Flyttade in i mitt hus för ca 21 dgr sedan. Har pysslat med inställningen på Ivt 490 men jag tycker inte det blir varmt. Enl instruktionerna så skall ett hus på betongplatta ligga på ca 2,5 värmekurvan. Jag har min på 3. Elmätaren tickar på ca 68 kwh om dagen. Är detta normalt vid denna årstid? Bor i Malmö.
 
Är det ett nytt hus? Golvvärme? Hur stort? det är viktigt att veta för att kunna hjälpa dig.
Styr du värmen med termostaterna i rummen?

Vi bor i en 1-planare på 130 kvm utanför Skurup med en IVT 490 och har just nu en förbrukning på 35-40 kWh om dygnet.
 
Hej Robban44. Golvärme, 130 kvm samt att jag har uponor termostater i alla rummen. Det var lite skillnad på förbrukningen.
 
Samma förutsättningar då. Till att börja med om huset är nytt får du räkna med lite högre förbrukning upp till 1 år då platta och huset skall torka ut, fick en siffra på 10-15% och den kan nog stämma. Det första jag råder dig till är att skruva upp alla termostater på max, låt det gå ett dygn och se vad som hänt då med värmen. Låt kurvan stå kvar på 3 så länge, har du skruvat upp fininställningen något? Om du efter 1 dygn har ordentligt varmt i huset så skruvar du ner kurvan max 2 snäpp och väntar ett dygn till ungefär, varje snäpp motsvarar ca.0.2 gr i framledningstemp har jag fått fram. Är det fortfarande för varmt så 2 snäpp till osv osv. När du känner att det börjar bli ganska lagom vid nuvarande temp ute så låt det vara där till tempen sjunker lite ytterligare under +5, börjar det då kännas lite kyligt så vrider du upp fininställningen t.ex 3 snäpp i stöten, rör inte värmekurvan då, vänta 24 timmar och se vad som händer, är det fortfarande för kallt ta ytterligare några snäpp osv osv. När du är nöjd så låt det vara tills det går ner på minusgrader, blir det då varmare eller kallare i huset så är det värmekurvan som justeras uppåt eller neråt, om det går över 0:an är det fininställningen som justeras om det blir för varmt eller kallt. När du är nöjd med värmen i huset vid både -5 som + 5 har du hittat rätt i inställningarna. Termostaterna skall hela tiden vara på max och det skall dom vara framöver också, du skall låta pumpen sköta uppvärmningen med hjälp av värmekurvan inte med termostaterna i rummen, du kan använda termostaten i t.ex sovrummet för att begränsa tempen där men inte styra värmen i huset med dom för det är oekonomiskt och du får en ojämnare värme i huset. När jag gjort detta vintern 2005-2006 så sjönk vår förbrukning med mellan 30-35% på någon vecka när jag hittat rätt inställningar.
Jag kör idag på värmekurva 2.7 och fininställning 2.8 ocha har 21.5-22 gr i huset.
 
Hej Robban44. Golvärme, 130 kvm samt att jag har uponor termostater i alla rummen. Det var lite skillnad på förbrukningen.
 
Jag skall ta tag i dina råd. Börjar på direkten. Stort tack!! Läste bruksanvisningen men man fattade inte mycket av deras instruktioner.
 
Lycka till och hör gärna av dig hur det går.
 
Robban har du fullt öppet i alla ventiler i huset? Fönster, fresh air luckor mm?
 
Ja alla ventiler är öppna och skall så vara, extra viktigt om man har ett nytt hus. Vi har Freshventiler i rummen men då man bor i Skåne så har jag monterat in stormsäkringar i alla ventiler som jag fick tips om då det blåser mycket ute på slätten, dom är riktigt bra så draget är borta ur ventilerna när det blåser ute, gav ca 200:- styck men det var det värt. http://www.fresh.se/p83071/files/Stormsakring-224.pdf

Märker du någon skillnad nu med värmen i huset?
 
Tjena! Jag hade inställningen kvar på 3,0 och ökade finjusteringen med 3 grader. Detta för att se om jag får någon effekt och det har jag fått. Öppnade alla ventiler som vanligt igen, tidigare hade jag en del stängda. Fresh till hälften. Nu har jag fullt öppet. Varmt fortfarande så jag sänkte inställningen tillo 2,5. Skall se om värmen håller i sig, gör den detta så sänker jag finjusteringen sakta men säkert. Det tar säkert tid som du skrev att plattan skall bli uppvärmd. Men det är på bättringsvägen. Tittade på din länk ang fresh så jag skall nog beställa två sådana. Stort tack så återkommer jag om det skulle bli problem.
 
Skönt du fått värme i huset, förmodar du har alla termostater på max nu och låter värmekurvan och fininställningen sköta jobbet, vi hade första vintern vämekurva 3.2 och fininställning 2.5 men efter 1 år har vi dom kurvorna jag skrev tidigare så det skiljer en del när hus och platta torkat ut ordentligt. Varje 5 snäpp på fininställningen motsvarar ca:0,3 gr hos oss i framledningstemp på vattnet så du har något att gå efter. Då människan känner av en temp.skillnad på 0.2 gr så gäller det att vara försiktig när man vrider rattarna. Lycka till.
 
Även om det var ett tag sedan det här diskuterades så skulle jag vilja slänga in att det även beror på vilken fläkthastighet som pumpen går på. Som standard blåser den luft som attan och då måste man ju ha en högre värmekurva. Men om IVT har justerat in den så borde den vara nerställd.
 
Skulle precis säga samma som ovanstående, dvs är ventilationen verkligen korrekt injusterad? Räkna inte med att VVS:aren som kopplade in pannan även mätte luftflödet. Det görs först när allt annat är klart och då inte av VVS-firman utan av en IVT-servicefirma.

Första veckorna efter vi flyttat in gick pannan på fabriksinställning, dvs ventilationen nästan på max. Det var i princip korsdrag i huset... :) Sedan kom en firma och justerade denna och då blev det mycket varmare i kåken.
 
Hej, Jag skulle vilja veta vad ni har framledningstemparatur vid tex. +5. Vi har precis bytt ut vår plastmatta i kök&hall mot tarkett 14mm trägolv. Nu har värmen i vårt hus sjunkit massor. Man får ju inte ha en högre yttemparatur på golvet än +23. Men vad är lämpligt att ha i framledningstemparatur?

Tacksam för hjälp/svar
 
Om man tittar på värmekurvorna i manualen så hamnar man på 23 grader framledningstemperatur rätt fort även om man har en väldigt låg kurva. Vi kör kurva 2,0 och vid ca +5 grader ute så är man redan där uppe i runt 23 grader. Dock är ju inte yttemperatur på golvet på långa vägar samma sak som framledningstemperaturen. I övrigt så tror jag att golvet klarar högre temp än så. Tänk om solen lyser in en sommardag! Man har ju inte så stor val annat än att ställa in den temperaturen som man behöver för ett drägligt inomhusklimat. Eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.