Hej!

Gäller en Hugo kamin där fläkten inte orkar snurra igång. Fungerar ibland om man puttar igång den, men sedan fastnar den åter igen. Fläkten är väldigt trög när man drar runt den för hand. Misstänker att lagret/motorn är kass?

Någon som varit med om liknande? Finns det firmor som kan laga sådant? Går det få tag på denna reservdel?

Lite dyrt att byta ut hela enheten nu när det bara verkar som fläkten/motorn är kass.

Tacksam för tips/råd

Öppen låda under spis visar vit porslinsskål, metallgnistrar, kablar, och byggnadsmaterial. Slitna, oupprätthållna, rörigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vit plastdetalj med fläktblad inuti, troligen del av en apparat, placerad på grå yta, ganska dammig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gammal, dammig etikett med klisterrester och kopplingsschema, antagligen del av elektronisk utrustning. Bilden är roterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har samma problem, fast min motor går knappt att dra runt för hand. Tyvärr inte hittat någon ny än. För mig är det dock inte bara motorn som är dålig, själva varvtalsregulatorn/motordimmern är skadad på baksidan, nästan som att den blivit för varm? Du kan ju kika om även din blivit dålig så du inte byter motorn och står kvar med problemet!
 
J Jokv skrev:
Har samma problem, fast min motor går knappt att dra runt för hand. Tyvärr inte hittat någon ny än. För mig är det dock inte bara motorn som är dålig, själva varvtalsregulatorn/motordimmern är skadad på baksidan, nästan som att den blivit för varm? Du kan ju kika om även din blivit dålig så du inte byter motorn och står kvar med problemet!
Ut med fläktpaketet ut med fläkten så det syns hur den ser ut och på motorn står det vad den heter, ser ut på fläkthjulet som en standardfläkt.
 
J jonaserik skrev:
Ut med fläktpaketet ut med fläkten så det syns hur den ser ut och på motorn står det vad den heter, ser ut på fläkthjulet som en standardfläkt.
Inte letat överdrivet mycket får jag erkänna, inte helt bestämt oss ifall vi vill laga den eller om vi ändå ska byta ut hela kaminen.

Lägger upp en bild på elmotorn ifall det är någon annan som har glädje av vad den heter!
 
  • Elmotor etikett, specifikationer, skruvar, människohand håller, mörk bakgrund, tillverkad i USA.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om jag inte minns fel så var det Elektrolux som sålde Hugo. har kollat runt lite och det finns inga nya motorer på kartan att få tag i. Så det blir att försöka hitta på något själv.
 
H
Är det ingen kondensator till fläkten. Byt den.
 
H H-Thomasson skrev:
Är det ingen kondensator till fläkten. Byt den.
Tror du det kan hjälpa? Ska fläkten vara trög när man drar runt den förhand? Fläkten orkar inte.
 
byte av lager i den?...
 
H
A Alfonsg007 skrev:
Tror du det kan hjälpa? Ska fläkten vara trög när man drar runt den förhand? Fläkten orkar inte.
Har du haft oljud fläkten?
Jag missade att den gick trögt för hand.
Byt lager om det går i såntfall.
 
A Alfonsg007 skrev:
Tror du det kan hjälpa? Ska fläkten vara trög när man drar runt den förhand? Fläkten orkar inte.
Har denna motor kvar från min skrotade Hugo som jag kan sälja. Se bild
0702018619
 
  • Gamal industriell ASEA elektrisk motor, dammig, tekniska specifikationer på märkskylt, monterad på blå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.