A AG A skrev:
Med hänseende på husets ålder, så är det inte konstruktionberäknat från början. Man byggde efter erfarenhet och känsla. Dock med mycket stor skicklighet normalt sett. Man satte väggar där det behövde stagas/stabiliseras. Däribland väggar för kattvindar. Men när husets bärande stomme var klar, satte man endera skivmaterial, eller plankor på alla väggarna. Dessa är inte tänkta att bära, men gör det ändå. Därför är det vanligt att det trots allt håller, fastän man tar bort bärande element.
Som byggnadsingenjör skulle jag tro att det håller. Men jag skulle inte heller chansa. Sannolikt behövs inga kattvindar, eller stående reglar. Men någon form av förstärkning skadar nog inte.

Vad har hänt på andra sidan av huset? Hade förra ägaren rivit kattvindarna där. Hur har man då gjort där?
Vad jag kan se har man inte gjort någonting alls annorlunda. Det är bara ena halvan av ovanvåningens långsida som hade kattvindar.
Jag gjorde något klokt för en gångs skull och satte upp de gamla reglarna igen i väntan på byggkonsult.
 
  • Renovering pågår, rivna väggar och tak, byggstegar, gips och träspån på golvet, konstruktionsexponering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår inomhus, träplankor och rörisolering delvis borttagna, rörställning, bråte på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bisamråtta och 12 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är inte heller någon som kan räkna på sådant. Men har sett liknande med att ta bort stödben, då kan liksom takstolen skeka med benen och pressa ut väggen. Då bör ytterväggarna stramas upp med något tvärs över så dom inte kan gå utåt. I ladan på torpet hade dom kapat bort dom inre stödbenen, snölast varvid takstolarna gav sig och taket började gå ner med mage, syntes även på utsidan ytterväggar med utbuktning. Det blev att sätta stolplina 16 mm2 på undersidan loftgolvet och vantskruv med grova reglar på utsidan som mothåll och dra ihop ladans ytterväggar. takstolarna fick en ytterligare förstärkning med 45 X 125 på sidan om.
Ytterväggarna på ovanvåningen har gått ut lite, även innan jag gjorde mitt ingrepp.
Det handlar om ett spann på -5mm (något litet parti lutar lite inåt) till +13-14mm utbuktning på 1m mätbasis. Men det ser jag inte som något konstigt.
Är det oroväckande? Är ju ändå en kåk från 30-talet
Hade tänkt rikta upp väggarna med 45x45 så jag också kan dra elen dolt
 
Redigerat:
Det kan jag inte svara exakt på, men mage ut på en yttervägg är ändå en mage och beror på något. Även om huset är från 30 tal. Ingen kan säga när magen började komma. Den kan vara 40 år sen vem vet. Har nog inte tillkomit i nutid. men jag tänker mer på att ett ev stöd för takstolar som tas bort, gör att stolarna har lättare att skeka med benen och trycka ut väggarna. Bara vika en tumstock på mitten till 90 grader och trycka den mot golvet för att få en uppfattning hur fungerar, sen ett pinnar som stöttar en bit in och ställa mot golvet ingen. Jag vet bara vad ladan hade och åtgärdade det, kan bli rätt mycket snölast där den står.

Nu vill jag inte skrämma upp någon, det är nog bra att kolla upp allt innan du färdigställer. Ger dig en halv burk för målningen av gubben på väggen 😉
 
  • Gilla
Någon Person och 3 till
  • Laddar…
Lär ju inte bli någon snölast på detta taket.
 
  • Gilla
kwasibengt
  • Laddar…
Hej!
Jag rev mina kattvindar också i mitt hus som likar bilderna och det har fungerat.
Men visst har förstärkt lite som du ser på bilden. Riktade upp huset också från insidan och med cc mått från typ 700 - 1200 mellan takstolar så blev det lösisolering
 
  • Byggarbetsplats med isolering, träbjälkar och kablar i ett pågående arbete under takkonstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L LarsGarage skrev:
Hej!
Jag rev mina kattvindar också i mitt hus som likar bilderna och det har fungerat.
Men visst har förstärkt lite som du ser på bilden. Riktade upp huset också från insidan och med cc mått från typ 700 - 1200 mellan takstolar så blev det lösisolering
Jag kan verkligen inte detta så du får ursäkta min fråga, är detta ett vedertaget sätt att förstärka tak?

Jag hade inte förväntat mig att det är så man gör. Det ser liksom ut som lite för mycket spik/skruv och för många plankor.
 
  • Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
L LarsGarage skrev:
Hej!
Jag rev mina kattvindar också i mitt hus som likar bilderna och det har fungerat.
Men visst har förstärkt lite som du ser på bilden. Riktade upp huset också från insidan och med cc mått från typ 700 - 1200 mellan takstolar så blev det lösisolering
Var det en byggnadskonstruktör som dimensionerade avlastningen?
 
Det där ser inte alls ut att kunna ta upp några laster i sidled. Skulle vara intressant att höra vad en konstruktör säger om det.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det där ser inte alls ut att kunna ta upp några laster i sidled. Skulle vara intressant att höra vad en konstruktör säger om det.
Hus ska klara väldigt stora snö- och vindlaster som uppkommer mycket sällan. Är väl främst den tankevurpan folk gör när de river och konstaterar att det höll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Det är ju inget som säger att de två andra kattvindarna saknas för någon annan gjorde som du? I vårt hus hade man sonika sågat av toppfästen till mitt balken på ena halvan av huset. Med följd att golvet lutade. Vi satte balk under, kostade 30k
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mats-S
J jonaserik skrev:
men jag tänker mer på att ett ev stöd för takstolar som tas bort, gör att stolarna har lättare att skeka med benen och trycka ut väggarna.
Men den kraften tar bjälklaget upp mellan under och ovanvåniingen. Bjälkarna har förbindelse med ytterväggar och takstolarna och ser till att takstolarna inte skekar med benen. Ditt exempel med tumstock förutsätter att det inte finns något mellanbjälklag.

Utifrån bilderna så bör det inte vara någon fara med rivningen av kattvindsväggarna, MEN som vanligt måste man se objektet live på plats för att kunna uttala sig helt korrekt :)
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag kan verkligen inte detta så du får ursäkta min fråga, är detta ett vedertaget sätt att förstärka tak?

Jag hade inte förväntat mig att det är så man gör. Det ser liksom ut som lite för mycket spik/skruv och för många plankor.
Hej,

Jag kanske använde fel ord med att "förstärka taket"
Hur som så är taket sjukt mycket stummare idag än för 6år sedan.
Själva "lasten" tas upp av ytterväggen.
Vissa tak jag kommer upp på kan man nästan hoppa studsmatta på, kan ju inte vara bra 😉


Jag använde principen för lättreglar.
Det är starkare än vad man tror, både tak och väggar blev tvärstumt.
Sen har jag inget åtanke på något som ska växla av lasten.
Det behövs inte på den korta sträckan, det är ju brant den sista delen av taket.
Trycket är ju på ytterväggen!
Om man är osäker kolla på vad kattvindens konstruktion vilar på?
Om det är en bärande konstruktion under bjälklaget ja då kanske man ska kolla mer på det.
I mitt fall finns inget bärande under.

På bilden syns en del av ventilationen som jag gjorde infälld.
Vi har reagerat på att efter renovering så knakar det inte längre i huset när det blåser kraftigt alltså har min lösning fungerat.
Ja det är lugnt jag har snickare som kollat på bygget.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L LarsGarage skrev:
Hej,

Jag kanske använde fel ord med att "förstärka taket"
Hur som så är taket sjukt mycket stummare idag än för 6år sedan.
Själva "lasten" tas upp av ytterväggen.
Vissa tak jag kommer upp på kan man nästan hoppa studsmatta på, kan ju inte vara bra 😉


Jag använde principen för lättreglar.
Det är starkare än vad man tror, både tak och väggar blev tvärstumt.
Sen har jag inget åtanke på något som ska växla av lasten.
Det behövs inte på den korta sträckan, det är ju brant den sista delen av taket.
Trycket är ju på ytterväggen!
Om man är osäker kolla på vad kattvindens konstruktion vilar på?
Om det är en bärande konstruktion under bjälklaget ja då kanske man ska kolla mer på det.
I mitt fall finns inget bärande under.

På bilden syns en del av ventilationen som jag gjorde infälld.
Vi har reagerat på att efter renovering så knakar det inte längre i huset när det blåser kraftigt alltså har min lösning fungerat.
Ja det är lugnt jag har snickare som kollat på bygget.
Ok förstår, kanske. Försöker lära mig mer om detta med laster.
Det såg ut som att det skulle bli rätt instabilt att skruva ihop reglar så här. Framförallt den övre där det inte är något "överlapp".
 
  • Vindbyggnad under konstruktion, synliga träsparrar, isolering, ventilationsrör, elledningar, röda cirklar markerar intressepunkter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
houston
  • Laddar…
ullet
Jag har gjort samma resa i vårt hus som har ganska lika förutsättningar; byggt 1936, tak med 45 graders lutning, förhöjt väggliv, kattvindsväggar med lite olika avstånd från yttervägg som bara fanns på delar av övervåningen.

Hade en konstruktör som räknade på det, och han kom fram till att vi behövde förstärka med två balkar på vinden som band samman alla takstolarna längs sträckan där vi tog bort väggarna och hade upplag på gavelväggen och en genomgående innervägg parallellt med gavelväggen.

Kostnaden för balkarna var rätt försumbar i hela ombyggnationen, så det finns inte mycket som motiverar att skippa den försäkringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok förstår, kanske. Försöker lära mig mer om detta med laster.
Det såg ut som att det skulle bli rätt instabilt att skruva ihop reglar så här. Framförallt den övre där det inte är något "överlapp".
Hej igen,

Först sitter det reglar som är skruvade med konstruktions skruv,
Se ESSVE art 118102
Sedan är skivor fast skjutna som binder ihop takstol med min nya regel.
Ja det ser svagt ut med skarven på bilden men inte i verkligheten hos mig 😆
testa att göra en lättregel en gång och se hur starkt det blir.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.