Hej!
Rev ut 2 kattvindar på ovanvåningen lite tanklöst och ämnesradens frågeställning dök upp ganska fort.

Resonerade lite obetänksamt att halva ovanvåningen saknar kattvindar och att det då skulle gå bra att riva. Men det är väl klokt att fundera ytterligare. Den ena ska väggen endast flyttas 3-4dm inåt för att bli lite rymligare toalett. Men den andra kattvinden hade jag gärna sluppit bygga upp igen.
Takstolarna är genomgående 62-64mm x 125mm cc 100cm. Vinkeln mellan högben och hanbjälken är 41°
Ingenting skiljer sig åt gällande takstolarna där det varit kattvindar och där det inte funnits några.
Ena kattvindens reglar var fäst precis i början på snedtaket medans den andra var lite längre ut, i plattaket. Samma kattvind stod också på en innervägg på bottenvåningen medans den andra enbart står på golvbjälklaget.
Märkte inte av att det skulle vara några spänningar i reglarna när de kapades.

Så, vad tror ni, är jag lika korkad som jag känner mig?
 
  • Ett rum under renovering med bar vägg, skadat tak, träplankor på golvet och röda säckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i rum med lutande tak, träreglar, skadad innertak, orenoverad vägg, trägolv, fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under renovering, rörigt, träväggar, öppet tak, trappa, verktyg, belysning, dammsugare, kablar, arbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En byggarbetsplats inomhus med stegar, verktyg, och utsatta träbjälkar och spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Timmerkonstruktion med spånskador, metallspik och grov träyta nära grönt föremål nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal träkonstruktion, potentiellt vinden, med synliga verktyg och byggmaterial i förgrunden. Möjlig renoveringsscen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bra att du stannar upp och tänker till. Jag törs inte ha någon säker synpunkt på sakfrågan (om du nu bor i ett korthus eller inte), men jag gissar att du kanske räddas av konstruktionen som är ovanför kattvindarna.

Det enda rimliga men tråkiga rådet är nog att en konstruktör borde tänka till på detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bra att du stannar upp och tänker till. Jag törs inte ha någon säker synpunkt på sakfrågan (om du nu bor i ett korthus eller inte), men jag gissar att du kanske räddas av konstruktionen som är ovanför kattvindarna.

Det enda rimliga men tråkiga rådet är nog att en konstruktör borde tänka till på detta.n konstruktör finns ju såklart med i listan men det kanske blev lite fel i rangordningen
MathiasS MathiasS skrev:
Bra att du stannar upp och tänker till. Jag törs inte ha någon säker synpunkt på sakfrågan (om du nu bor i ett korthus eller inte), men jag gissar att du kanske räddas av konstruktionen som är ovanför kattvindarna.

Det enda rimliga men tråkiga rådet är nog att en konstruktör borde tänka till på detta.
Ja en konstruktör finns med på listan men ordningen blev nog lite tokig nu. Ska försöka få hit nån så snart som möjligt.
Det är oisolerat och jag har haft varmt nån dag nu så all snö har trillat av så det finns åtminstone ingen snölast.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Sätt atåmp så länge? Går att hyra och är ju en försäkring om inte annat.
 
  • Gilla
bisamråtta och 7 till
  • Laddar…
Möjligen last åt kortsidornas håll som kan bli problem?

Jag är certifierad byggnadsingenjör. Och med det menar jag att jag sitter här och tjejgissar😅
 
  • Gilla
  • Haha
Tercel och 19 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Möjligen last åt kortsidornas håll som kan bli problem?

Jag är certifierad byggnadsingenjör. Och med det menar jag att jag sitter här och tjejgissar😅
Gjorde ett nytt tak på ett sånt hus för nåt år sen. Vi vill också ta bort kattvindarna då valde vi att göra nytt tak med lite mindre takvinkel. Bättre utrymme för isolering bättre höjd invändigt. På hanbjälkens översida la vi in limträbalkar (längs med huset) p så vis blev taket fribärande.
 
  • Takstomme under konstruktion, synlig isolering, träreglar, delvis utomhustak, ingen person syns, byggprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under renovering, takbyte, byggnadsställning, grävmaskin, klar himmel, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person med hörselskydd och arbetskläder river en trävägg inomhus, bråte på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Gjorde ett nytt tak på ett sånt hus för nåt år sen.
Se fint ut, men hur hjälper det här TS? Utveckla din rekommendation så kan fler lärasig av intaget. Välmött
 
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
Du har inte / kan inte få tak på några gamla bygglovshamdlingar där det kanske går att avgöra om de är en del av den bärande konstruktionen? Googlar man "takstol mansardtak" så har ju alla sådana stödben.
 
En smula obetänksamt kanske.. Men du fick fin takhöjd och och bra med luft på ovanvåningen!

Har du eller kan skaffa ritningar på kåken?
 
Är det ett enda stort rum på övervåningen?

Har sett nåt liknande, men där var det en bärande vägg mitt på, som stöttade nockbalken.

Dvs två rum och en dörr.
Huset var heller inte långt, kanske 7 meter mellan ytterväggarna.
 
  • Gilla
Herunumen
  • Laddar…
Jag är också byggingenjör men kan bara gissa. Jag tror inte väggarna är något problem. Det är däremot desto vanligare att där är stödben inne i kattvinden när det ser ut sådär. Det hade varit intressant att veta om du också har haft det. Att dom saknas är jag mer orolig för. Om tidigare ägare har plockat bort dom så har kanske väggarna indirekt fått en bärande funktion.

Jag bor själv i ett liknande hus där tidigare ägare har plockat bort stödbenen som finns på originalritning. Nånstans har det blivit problem för sedan har man fått förstärka med nya stag och jag har en gammal ”skada” på en yttervägg som tyder på rörelse i huset. Jag har dock vågat mig på att riva ena kattvindsväggen, då dom i mitt fall inte är bärande. Jag har ju dock mina stag.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tomture61
Mitt hus från 2008 har mansardtak . Hela övervåningen med dess takstolar är det som bildar ö-våningen .
Huset är 8,5 m djupt .
Stödbenen (lodräta) som befinner sig på den branta delen av taket sitter ca 80 cm in sett från ytterväggar .
Takstolar är konstruerade av 145 x 45 C24 virke .
Branta delen (63 gr) har dock 220 x 45 virke .
Övergången mellan 220 virket till 145 virket är förstärkt med trä , ser ut som en triangel som bygger inåt .

Nu ser jag dock att TS tak ej är mansardtak utan ett tak med 41 gr vinkel .
Ramverkstakstol har jag för mig det kallas , då sitter stödbenen något längre in , typ 100-120 cm in sett från ytterväggar .
De är väll de vi ser på bilderna , gömda bakom träpanelen som bildar en mycket liten kattvind .
 
Redigerat:
Är inte heller någon som kan räkna på sådant. Men har sett liknande med att ta bort stödben, då kan liksom takstolen skeka med benen och pressa ut väggen. Då bör ytterväggarna stramas upp med något tvärs över så dom inte kan gå utåt. I ladan på torpet hade dom kapat bort dom inre stödbenen, snölast varvid takstolarna gav sig och taket började gå ner med mage, syntes även på utsidan ytterväggar med utbuktning. Det blev att sätta stolplina 16 mm2 på undersidan loftgolvet och vantskruv med grova reglar på utsidan som mothåll och dra ihop ladans ytterväggar. takstolarna fick en ytterligare förstärkning med 45 X 125 på sidan om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Med hänseende på husets ålder, så är det inte konstruktionberäknat från början. Man byggde efter erfarenhet och känsla. Dock med mycket stor skicklighet normalt sett. Man satte väggar där det behövde stagas/stabiliseras. Däribland väggar för kattvindar. Men när husets bärande stomme var klar, satte man endera skivmaterial, eller plankor på alla väggarna. Dessa är inte tänkta att bära, men gör det ändå. Därför är det vanligt att det trots allt håller, fastän man tar bort bärande element.
Som byggnadsingenjör skulle jag tro att det håller. Men jag skulle inte heller chansa. Sannolikt behövs inga kattvindar, eller stående reglar. Men någon form av förstärkning skadar nog inte.

Vad har hänt på andra sidan av huset? Hade förra ägaren rivit kattvindarna där. Hur har man då gjort där?
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.