Hej,

Lång historia kort så har min förbrukning skenat sista tiden, och jag började kolla förbrukningen via min lastbalansering. Testade att stänga av värmepump och pannan för att se vad som hände, och förbrukningen sjönk som väntat rejält.
Men när jag satte igång den igen hade varmvatten temperaturen sjunkit från ca 55 grader till 37 grader. Är detta normalt på bara 30 minuter? Vi förbrukade inget vatten alls under denna tid.
Nästa problem är att jag nu inte får igång den igen. Det står bara och porlar i den och inget händer med temperaturen.
Se bifogad film (sätt på ljudet). Vad kan det bero på?
 
Och här kommer videon 😃
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
För mycket luft i värmesystemet...
 
Men varför började den då bete sig såhär efter att jag brutit strömmen?
 
lät som en hel del luft ja
 
Jo det var ju en hel del luft. Missat helt att man även ska lufta på pannan och inte bara på elementen...
Hoppas temperaturen kommer också, just nu fortsätter den sjunka.
 
Ja det fungerade ju bättre, värmen kom till slut och det porlande ljudet försvann.
Men nu är jag tillbaka på ruta 1, det drar otroligt mycket ström och vid den kollen som gjordes igår kunde jag konstatera att när värmepumpen är avstängd sjunker förbrukningen rejält. Det är alltså värmepumpen som förbrukar otroligt mycket el.
Orkade inte fortsätta igår kväll, men stog och kollade några minuer imorse hur den beter sig.
Vid ca 0 grader ute och när endast värmepumpen går så sjunker vattentemperaturen stadigt trots att ingen förbrukar vatten.
Tills slut går steg 1 på tillskottet in och stöttar, men temperaturen på vattnet fortsätter sjunka.
Sen kommer steg 2 på tillskottet, men samma sak, temperaturen fortsätter sjunka.
Tills sist kickar steg 3 igång och först då börjar temperaturen åka.
Denna observation gjordes under ca 10 minuter.
Värmpumpen krävde alltså fullt tillskott från elpatronerna för att klara att hålla vattentemperaturen, och detta när det var 0grader ute... Hittils idag har huset förbrukat 27kWh.
Några tips om vad mer jag kan kolla, eller är det bara att ringa in en tekniker som får kolla på det?
 
Om inte patron orkar utan att koppla in sista steget, så måste undersökas om patronen är felaktig. Det är 2 patroner med flera steg i sig, och 3 kontaktorer, sitter på höger sida innanför plåtarna Blir till att se efter om det bränt någonstans. Och framför allt kolla reläer och ev kontaktorerna, Vid start så indikerade VP att steg går in, det kan då vara fel i någon. Du får se om dom rör sig med som en liten duns, är det bara en som rör sig så kan det vara fel i spolen eller avbrott på manövern ( spänningen från kortet ) Det är 3 st små relän på kortet som ger spänning till kontaktorerna. Det klarar en elektriker eller en med kännedom om el och har elschemat framför sig
 
Jag skulle kolla varför den kopplar in elpatronerna.. går inte värmepumpen något å går det ger den någon värme. Sen måste det väl vara något med styrningen runt vv laddningen som krånglar om det är som du säger att tempen går ner snabbt...den går ut i värmesystemet istället för att värma vv
 
V Vector skrev:
Jag skulle kolla varför den kopplar in elpatronerna.. går inte värmepumpen något å går det ger den någon värme. Sen måste det väl vara något med styrningen runt vv laddningen som krånglar om det är som du säger att tempen går ner snabbt...den går ut i värmesystemet istället för att värma vv
Värmepumpen går enligt displayen, och det surrar om utedelen. Hur kontrollerar jag lättast om den ger värme?
 
Kolla in hur shunten som ska välja mellan värme och VV sidan 52 och nummer 61 motor som trycker och 62 ventilen, sitter nere till vänster lite bakom pumpen. Om den inte går som den ska, blir det fel. ett foto på den är bra. en grå låda med en vit spak på. Trycka ner den så är det VV-läge sen ska den gå tillbaka själv. Många gånger så kärvar dom och stannar i mellanläge värme/VV och då blir det att utgående värme ökar mer än vad som behövs, samt att VV inte kommer upp i temp.
 
Den här spaken alltså? Går inte att trycka ner, sitter fast...
 
  • Närbild på mässingsventil och rörledningar, otydlig fokus, industriellt sammanhang, komponenter för VVS-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick den att röra på sig nu, men den står helt still. Oavsett driftläge
 
Då kan det inte fungera som det ska med värme och vamvatten, Med spaken nere så laddas VV, det blir att lossa motorn, ser ut som en Honywell VC 4013. Det gå att köra den manuellt i menys, För att få bort motorn trycks den och vrides, du kan få trycka rätt hårt. Prova sen då att trycka ner spaken, den ska fjädra tillbaka själv. Nästa steg är att trycka ner pinnen med fjädern, lika där ska fjädra tillbaka själv annars sitter den fast. Sitter den fast så får du knacka på axeln oh försöka få den att röra på sig, lite smörja på axeln är bra.
 
Jag fick den att röra sig nu, dock inte med "fingerkraft" utan fick ta en skruvmejsel som hävstång.
Dock fjädrar den tillbaka utan kärvning så det känns inte som fel på själva ventilen, snarare aktuatorn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.