Det verkar som nått inte är så bra med värmepumpen. Om jag mäter mellan fas och jord har jag ca 1.5 Mohm.
Kopplar jag ur två av de tre matarkablarna till kompresorn sticker det upp till över 10.

Antar att det skall vara helt isolerat mot jord för att det skall vara ok?
 
Jag passar på att svara lite innan någon riktig elkunnig svarar. Mellan fas och jord vill du väl ha så hög resistans som möjligt? På dig låter det som att du tycker att det är för högt?

Edit: Du lade till den sista meningen medan jag svarade. Bortse från det jag skrev ovan.
 
Antog detta. Undra om det finns nått minimivärde som godtas. När jag tänker efter måste bli resultatet av den ofantligt lilla ström som en jof tolererar innan den löser?
 
Mikael_L
Jodå, du har ett litet isolationsfel, men med betoning på litet.
Felströmmen mot jord är 0,15 mA (230/1500000).

JFB löser (vanlig JFB!) vid 30mA, så ur den samt elsäkerhetsaspekten är det rätt lugnt.

Det enda att tillägga kan väl vara att en värmepatron kan få större läckström då den blir varm, eller har den börjat läcka ström kan det vara ett tecken på att den håller på att försämras.
Men det behöver inte alls vara något sådant problem heller!

Har du JFB i huset är du i vilket fall som helst bra skyddad mot skada på person och egendom.
 
Varför mätte du upp kompressorn från början?
 
Mikael_L
Ja se där, vart fick jag värmepatron ifrån :confused: :confused: :confused:

Kanske att det stod värmepump.... :surprised:
 
Vänta lite nu. Hur har du mätt, lite mer detaljerat.

En sådan mätning ger inget om du inte först kopplar ur värmepumpen helt, dvs koppla bort även nollan innan du mäter. Annars får du en helt normal ström mellan fas och nolla i din pump, som sedan går till centralen där nollan är ihopkopplad med jord, som du ju mäter mot.

Varför mätte du upp detta? har du ett problem med jfb som löser ut?
 
Jag har mätt mellan fas och jord i ytterdelen på värmepumpen med en vanlig multimeter. Samtliga kablar (förutom rören för köldmedia) är frånskillda.
Kopplar jag ur de tre kablarna till kompressorn ökar resistansen rejält.
Funderar på att låna med mej meggen hem och kolla hur den beter sig vid lite högre spänning (250V).

Felsymptomen är att Säkringen löser när jag kopplar in luftvärmepumpen. Om jag vänder på stickproppen så går säkringen inte men då startar inte kompressorn. Har det någon betydelse vilken som körs som fas och nolla? Det sitter en likriktare före styrningen till kompressorn i den.
Pumpen är en 6Kw Inverter från Panasonic -94 (modellbetekning kan jag skriva i kväll)
 
Om du kör med meggern så var försiktig med de högre mätspänningarna.

250V är givetvis OK för det skall den ju tåla i vanlig drift. Men som en tumregel bör man undvika att testa prylar med transformatorer eller elektronik med de högre spänningarna som 500V eller 1000V. Formellt skall de tåla även dessa spänningar så länge man bara mäter mot jord, men dels kan man lätt göra bort sig så att man mäter över fas-nolla ex. genom att apparaten inte är bortkopplad från centralen på nollan, dels så finns det stor risk att ett givet exemplar av transformator inte tål spänningen och då har man skapat ett problerm som man inte hade förut.

Om meggern slår igenom isoleringen på 1000V området så är det ganska vanligt att den efter en sådan mätning slår igenom även på 250V området, vilket den inte gjorde innan man "förstört" den med den höga spänningen. Beror på att ljusbågen som uppstår vid 1000V genomslaget bränner upp en mikroskopisk kolbana vid genomslagspunkten, och kol leder ström.

Vad gäller det faktiska felet så tror jag att det är inte säkert att själva kompressorn är inkopplad om inte styrenheten är spänningssatt. Så du kan mycket väl ha en total kortslutning i kompressorn som du inte ser via din mätning. Kan du mäta på själva kompressorn?
 
JanneT5 skrev:
. Om jag vänder på stickproppen så går säkringen inte men då startar inte kompressorn.

Det här brukar vara första varningen att nolla och skyddsjord har bytt plats.

Protte
 
Kan lika väl vara kortslutning mellan jord och en av fas/nolledarna i apparaten, har man ingen jfb så löser ju säkringen om man vänder stickproppen "fel"
 
Mätte mellan fas och jord med 250V Meggen visar mycket mer än vad multimertern visat.
Kopplar ut de tre kablarna som går till kompressorn och meggar mellan dessa och jord. Fullt utslag (=Kortis) :(
Troligtvis har då kompressorn pajjat?
För övrigt går det ner två tinnare kablar under kompressorn. Verkar som att det ligger värmeslinga under den? Det finns en slinga till som går under "kondensor batteriet".
Skall kila ut en gång till och mäta vad som händer med kompressorn urkopplad...
 
låter som att isolationen i kompressorn är körd ja. 13 år tycker jag man får säga är rätt bra livslängd på en värmepump ändå när man räknar med en payoff på 2-3 år. Eftersom du nu har både hål i väggen, rör och el framdraget så bör du kunna få rejäl rabatt när du köper ny pump. Alternativt köp en pump billigt själv och skaffa hjälp med installationen separat.

Det finns troligen både kompressorvärmare och en värmekabel under kondensorn för att förhindra frysning av avfrostningsvattnet.
 
De kablarna lossnade nu när jag drig ytterst försiktigt i dem. Kan det vara att den bränt ihop med skalet på kompressorn.
Gjorde dock ingen skillnad när jag kopplade ur dem.
Mätte kompressorn med multimeter nu. 22Ohm mellan lindningarna och 1-2 mot jord :( Kapput.
Meggade ytterenheten utan kompressor. Strax över 50Mohm
Ja nu står jag här med ett hål samt ett uttag på väggen. Får trösta mig med att koppla in en ljusslinga.
Insatsen har varit ekonomiskt minimal. Enda kostnaden var vacumpumpningen av rören.
Skulle en jfb räddat maskinen? Har en ev växling av L o N haft någon betydelse?
Pumpen är en panasonic. CS-1271 KE Finns inlägg om detta i värmepumpsforumet också.
 
-Skulle en jfb räddat maskinen?
Nej, den hade bara stannat tidigare
-Har en ev växling av L o N haft någon betydelse?
Ingen betydelse alls
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.