Hej,
Jag håller på med renovering av vårat badrum. Hade en diskussion med snickaren igår gällande golvet.

Färdigt golv kommer vara ett klinker-golv, så det kommer läggas golvspån och flytspacklas. För att minska totala höjden på golvet så skulle jag vilja ta bort nuvarande "plankgolv", (då man skulle tjäna c:a 20mm) och sen skruva golvspån direkt på bjälklaget.
Snickaren verkade dock inte sugen på att ta bort planken, och sa att planken eventuellt kunde ha en "bärande/stabiliserande" funktion. Kan det verkligen stämma? Det borde väl inte vara några problem att ta bort planken?

(Avloppet är gammalt och kommer göras om)

Renoveringsarbete, delvis riven golvplank, synliga rörstammar, isoleringsmaterial, tomrum i golvet, konstruktion, inomhusprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete, trägolv med rör och kablar, oavslutad inredning, verktyg på golvet, byggnadsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering, gamla trägolv upptagna, synliga rörledningar, isoleringsmaterial, karaktär av pågående byggarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Låter märkligt, vad har du hittat för snickare? Byt golv mot spån.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
R
J jimpetersson skrev:
Hej,
Jag håller på med renovering av vårat badrum. Hade en diskussion med snickaren igår gällande golvet.

Färdigt golv kommer vara ett klinker-golv, så det kommer läggas golvspån och flytspacklas. För att minska totala höjden på golvet så skulle jag vilja ta bort nuvarande "plankgolv", (då man skulle tjäna c:a 20mm) och sen skruva golvspån direkt på bjälklaget.
Snickaren verkade dock inte sugen på att ta bort planken, och sa att planken eventuellt kunde ha en "bärande/stabiliserande" funktion. Kan det verkligen stämma? Det borde väl inte vara några problem att ta bort planken?

(Avloppet är gammalt och kommer göras om)

[bild][bild][bild]
Vad har du för avstånd emellan bjälkarna?
 
Viss stabilisering kan det ge, allt som bygger på höjden hjälper till - det går dock inte att jämföra med en spånskiva som är limmad mot bjälkar och i not/spånt och skruvad.

Det går också att förstärka bjälklaget med lättfyllnadsmassa. Men läs på om säkert vattens typkonstruktion för träbjälklag https://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/AD139310D24BC6B3A13090933BCC60BB.pdf

Att göra avsteg från den är inte att rekommendera om det gäller klinker på golvet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Planken har en bärande stabiliserande funktion men inget lär ju falla ihop medan man byter till spånskiva. Skruvlimmad golvspånskiva måste vara stabilare än nuvarande plankor.

Jag skulle ta bort plankorna utan att tveka.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Ser ut som hemma hos mig ungefär... Sätt in kortlingar och skruvlimma spånskivor så blir det stabilare än idag.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vad har du för avstånd emellan bjälkarna?
Det är CC 60.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Planken har en bärande stabiliserande funktion men inget lär ju falla ihop medan man byter till spånskiva. Skruvlimmad golvspånskiva måste vara stabilare än nuvarande plankor.

Jag skulle ta bort plankorna utan att tveka.
Ja precis. Snickarens tanke var att köra golvspån på planken. Så golvspån blir det oavsett.

Oron var just kring tiden när man tagit bort planken och ännu inte fått ditt golvspån. Att det skulle finnas risk för sättningar etc. då.
 
R
J jimpetersson skrev:
Det är CC 60.
Va bra för då klarar du dig med 22mm golv spån som skruvlimmas, ett tips är att kortla emellan bjälkarna det stärker upp golvytan bra då du ska ha badrum…
Tar du bort plankorna så behövs det kortlas läns väggarna emellan bjälkarna så att spånet blir stabilt.,
Plankorna kan tas bort enligt min bedömning…

Det jag skulle titta på är dom stora ingreppen i bjälkarna för avloppen.. svårt o bedöma ifrån bilderna men det ser inte ut o vara mycket kvar av bjälken? Är bjälkarna frihängande eller finns det stöd under dessa?
Kanske behövs någon av dom förstärkas..
 
Redigerat:
J jimpetersson skrev:
Ja precis. Snickarens tanke var att köra golvspån på planken. Så golvspån blir det oavsett.

Oron var just kring tiden när man tagit bort planken och ännu inte fått ditt golvspån. Att det skulle finnas risk för sättningar etc. då.
Det finns ingen som helst risk för det.
 
  • Gilla
jimpetersson
  • Laddar…
Vad är det under? Har facken varit tomma hela tiden? Tänker mest på isolering åtminstone för ljudisolering.
 
S Stefan1972 skrev:
Vad är det under? Har facken varit tomma hela tiden? Tänker mest på isolering åtminstone för ljudisolering.
Det är ett kök under. Har tidigare varit isolerat med torv. Kommer lägga in ny isolering nu.
(Inser nu att det skulle bli rätt bökigt om man inte tar bort planken först...)
 
R Rejäl skrev:
Va bra för då klarar du dig med 22mm golv spån som skruvlimmas, ett tips är att kortla emellan bjälkarna det stärker upp golvytan bra då du ska ha badrum…
Plankorna kan tas bort enligt min bedömning…

Det jag skulle titta på är dom stora ingreppen i bjälkarna för avloppen.. svårt o bedöma ifrån bilderna men det ser inte ut o vara mycket kvar av bjälken? Är bjälkarna frihängande eller finns det stöd under dessa?
Bra tips med kortlingar!
Ja dom där urjackningarna är lite läskiga. Bjälkarna är hyffsat rejäla, c:a 75x190. Största urtaget är c:a 70mm från överkant. (Så runt 120mm kvar)
 
R
J jimpetersson skrev:
Bra tips med kortlingar!
Ja dom där urjackningarna är lite läskiga. Bjälkarna är hyffsat rejäla, c:a 75x190. Största urtaget är c:a 70mm från överkant. (Så runt 120mm kvar)
Jag tycket att en av dom såg lite väl urtagen ut.. där behövs förstärkning för 120mm är inte mycket till konstruktion så be snickaren att förstärka denna bjälke…
Det är höjden på bjälken som är avgörande för hållfastheten i bjälkarna..
 
Redigerat:
  • Gilla
jimpetersson
  • Laddar…
Limmar du en spånskiva över urjackningen så får du tillbaks nästan all böjstyvhet.
 
  • Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.