För att rensa upp sa jag ta bort fönsterbrädorna i vardagsrummet, problemet är bara att konsollerna sitter skruvade bakom elementen...

Hur löser jag det på bästa sätt utan att ha sönder konsollerna/väggen fullständing(hyresrätt, lär bli tvungen att sätta tillbaka dem)?

Just nu går tankarna att det kanske går att borra sönder skruvskallarna. Men jag är inte säker på att jag kommer åt med borren heller. Har en tigersåg men då blir konsollernas sidor uppsågade. Annars är det väl det enklaste...

Alternativ?

Plocka bort hela elementen ger jag mig inte på.
 
Elementen kan väl inte vara ditsatta efter fönsterbrädet?

Är det elektriska element? Som lätt kan fällas ut från väggen?
 
Radiatorerna kan visst vara ditsatta efter fönsterbrädorna. I mitt hus sitter konsolerna till och med bakom tretexskivorna.
 
Det är nog det vanligaste scenariot -att elementen monteras effter fönsterbrädorna.

Några alternativ som kanske kan fungera;

-Spärrskaft med bits för att komma åt. Kanske det enda alternativet om det är en betongvägg och allt sitter som berget.

- Kexigare väggar kanske släpper taget om pluggen om du lirkar lite vackert med ett koben mellan väggen och konsollen, så att du får loss plugg och skruv i ett moment. Lägg något (brädbit, masoniteremsa eller dyl) mellan kobenet och väggen så att du inte skadar väggen när du bryter.

- Kan du bara lirka ut konsollen några mm så kommer du kanske åt att kapa skruven med tigersågen bakom konsollen.

- Såga sönder konsollen med tigersågen och köp nya konsoller den dagen dom skall återmonteras. Kapa vackert vid skruvarna, som du sedan skruvar ur med polygrip.

Oavsett hur du beter dig så lär det underlätta att först ta bort fönsterbrädan från konsollen. Och ladda med lite tålamod innan..
 
bjorn55 skrev:
Elementen kan väl inte vara ditsatta efter fönsterbrädet?

Är det elektriska element? Som lätt kan fällas ut från väggen?
Nej, vatten. Antar att de inte går att "fällas ut" utan att stänga av vattnet?
 
ACME skrev:
Det är nog det vanligaste scenariot -att elementen monteras effter fönsterbrädorna.

Några alternativ som kanske kan fungera;

-Spärrskaft med bits för att komma åt. Kanske det enda alternativet om det är en betongvägg och allt sitter som berget.

- Kexigare väggar kanske släpper taget om pluggen om du lirkar lite vackert med ett koben mellan väggen och konsollen, så att du får loss plugg och skruv i ett moment. Lägg något (brädbit, masoniteremsa eller dyl) mellan kobenet och väggen så att du inte skadar väggen när du bryter.

- Kan du bara lirka ut konsollen några mm så kommer du kanske åt att kapa skruven med tigersågen bakom konsollen.

- Såga sönder konsollen med tigersågen och köp nya konsoller den dagen dom skall återmonteras. Kapa vackert vid skruvarna, som du sedan skruvar ur med polygrip.

Oavsett hur du beter dig så lär det underlätta att först ta bort fönsterbrädan från konsollen. Och ladda med lite tålamod innan..
Har funderat på bits på nån form av skaft(ploygrip?) dessvärre får jag inte in ett vanligt spärrskaft emellan. Men det är nog svårt att få tillräckligt tryck mot skruven.

Har provat att såga lite i konsollen med idén att kanske kunna borra sönder skruvarna med borrmaskin(om jag kommer åt från sidan) alternativt skära sönder dem med en Dremel eller nåt liknande(om den pallar). Har märkt att det tigersågen lätt hugger när man jobbar så trångt med den och då blir det fula skador så den undviker jag helst att såga mer med.

Fönsterbrädan(i sten) verkar sitta gjuten mot konsollen så den låter jag nog sitta kvar tills jag blivit tillräckligt förbannad :cool:

Ska prova att bända lite försiktigt. Ger den sig bara lite i pluggen verkar det vara det bästa alternativet.

Tack för tips! :)
 
Har du kollat om det finns någon avstängning typ -ballofix till elementet?
 
EgenHärd skrev:
Har du kollat om det finns någon avstängning typ -ballofix till elementet?
Är ingen stjärna på element dessvärre så jag har ingen aning om vad jag ska titta efter ::) Ska ta mig en närmre titt på anslutningen.
 
Efter en hel del svordomar så är nu konsollerna väck.

Dock på bekostnad av söndersågade konsoller, en hel del fula märken här och var som måste målas över och sist men inte minst... puts/betong(?) som trillat lös.

Hur lagar man lättast/snyggast det senare? Det är alltså det yttersta lagret som vid "minsta kontakt" ::) med skruvmejsel/bräckjärn/tigersåg fallit loss bakom/vid sidan av elementet där konsollen suttit. Ca 1½-2 cm tjockt lager. Plastic Padding?
 
:cool: Casco Husfix

143914908047005534883677551114264970605.jpg

fixar det. ;)
 
Immobil skrev:
:cool: Casco Husfix

[bild]

fixar det. ;)
Hmm, blir ju fel... Finns det Casco Lägenhetsfix?


























:cool:
 
High Fidelity skrev:
Hmm, blir ju fel... Finns det Casco Lägenhetsfix?
>:( Ligger inte lägenheten i ett hus? :-/ ;D
 
kan ju vara en båtlägenhet ;D eller kanske en olägenhet?
 
Du ska inte göra nåt eftersom det är en hyresrätt.Prata med värden först han ger dig råd. :)
 
Jutski skrev:
Du ska inte göra nåt eftersom det är en hyresrätt.Prata med värden först han ger dig råd. :)
Med tanke på hur de skötte renoveringen tidigare i höstas släppar jag dem inte över tröskeln...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.