Hej. Familjen står inför en köksrenovering och jag har några funderingar som jag behöver bolla lite.

Vi vill ha en grönt kök men kan inte hitta någon lucka i den kulör vi i gillar på marknaden. Vi har inte oändligt med pengar men vill ändå ha något eget så vi har två alternativ.

1. Köpa ett Bodbyn i vitt från IKEA och lacka om hos en lackeringsfirma i den kulör vi vill ha

2. Ikeastommar + Använda oss av luckleverantör likt pickyliving eller decoform

Jag har fått ett prisförslag från Decoform och det kommer väl kosta en sisådär 30 tusen extra för att få luckor och täcksidor i den kulör och lucka vi vill ha.

Att lacka om luckorna kommer att kosta ca 400-500 per lucka, och då tänker jag att även täcksidorna kommer kosta däromkring.

Exempel: En täcksida för ett högskåp till IKEA kostar 800:- + ca 500 för lackering medans Decoform tar 2695:- för densamma. En lådfront 60x80 kostar 600 + 500 för lack hos IKEA medans Decoform tar 1145 för densamma.

Skillnaden i pris på luckor och lådfronter är inte så stor men på täcksidor är det en markant skillnad.

Alltså blir det billigare att köpa ett kök i den luckan vi vill ha och lacka om den via en firma. Är det någon som stått i valet likt mig? Hur har du tänkt?

Det verkar vara väldigt många som använder sig av en luckleverantör men inte lika många som lackar om ett helt nytt kök? Varför inte om detta alternativ är billigare!?

Tack på förhand!
 
Ingen?
 
BirgitS
D dirtyd skrev:
Det verkar vara väldigt många som använder sig av en luckleverantör men inte lika många som lackar om ett helt nytt kök? Varför inte om detta alternativ är billigare!?
Kanske för att man också vill ha en annan form på luckan t.ex. fasad kant eller en lucka med bättre kvalitet än Ikeas. Finns ju några trådar med Ikea-luckor med tunn och skör lack som går sönder när någon råkar stöta i dem eller med folie som börjar lossna långt innan man trodde att ett utbyte skulle vara nödvändigt.
 
Så gjorde vi.
Vi kompletterade köket med IKEA skåp och luckor.

Sedan målade vi allt, nytt som gammalt i samma färg.

Vi köpte Wellinge eller Weddinge luckor som är gjorda i MDF.

Dessutom hade jag sågat i flera av luckorna, eftersom måtten inte stämde.

Men ditt pris stämmer inte med min uppfattning av kostnader. Jag betalade ~300 för luckor, ~200 för lådfronter och ~500 för fullhöjd skafferi/garderobsdörr. Det var i Stockholm.
 
M magnu skrev:
Så gjorde vi.
Vi kompletterade köket med IKEA skåp och luckor.

Sedan målade vi allt, nytt som gammalt i samma färg.

Vi köpte Wellinge eller Weddinge luckor som är gjorda i MDF.

Dessutom hade jag sågat i flera av luckorna, eftersom måtten inte stämde.

Men ditt pris stämmer inte med min uppfattning av kostnader. Jag betalade ~300 för luckor, ~200 för lådfronter och ~500 för fullhöjd skafferi/garderobsdörr. Det var i Stockholm.
Tack för svar. Har du lust att skicka någon bild på hur det blev?
 
Köksskåp med blandning av original luckor från 1985 och nya från IKEA, utan synliga handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

De undre skåpluckorna är original från 85. De övre är nya från IKEA och 2019.
Ny och gammal vit köksskåpslucka med urfräst grepp och öppet överskåp utan handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det satt ventilationsrör ovanpå skåpen innan vi gjorde om ventilationen.

Vi valde att sätta nya skåp ovanpå befintliga överskåp och fräsa ur ett grepp i luckan så vi slapp handtag. För att öppna de översta skåpen måste man först öppna skåpet under. Det gav ett lugnare intryck i köket.

Sedan fanns det bara 30cm i höjd och 28 cm i djup enl std från 85. Så vi fick såga till skivorna som kom i IKEAs paket innan skåpen monterades.
 
Om det är lantligt du är ute efter kanske det hade varit en idé att handmåla luckorna? Då får man också en finare och mer levande yta på luckorna i stället för den tråkiga, döda och sterila yta som sprutmålning ger.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Väcker en gammal tråd men tittade på alla alternativ och valde att lacka ett nytt Ikeakök. Blev betydligt billigare än tex Picky living och resultatet blev perfekt. Gick på 15000kr och det är ett relativt stort kök. Anlitade Jens Rohlen speciallackering i Göteborg.
 
mattias.rask mattias.rask skrev:
Väcker en gammal tråd men tittade på alla alternativ och valde att lacka ett nytt Ikeakök. Blev betydligt billigare än tex Picky living och resultatet blev perfekt. Gick på 15000kr och det är ett relativt stort kök. Anlitade Jens Rohlen speciallackering i Göteborg.
Vi funderar också på att lacka ett nytt IKEA kök, vilken lucka valde ni?
 
R RickNess skrev:
Vi funderar också på att lacka ett nytt IKEA kök, vilken lucka valde ni?
Veddinge, bra pris och finns överallt. Ett tips är att rita köket och börja plocka på sig delar från cirkulärbutiken om man bor nära Ikea. Perfekt med framförallt täcksidor etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.