S
Hejsan

Jag behöver montera in en ventil på ett rör. Inget konstigt med det egentligen.

Det är bara det att röret är ett VSH Press 22x1.20 Stainless

Har inte jobbat med sådana tidigare. Stainless gör mig ju lite orolig, saker i rostfritt brukar vara något helt annat att jobba med än koppar.

Hur kapar jag röret? Funkar en vanlig rörkap för kopparrör, sån där man skruvar på och rullar runt? Jag antar inte. Röret sitter ju i en installation, pressat, så det funkar inte att ta ner det, utan det behöver kapas på plats. Finns några vettiga alternativ för en GDS'are med ett akut behov?

Jag noterade att på ett ställe är det anslutet ett sådant här rostfritt rör till ett kopparrör via en vanlig stainless presskoppling. Lite förvånad att man kopplar ihop två så olika metaller på det viset. Funkar det alltså? Inga problem med galvaniska strömmar och korrosion? Det ser ju bra ut i alla fall. Ingen synlig korrosion.
 
Redigerat:
Bågfil med ett bra blad.
Protte
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S
prototypen prototypen skrev:
Bågfil med ett bra blad.
Protte
Tiger alltså :)
Har inga bra blad till min bågfil, men tigersågblad har jag gott om bra blad till :)
 
ralvejd
Det går med rörkap men den slits fort.
Billiga har tendensen att gå av innan röret.
 
B
Svårigheten med tigersåg är ju att få ett fint snitt, annars blir det problem att få på ventilen (med klämringar?), tigersågen är mer bra när man grovkapar eller river något.

Kan funka om du är försiktig. Jag skulle nog gradat av kapningen lite efteråt, eller slipat. Multiverktyg eller till och med vinkelslip kan ge finare snitt.
 
Rörkap med trissa för rostfritt!
 
  • Gilla
Snickerick och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.