T
Jag har fått ett par Somfy Easy way 201 som motorer till de grindar jag köpt. Tyvärr fungerar de inte tillfredställande.

För det första så finns det bara två lägen på dem. Full öppning eller full stängning.
Själva öppningen är väl inte hela världen. För där kan man alltid sätta ner något i marken där man vill ha stoppet.
Problemet är stängningen. Grindarna öppnar inte och stänger i 90 graders vinklar. Utan de går ca 110 grader.
Detta innebär att när man stänger grindarna så stänger de ”snett bakåt”.
Alltså de stannar inte när de ligger parallellt med varandra, utan fortsätter bakåt ca 50 cm till. Vilket gör att de inte stängs korrekt. Så här ser det ut i stängt läge:

Manualbild av Somfy Easy Way 201 motor för svänggrindar med illustration av öppna grindar och fjärrkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är tyvärr korrekt om man kontrollerar beskrivningen av öppning och stängning i manualen.
Problemet är som sagt att de inte går att att programmera stängningsvinkeln. Vilket innebär att portarna vid leverans inte går att stänga korrekt.

Vid kontakt med butiken jag köpte dem i säger dom att man behöver montera på DIN-skenor vid motoriken för att få motorerna att stanna i önskat läge.
Dom skickar DIN-skenor till mig utan extra kostnad, vilket i och för sig är snällt. Får dessa:
DIN-skena som används för att justera stoppfunktionen på en grindmotor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För det första reagerar jag på att montering av DIN-skena inte lär vara någon standard. Då hade väl de ingått? Jag ska alltså kapa dessa i fyra olika bitar och skruva fast de på skenan där mekaniken på motorerna går för att få önskad stoppfunktion.

Jag öppnar grindarna för att se hur motorerna står när de är i det läget jag önskar. Gör sedan samma sak där jag önskar stängningen. Det är ingen exakt vetenskap med rörliga delar, så det tar flertalet försök innan jag får dit DIN-skenan på exakt rätt ställe för stängningen.

Enligt råd från aktuell återförsäljare är det nu viktigt att jag bryter strömmen och gör om öppningsprocessen på grindarna så de inte forcerar sönder skenorna. Och det låter ju såklart rimligt. Även om jag tycker lösningen i sig låter som ett hemkok. Borde inte Somfy har riktigt tillbehör för denna funktion?

Sagt och gjort. Efter flera nollställningar och försök och flyttning av DIN-skenorna så fungerar det faktiskt. I ca 3 veckor. Sen pajar först ena sidans motor och kort därefter andra.
Motorn är inte trasig i sig. Men de har mosat skenan som DIN-skenan skruvats fast på.

Ena sidans motor:
Skadad grindmotor med böjd DIN-skena markerad med rött, visar problem med öppningsmekanismen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra sidan är inte lika kvaddad, men dock böjd och ur funktion:
Kapad DIN-skena bredvid skadad grindmotor och mekanism på en handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu fungerar inga av motorerna.

Är det här verkligen lösningen på hur man reglerar öppning och stängning av Somfys motorer?
 
T
Ingen som har några idéer eller tankar? :thinking:
 
Har du kontaktat Somfy? Tror de fortfarande har sitt Sverige kontor i Bromma vid Mornington Hotell.
 
T
R Robert-san01 skrev:
Har du kontaktat Somfy? Tror de fortfarande har sitt Sverige kontor i Bromma vid Mornington Hotell.
Åh fasen. Nej det har jag inte. All kontakt jag haft är med butiken jag köpte grindarna och motorerna ifrån.
 
T
T Ejmelie skrev:
Åh fasen. Nej det har jag inte. All kontakt jag haft är med butiken jag köpte grindarna och motorerna ifrån.
Har nu mailat Somfy också (y)
Men måste ju vara någon här som har Somfys grindmotorer?
 
Måste erkänna att Somfy har den bästa kundservice jag någonsin stött på , tätt följt av Velux.
All cred till dessa, dem är marknadsledande och skulle kunna skita i detta ..

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T
fremax fremax skrev:
Måste erkänna att Somfy har den bästa kundservice jag någonsin stött på , tätt följt av Velux.
All cred till dessa, dem är marknadsledande och skulle kunna skita i detta ..

Med vänlig hälsning, fremax
Det låter bra (y) Då får jag hoppas på att dom ger mig snabbare återkoppling än deras återförsäljare..
 
Jag har Somfy och det enda strul jag har är en fjärrkontroll. Stängningsvinkel/Öppningsvinkel blir korrekt om grindarna monteras korrekt.

Är dock viktigt att man monterar och justerar gångjärnen rätt. Finns olika sätt att montera motorernas fästpunkter också för att få det rätt.

Gick bra här iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.