Hej. Jag behöver ha en dränkpump i en källare där det inte finns el framdraget.

Det finns dock mycket plats för solceller på gärdet utanför.

Jag tänker mig något sorts batteripack 12v eller 24v? Vilken typ av pump?
Vattnet är regnvatten men kan inte garantera att det ligger lite skräp i botten på pumpgropen.

Någon som gjort något likande och kan komma med lite tips?
 
S spislucka skrev:
Hej. Jag behöver ha en dränkpump i en källare där det inte finns el framdraget.

Det finns dock mycket plats för solceller på gärdet utanför.

Jag tänker mig något sorts batteripack 12v eller 24v? Vilken typ av pump?
Vattnet är regnvatten men kan inte garantera att det ligger lite skräp i botten på pumpgropen.

Någon som gjort något likande och kan komma med lite tips?
Förlängningskabel?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förlängningskabel?
5km 😂
 
  • Haha
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
S spislucka skrev:
Hej. Jag behöver ha en dränkpump i en källare där det inte finns el framdraget.

Det finns dock mycket plats för solceller på gärdet utanför.

Jag tänker mig något sorts batteripack 12v eller 24v? Vilken typ av pump?
Vattnet är regnvatten men kan inte garantera att det ligger lite skräp i botten på pumpgropen.

Någon som gjort något likande och kan komma med lite tips?
Länspumpar för båt tänker jag först. Den bör vara just 12 eller 24 V för det går åt för mycket energi att omvandla till 230 V. Iaf om pumpen skall jobba under mörka höstdagar
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Länspumpar för båt tänker jag först. Den bör vara just 12 eller 24 V för det går åt för mycket energi att omvandla till 230 V. Iaf om pumpen skall jobba under mörka höstdagar
Ja, 230V är nog väldigt onödigt om nu 24V pumpar räcker kapacitetsmässigt. Verkar finnas gott om sådana. Viktiga är ju att inte kopppla den direkt till batteriet om det är bly, eller annars heller då den kommer drar ur batteriet för mycket och ha sönder det. Bättre då att koppla till en förbrukarport på din laddningsregulator, som förhoppningsvis skyddar batteriet. Frågan är dock om dessa är gjorda för motorer som last?
 
  • Gilla
Harri Czonstke och 1 till
  • Laddar…
I ett så här utsatt läge är kanske litiumbatterier att föredra?
 
Till min snarkapparat som jag drar med mig på åretrunttältning, fiskestuga på en öde ö, segelbåt på Vänern använder jag en simpel Biltema 12 V DC / 230 V AC Inverter.
Främst av de anledningen att snarkapparaten kräver 230 V.

På båten har jag en solcell som laddar blybatterier via en solcellsregulator (BT funkar).

Invertern stänger automatiskt av då batterispänningen understiger 10.5 V, så att batteriet inte förstörs.

Tror att BT solcellsregulator också stänger av automatiskt om batterispänningen bli för låg. Väljer du 12 Volts pump med nivåvakt så är väl detta enklaste lösningen, utan 230 V inverter.

Och så kan du väl koppla in lite LED-
lampor ocks, så Du inte går vilse.



- Litiumbatteri till detta verkar vara lite överkurs. Möjligen bättre ur fryssynpunkt. Blybatterier fryser sönder.

Har i dagarna labbat med LiPo-batteri till snarken. Främsta fördelen är vikten.
1.7 kg mot 20 kg för blybatteri 60 Ah.
 
Redigerat:
Blybatterier fryser inte om dom är laddade! Vet dock inte när de anses vara oladdade nog för att frysa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Blybatterier fryser fakiskt inte så länge de är fullladdade, inte innan -60C i alla fall.

10.5V låter väldigt lågt. Problemet är att spänningen är beroende av lasten också förstås. Att bryta vid lite låg spänning är helt ok man drar mycket ström, så att batteriet "egentligen" ligger högre. Men att bryta vid 10.5v om man har låg last är inte alls bra. 11.3V är en vanlig nivå och är nog bättre. Men tom. 12V är ~50% vilket är gränsen för blybatterier så vid låg last ska man bryta betydligt högre.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nyss börjat pillra med Litiumbatterier.
Vet egentligen bara att detta som en kompis byggde åt mig av lösa celler heter LiPo, som står Litium-Polymer.
Det finns säkert fler än fem olika. Som dessutom behöver olika tekniker för att laddas.
Har således en laddare som kan programmeras och balancera de olika cellerna mot varandra.
Har även en s k BMS inkopplad.
En slags driftskrets/övervakning.

Nu tror jag att Du tänker på färdiga Litiumbatterier till form liknande ett vanligt bilbatteri. Och så som Du är inne på behövs särskild laddare för dessa som kan hantera vald typ.

I båtar verkar det numera bli allt vanligare. Laddning från solceller och generatorer.

Bra information och trådar hittar Du på maringuiden.se
Kanske kolla hos Hjertmans också.

Mao finns det mycket att sätta sig in i.

Bara detta med batterier till mina pannlampor. Drivs vardera med ett 18650 Li-batteri.
18 står för diametern och 650 längden i mm.

Det är bara det att det ska vara 18650 batteri som är 654 mm långa. Har en typ av BMS inbyggt...

Ja, se denna tekniken.

Vad gäller min båt, så fortsätter jag med 3 st AGM batterier, solcell och
en typ av regulator som anpassar
Solcellens dryga 21 V till typ 13.8 V med minimal förlust.

Funkat i 15 år.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.