Jag inreder en vind i ett relativt nybyggt hus, 4 år gammalt. På vinden fanns en trumma i plywood, c:a 7000mm djup, som ledde fram till en taklucka i plåt. Luftspalten går runt denna trumma (alltså inte förbunden med denna) och fuktspärren ligger närmast under gipset och slutar kant-i-kant med trumman. Jag kommer at klä gipset med Microlit och sedan måla.

Jag har gjort en kudde med isolering som jag tryckt upp i schaktet. Planen är att jag skall ordna en lucka som täcker hålet men denna är ännu inte på plats. Jag har ännu ingen värme på vinden men det kommer upp varm luft från resten av huset under byggnationen. När jag i helgen hade anledning att ta bort isoleringskudden märkte jag att det fanns kondens på plåtluckans insida. Kuddens botten och trät närmast luckan var också fuktiga.

Hur skall jag hantera detta?
a) Isoleringskudden är kanske något för stor och kan eventuellt ta emot luckans insida. Hur stort mellanrum skall jag har mellan kudde och lucka?
b) Måste jag vidta några speciella åtgärder eller kommer dessa problem att försvinna när jag sätter en lucka för hålet? Är det något jag skall tänka på gällande själva luckan?
 
  • Installation 2007 (08-11) Augusti - November 067.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation 2007 (08-11) Augusti - November 068.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation 2007 (08-11) Augusti - November 069.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste du ha kvar takluckan? Annars kan du ju bräda igen hålet och ersätta takluckan med en takstege så man kommer upp på taket utifrån.
Bara en tanke...
 
Plåtluckan är kall eftersom det är kallt ute. Varm luft träffar den och kyls ner, vatten från inomhusluften fälls ut.. Om du ska ha kvar luckan så bygg en bra sluss. Dvs lufttät och isolerad, täta gärna på insidan och ovansidan av den inre luckan. Lämna en luftspalt sista biten där plankorna sitter. Inspektera några dagar efter du är klar med detta, eventuellt får du borra hål så du integrerar luckan med den övriga luftspalten men det tror jag inte ska behövas.
 
Hur illa är det att det redan har blivit fuktavfällning kring luckan på grund av att det har tagit tid för mig att bli klar med arbetet på vinden nu när det blivit kallt? Måste jag torka ur med fläkt eller liknande eller räcker det med att torka av lucka och träreglar? Är det bättre att använda något annat material för att isolera luckan t.ex. frigolit?
 
Det torkar nog ut av sig själv annars kan du ju ställa upp en liten (värme)fläkt. Huvudsaken är att det blir tätt, isoleringsmaterialet kan kvitta.
 
Jag inspekterade trumman i samband med att jag först nu skulle sätta dit en lucka. Det jar börjat bildas lite luddigt mögel högst upp i trumman närmast pklåtluckan. Vad gör jag? Skall jag byta ut plywooden?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.