Hej! Jag har ett hus från 1940.


Bergvärme installerad för ca 12 år sen.


Uppvärmningen funkar bra nu. Har elpatronen på noll.


Min fundering:


Har en ministuga på tomten som jag hyr ut ibland. Där ute bygger jag även på ett badrum som ska ha dusch. (Se karta)


Ministugan värms upp med elelement nu.


Jag är sugen på att dra ut bergvärme från pumpen i källaren i huvudhuset, till ministugan och nya badrummet där ute.


Men är det rimligt/värt? Och hur vet jag om min bergvärmepump klarar av denna utbyggnad?


Det är några meter ut till ministugan men inte så många.


Men tänker att det läcker mycket värme på vägen och det måste väl konstant ligga någon form av värme där ..?


Vilken typ av slang ska jag använda för nedgrävning och hur ska jag tänka i övrigt?


Vill ha in två små element i ministugan samt golvvärme och varmvattenberedare(ackumulatortank i detta fall?) i nya badrummet som jag bygger där ute.


Behöver väl en minishunt till golvvärmen i badrummet men behövs väl ingen till elementen i ministugan?


Alternativet är att köra vidare med el-element och lägga el-golvvärme och el-varmvattenberedare i badrummet där ute men känns dumt.


Tacksam för all input!

Flygbild över fastighet med markerade områden för värmesystem: bergvärmepump, element, golvvärme, fördelarskåp, ackumulatortank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur stor är ministugan och när är den byggd och isolerad? Vilken del av landet? Bergvärmepumpen är säkert inte dimensionerad för att även värma ministugan så den kommer förmodligen att behöva använda el-patronen en hel del när det blir kallt ute.
 
J Josth skrev:
Hur stor är ministugan och när är den byggd och isolerad? Vilken del av landet? Bergvärmepumpen är säkert inte dimensionerad för att även värma ministugan så den kommer förmodligen att behöva använda el-patronen en hel del när det blir kallt ute.
Ministugan är kanske 15 kvadrat. Sen tillkommer badrummet där ute på kanske 8 kvadrat.
Lite norr om Stockholm.
Ministugan är svingammal men tilläggsisolerad inifrån vid något tillfälle.
Badrummet får 120-isolering.
 
Ok, inte särskilt stort alls så då räcker det förmodligen med max 1,5 kW värme i ministugan när det blir som kallast i Stockholmstrakten. Uppskattar det går att spara ca 3500 till 4000 kWh per år med värmepumpen om ministugan står fullt uppvärmd året om och 1 person bor där hela tiden. Men bergvärmepumpen kommer förmodligen att behöva använda el-patronen en del på vintern vilket minskar den faktiska besparingen en del.
 
Ok, tack för svar.
Hur vet jag om det är så att elpatronen kommer att behöva användas.
Den är som sagt helt avstängd nu och huset har varit uppvärmt utan problem även när det varit -20 ute.
 
R
G Gagas skrev:
Ok, tack för svar.
Hur vet jag om det är så att elpatronen kommer att behöva användas.
Den är som sagt helt avstängd nu och huset har varit uppvärmt utan problem även när det varit -20 ute.
Det går inte o veta i förväg men du verkar ju ha bra kapacitet i din anläggning som det är nu, så troligtvis inte många dagar om året som elpatron behöver användas om alls…
 
  • Gilla
ADent
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det går inte o veta i förväg men du verkar ju ha bra kapacitet i din anläggning som det är nu, så troligtvis inte många dagar om året som elpatron behöver användas om alls…
OK.
Jag har bara ministugan uppvärmd då och då, när jag har hyresgäster eller gäster.
Kan jag stänga av värmen ut dit helt de dagar jag inte behöver ha uppvärmt där eller måste jag ha på en värmecirkulation ut till stugan konstant?
Undrar även hur jag gör med uppvärmning av duschvatten där ute om jag drar ut bergvärme.
 
R
G Gagas skrev:
OK.
Jag har bara ministugan uppvärmd då och då, när jag har hyresgäster eller gäster.
Kan jag stänga av värmen ut dit helt de dagar jag inte behöver ha uppvärmt där eller måste jag ha på en värmecirkulation ut till stugan konstant?
Undrar även hur jag gör med uppvärmning av duschvatten där ute om jag drar ut bergvärme.
I o med art du kommer ha vatten så är det ett måste o ha underhållsvärme, det kan inte kosta mycket att ha på en lägre temperatur dom kalla vintermånaderna..
 
Redigerat:
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Förutsatt att din bergvärmepump klarar av det, gör den inte det kommer du få mer eltillskott och då är det en dålig ide.

Så, som du tänkt dig men skippa ackumulatortanken och sätt istället en liten VVB i serie med inkommande varmvatten som värmer det sista när det behövs. Annars blir detta alternativ bra mycket dyrare och mer komplicerat. El-VVB säkerställer du att du får VV snabbt men att det mesta ändå värms av värmepumpen :

Säg 10 meter kulvert för 1000 kr/meter = 10 tkr
Mindre VVB: 5 tkr
Elarbete och material: 2 tkr
Diverse VVS-kopplingar/ventiler mm: 7 tkr
VVS-arbete exkl. grävning och håltagning för kulvert: 25 tkr
Golvvärme inkl. shuntrgrupp: 5 tkr
Golvvärmeslang mm: 1 tkr
2 st radiatorer: 2 tkr
===
57 tkr

Alternativet är att köra på el:
Golvvärme: 4 tkr
El-arbete: 6 tkr
El-materiel: 2 tkr
VVB: 5 tkr
==
17 tkr

Så du behöver spara in 40 tkr genom lägre driftskostnader vilket jag tror blir väldigt svårt, särskilt om den inte behöver vara helt uppvärmd hela tiden.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Förutsatt att din bergvärmepump klarar av det, gör den inte det kommer du få mer eltillskott och då är det en dålig ide.

Så, som du tänkt dig men skippa ackumulatortanken och sätt istället en liten VVB i serie med inkommande varmvatten som värmer det sista när det behövs. Annars blir detta alternativ bra mycket dyrare och mer komplicerat. El-VVB säkerställer du att du får VV snabbt men att det mesta ändå värms av värmepumpen :

Säg 10 meter kulvert för 1000 kr/meter = 10 tkr
Mindre VVB: 5 tkr
Elarbete och material: 2 tkr
Diverse VVS-kopplingar/ventiler mm: 7 tkr
VVS-arbete exkl. grävning och håltagning för kulvert: 25 tkr
Golvvärme inkl. shuntrgrupp: 5 tkr
Golvvärmeslang mm: 1 tkr
2 st radiatorer: 2 tkr
===
57 tkr

Alternativet är att köra på el:
Golvvärme: 4 tkr
El-arbete: 6 tkr
El-materiel: 2 tkr
VVB: 5 tkr
==
17 tkr

Så du behöver spara in 40 tkr genom lägre driftskostnader vilket jag tror blir väldigt svårt, särskilt om den inte behöver vara helt uppvärmd hela tiden.
Tack för jättebra svar.
Men behöver denna del verkligen bli så stor?
VVS-arbete exkl. grävning och håltagning för kulvert: 25 tkr
 
  • Gilla
Tina P
  • Laddar…
R
G Gagas skrev:
Tack för jättebra svar.
Men behöver denna del verkligen bli så stor?
VVS-arbete exkl. grävning och håltagning för kulvert: 25 tkr
Troligen inte han har räknat med en dyr Röris o nästan en gratis jobbande elektriker😉
 
Behöver man ha sådant dyr kulvertrör även den delen där man drar röret från ingång i huset till bergvärmepumpen, alltså i taket av källaren på väg från yttervägg till värmepump?
 
R
Kulverten hitte du för ca 800kr/m för värme o vatten..
Kulverten dras bara in i respektive hus och sedan väl inne i husen används vanliga rör..

Även om du väljer eluppvärmning så behöver du vatten och avlopp ut dit så jag hade kört på bergvärmen..,
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B
En luft luft vp, och elberedare blir svår att slå. Låg investering och rätt låg elförbrukning.

Men börja med att mäta elförbrukningen för dagens läge, så slipper man gissa.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Jag byggde nytt och gjorde tvärtom. BVP står i gäststugan 12m från bostadshuset.
Kulvertslang med fyra pex rör (värme+ vatmvatten, ToR), en liten VVB nära BVP och en cirkulationspump för varmvattnet som loopar till huset.
Bara golvvärme så inga shuntar.
Väldigt mycket bockande av kopparrör så inget jag bockade och klämde själv.
Kulvertröret har böjradie på en meter och beställs i färdig längd, så markentreprenörens tuffaste utmaning att få den på rätt ställe i betongplattorna med cm-passning.
12kW BVP för 200kvm boyta totalt.
 
  • Gilla
Robert E och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.