför rök det lika mycket när jag inte hade turbulatorerna i (högre rökgas temp). Dessutom är luften fuktigare i vardagsrummet (vid spisinsatsen) än i pannrummet.
 
Jag gissar att du ligger på 300+ grader från insatsen. En ved panna har ju lite större vedutrymme än en insats.Och den är väl på några mer kw oxå.
 
Borde inte den heta röken från spisinsatsen också synligt kondensera fast lite högre upp och varför rök det lika mycket när jag inte hade turbulatorerna i (högre rökgas temp). Dessutom är luften fuktigare i vardagsrummet (vid spisinsatsen) än i pannrummet.
Spridningen och draget blir så stort, du hinner inte uppfatta röken förränn den är borta, skulle vara om det är skitkallt i såna fall. Ju lägre rökgastemperatur och utomhustemperatur desto vitare rök. Huvudsaken att den inte är svart. Förmodligen är skorstenen på din panna så hög att rökgaserna beroende på draget hinner kylas ner så pass att röken syns som vit.. Jag har vit rök, men det struntar jag i, kör i och för sig med pellets.
 
jacobic skrev:
Hejsan!

Veden borde vara tillräckligt torr.

Vad kan det vara för orsak och kan jag göra något åt det?

Mvh

/Jacobic

PS Jag kan bara reglera primärluften.
Veden är säkert tillräckligt torr. Men även om du eldar med total torr ved = 0% fukt så bildas det ånga under förbränningen ändå
enl. nedan ( förenklat)
CxHx + O2 = CO2 + H2O
kolväte +syre = koldioxid + vattenånga

Ångan kommer alltid att finnas i rökgaser och skall evakueras genom skorsten. Bara röken är inte gul eller svart så är allt OK :).
gaia
 
Sture Castor skrev:
Vedens fukthalt kan du mäta med en fukthaltsmätare eller kan du "flisa" ca ett kg ved, väga den noga och därefter torka den i underugnen på ca 60 grader under någon/-ra timmar tills den är helt torr - väg den sen igen och du kan få en hygglig uppfattning om fuktinnehållet.


Hälsningar, Sture Castor
vet ej vad en underugn är
Vatten förångas vid 100 grader och man måste värma vedprovet upp till 100-105 grader vid normal tryck för att kunna torka ved eller annat fuktigt. Om man inte har en torkskåp/ugn med fläkt som kontinuerligt evakuerar förångat vatten ... eller kan en underugn göra det?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.