Hur hade l monterat hängrännor i detta läge?

Skall även montera snörasskydd över ingången
 
  • Röd trävägg, svart takpannor, skymning, träd silhuett i bakgrunden, traditionell byggnadsstil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad trävägg med stående paneler, hörn av hus, takkant synlig, grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödfärgad träbyggnad med fönster, i skymning, snö, skogsbakgrund. Korrugerat tak. Gardiner med hjärtmotiv i fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Måste du ha rännor då, många lador har det inte, bara rakt ut. Tycker det ser lite kort ut med plåtarna, dom bör gå utanför sponten minst 5 cm, gör dom inte det så vänder vattnet runt och går på virke under, en takfotsplåt bör sättas . Lika om rännor sätts. Plåttak och rännor kan vara lite lurigt, när snön släpper så drar det med sig rännorna. Har på ladan inga rännor, bara en 3 meter hängränna ovan dörren, en omvikskupa utan stuprör och en galvad 6 mm kedja som vattnet rinner ner på.
 
Har en fundering på att göra hängrännor av plankor, men inte riktigt kommit på hur fästena ska se ut.
 
Det gjorde jag till en vedbod med plåttak, hade virke till det liggande och vart dumsnål, dom ruttnade upp på 3 år, så nu sitter det plåtrännor där
 
Alternativ 1 : Lossa takplåtarna i nedrekant och sätt bockkrok i högrillor, alltså krok som går in på taket. montera sedan din hängränna, dit med en fotplåt som sticker ut ett par cent till utöver vad plåten sticker ut idag, och montera tillbaka takplåten.

Alternativ 2 : spika dit fotbräda på takstolsändarna , mål och använd sen kompaktkrok som du fäster i fotbrädan, även denna version kommer dock göra så hängrännan hamnar lite långt ner, och då behöver du en täckplåt/fotplåt du sticker in under plåttaket, som går ner i hängrännan.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
L lat skrev:
Har en fundering på att göra hängrännor av plankor, men inte riktigt kommit på hur fästena ska se ut.
Så gjorde jag🫣.
 
  • Träkonstruktion, snö på taket, stödbjälkar, granträd i bakgrunden, arkitektoniska detaljer, rustikt byggnad, utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Martian och 4 till
  • Laddar…
K Kling 1 skrev:
Så gjorde jag🫣.
😮- charmigt, men hur länge håller det?
 
Det var fyra år sen de monterades, helt obehandlat granvirke.
 
K Kling 1 skrev:
Det var fyra år sen de monterades, helt obehandlat granvirke.
Men jag tror att TS lada vill stå där i 50 år till
 
J jonaserik skrev:
Men jag tror att TS lada vill stå där i 50 år till
Det var väl ett lite smågrinigt påpekande, om du kollar så ser du att mitt inlägg var ett förslag till utformning av infästningen som ”lat” undrade över. 😃
 
K Kling 1 skrev:
Det var väl ett lite smågrinigt påpekande, om du kollar så ser du att mitt inlägg var ett förslag till utformning av infästningen som ”lat” undrade över. 😃
OK jag ger mig och förstår🙂🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.