Hej,

Förutsättningar:
  • Jag har ett hus/stuga som står på en bergstomt som sluttar.
  • Jag ska bygga altan där.
  • Som högst blir altan närmare 2m hög.
  • Där jag ska bygga just nu bör det ej bli något stående vatten, när det regnar så rinner der längs berget utan att bli pölar.
Jag hittade några bilder från hur marken ser ut:
Modernt trähus under konstruktion på klippig terräng med skog och sjö i bakgrunden, klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Luftvärmepump monterad på husvägg med synliga kablar, i skogsmiljö med tallar och klippgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Den här altanen skall byggas ihop med existerande altan
Trädäck vid modern stuga, utemöbler, skogstomt, leksakstraktor, grillöverdrag, klippmark, pelare, fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädäck vid modern byggnad, inbäddad i skog, utemöbler, natur, bänk, träd, molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

  • Den existerande altanen har lite varierande varianter av plintar pga olika markförhållanden (samt ingen underliggande bärlina, då det inte fanns plats för det).

1. Jag har tänkt använda stolpsko samt impregnerat stolpe 95x95 som plintar.
Är det bästa alternativet?

Finns det bättre alternativ?
Vad jag minns så blir inget vatten ståendes alls där jag tänkt sätta plintarna, då bör det gå bra att borra och sätta en stolpsko med ankarmssa (vilken ankarmassa är bäst?), eller?

2. Hur ska jag lyckas borra och sätta stolpskorna i en rak linje? Jag har tänkt fästa ett snöre vågrätt och mäta ut så det blir parallellt med husväggen. Sedan ta lod från det snöret ner till marken. Borde i teorin bli bra. Men kan lätt bli lite fel och jobbigt att ta lod på en blåsig plats. Finns det andra knep för att mäta ut en rak linje i ett ojämnt bergslandskap? Vore väl bra att införskaffa ett laserpass. Behöver det med jämna mellanrum. Men skulle nån variant av laserpass ens hjälpa i det här fallet? Jag har dålig koll på vilka varianter som finns och när de bäst används.

3. Hur tätt ska jag sätta plintarna? Är som sagt, som högst ca 2m. Jag har tänkt använda underliggande bärlina 45x170mm (eller 45x195 mm?) samt regler 45x145mm på 60cc. Tänkte sätta med ca 2m avstånd, blir det bra?

Tar tacksamt emot tips inom detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Är de hela vägen utbeder från betong fundamentet du skall bygga , isf Bode du ha plats för under liggande bärregel sen skruv regel då behöver juh inte stolparna sitta helt exakt, om du hänger med, vilket håll skall trallen ligga åt som en stora altan eller längs med huset
 
R Rickard.lj skrev:
Är de hela vägen utbeder från betong fundamentet du skall bygga , isf Bode du ha plats för under liggande bärregel sen skruv regel då behöver juh inte stolparna sitta helt exakt, om du hänger med, vilket håll skall trallen ligga åt som en stora altan eller längs med huset
Hm, jag förstår vad du menar vad gäller första bärlinan, men kommer behöva två till. Ritade några bilder för säkerhetsskull. Det är nya altan som jag skall bygga nu.

Schematisk bild av hus och altaner med etiketter "Ny Altan", "Stuga/hus", "Tak", "Altan".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bärlinorna är tänkta att gå så här

Skiss av en byggnad med stuga/hus, tak och altan, samt fyra vertikala stödpelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sedan reglerna ovanpå då såklart.

Schematisk illustration av husfasad med ställning, tak och altan. Svart, beige, brun, vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det är de två yttersta bärlinorna som jag behöver stolpar till och därmed ha stolpskorna i en relativt rak linje.

Jag tänkte ev, försöka sporta med att såga ur stolpen lite för att fästa bärlinorna stabilt. Något liknande så här.
Träpelare på betongfot med metallbeslag, stenar och röd kabel synlig, inomhusmiljö med vit vägg.
Men tänker oberoende hur jag fäster bärlinan i stolparna så måste dom vara någorlunda i en rak linje.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
9 9fingers skrev:
Hm, jag förstår vad du menar vad gäller första bärlinan, men kommer behöva två till. Ritade några bilder för säkerhetsskull. Det är nya altan som jag skall bygga nu.

[bild]

Bärlinorna är tänkta att gå så här

[bild]

Och sedan reglerna ovanpå då såklart.

[bild]


Det är de två yttersta bärlinorna som jag behöver stolpar till och därmed ha stolpskorna i en relativt rak linje.

Jag tänkte ev, försöka sporta med att såga ur stolpen lite för att fästa bärlinorna stabilt. Något liknande så här.
[bild]
Men tänker oberoende hur jag fäster bärlinan i stolparna så måste dom vara någorlunda i en rak linje.
Ja jo ser den , å finare om de nu blir så synliga , du får köra på triangel å mäta ut med pythagars från ändarna på huset då har du den linjen å gå på , så skulle jag ha gjort iaf
 
R Rickard.lj skrev:
Ja jo ser den , å finare om de nu blir så synliga , du får köra på triangel å mäta ut med pythagars från ändarna på huset då har du den linjen å gå på , så skulle jag ha gjort iaf
Ja just det, kanske kan ta ett snöre som jag fäster i vardera ända och räkna för att hålla ett konstant avstånd mot husväggen.
Borde kunna lösa på andra sätta också, t.ex. två plankor planka rakt ut å vardera sida och sen spänna ett snöre emellan. Plankorna får man stötta upp eller palla upp med något så de är vågräta.

Tyå så här (blåa snören)
Schematisk illustration av hus och altantak med planka/ribba detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men problemet kvarstår lite fortfarande eftersom marken är ojämn.
Jag kan ju mäta med snöre/triangel vågrätt utifrån huset (exempel blåa linjen) men stolpskorna borras på olika höjd. Ska jag ta lod frånsnöret/triangeln då? Känns som det kan lätt bli fel? Så här ser det ut från sidan sett:

Grafisk representation, abstrakt diagram, linjer, rektanglar, textetiketter "Stuga/hus", "Gamla altan", visar konceptuell plan eller flöde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har inge betydelse att det är ojämt. ut med snören och sträck upp, då blir dom i linje, så man gör normalt. Det blir då stolpar i olika längder som står i en stolpsko. Det du ska tänka på är dom yttre stolparna som ska gå upp hela till stakethöjd och fästa ett staket i dom. Då blir det ett stadigt staket som inte vinglar.
 
  • Gilla
zapy och 4 till
  • Laddar…
Jag dro upp snören och lodade ner. Kändes inte alls exakt när man lodade med snöre och vikt vid över 2m höjd i lagom blåst, men det blev nog mer än tillräckligt rakt tycker jag.
Skogsmark, brutet staket, vandringsled under konstruktion eller reparation, tallar, klippor, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Modern byggnad vid klippig terräng, hav i bakgrunden, konstruktion av veranda eller däck pågår. Träd och mossa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Terräng med mossa, sten och skyltar, kanske för vetenskaplig forskning eller orientering, i regnigt eller dimmigt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
Nu till nästa steg. Tacksam för tips.

Det blir ju en relativt stor altan, med höga stolpar, och den ska väl stå ett antal år, så det kommer vara tillfällen då mycket folk rör sig på den samt dans och hopp kan förekomma (lär bli nått kalas vid jämnt årsfirande).

Att fästa stolparna i stolpskon med de rekommenderat avstånd mellan stolpskons botten och ändan på stolpen känns inte speciellt hållfast.

Kan man sätta stolpen hela vägen ner om man sätter nått emellan? Jag har t.ex. filt kvar från filten på taket på huset, kan jag använda det? Eller något annat?

En ohyvlad 95x95 är ofta grövre än stolpskon. Är det några problem att skala av lite så den går smidigt ner i stolpskon? Impregnerat trä vi pratar om.
 
Redigerat:
Inga problem med att skala av lite på stolpen så den passar i skon, sen det med att gå ända ner, du lägger tjärpapp i botten och sen bara stolpen direkt och skruvar fast, Det finns hål i skon, olika på olika fabrikat. Det stora hålet ska du sätta fransk träskruv i som är lika lång som hälften av stolpen tjocklek , förborra med en borr som är ca 1 -2 mm tunnare än midjan mellan skären. Tex om midjan är 8 mm så borrar du med 6 mm. Det kommer att bita så du kan dra skruven i botten och få stopp, I ev. mindre hål eller om du borrar nya ( för att det inte ska vingla innan dom är fästa upptill riktig, så drar du med gängade ankarskruv, inga som spikmodell. Det med bärighet för stora danslaget, får du tänka lite själv om du ska några stolpar på mitten med. Men inte mer än 2,5 meter mellan stolparna ut från huset. ( 125X95 duger gott med 2meter mellan ) Att som många gör fäster upp i husets grund, då låser du allt och när trät vill röra sig så kommer det att påfresta grunden eller fasad eller vad det blir. inget bra Lite mer jobb men är bra, en rad med stolpar ca 2 dm från grunden. Hela altanen fäst i ytter kant i grunden/fasaden så kan den inte röra sig. Det är inte fel att sätta några snedträvor mellan bärlinorna på undersidan- Detta för att sträva upp allt så det inte kan vrida sig. vill du var riktigt noga så en tunn tjärpapp som är lite bredare läggs ovanpå bärlinorna. Trallvirke håller en del år men säger upp och lika med bärreglarna för trallen. bara riva allt det översta och allt under det intakt.

Viken väg har tänk lägga trallen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
jonaserik nämnde det, men kanske värt att trycka på en gång till: för er så hög och stor altan bör du ha snedsträvor/metallvajer som gör att altanen inte viker sig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Inga problem med att skala av lite på stolpen så den passar i skon, sen det med att gå ända ner, du lägger tjärpapp i botten och sen bara stolpen direkt och skruvar fast, Det finns hål i skon, olika på olika fabrikat. Det stora hålet ska du sätta fransk träskruv i som är lika lång som hälften av stolpen tjocklek , förborra med en borr som är ca 1 -2 mm tunnare än midjan mellan skären. Tex om midjan är 8 mm så borrar du med 6 mm. Det kommer att bita så du kan dra skruven i botten och få stopp, I ev. mindre hål eller om du borrar nya ( för att det inte ska vingla innan dom är fästa upptill riktig, så drar du med gängade ankarskruv, inga som spikmodell. Det med bärighet för stora danslaget, får du tänka lite själv om du ska några stolpar på mitten med. Men inte mer än 2,5 meter mellan stolparna ut från huset. ( 125X95 duger gott med 2meter mellan ) Att som många gör fäster upp i husets grund, då låser du allt och när trät vill röra sig så kommer det att påfresta grunden eller fasad eller vad det blir. inget bra Lite mer jobb men är bra, en rad med stolpar ca 2 dm från grunden. Hela altanen fäst i ytter kant i grunden/fasaden så kan den inte röra sig. Det är inte fel att sätta några snedträvor mellan bärlinorna på undersidan- Detta för att sträva upp allt så det inte kan vrida sig. vill du var riktigt noga så en tunn tjärpapp som är lite bredare läggs ovanpå bärlinorna. Trallvirke håller en del år men säger upp och lika med bärreglarna för trallen. bara riva allt det översta och allt under det intakt.

Viken väg har tänk lägga trallen
Tack, ska inhandla tjärpapp och rätt skruvar.
Jag har just under 2m mellan stolparna båda vägarna. Tänkte köra 95x95 stolpar, eller blir det för klent. Inte sett 95x125 tidigare vad jag vet. Men inte så bevandrad.

Jag tänkte ev. fästa en bärlina i betonggrunden, alternativt fästa ändorna av reglerna i huset och skippa bärlinan längst in eller nån kombination. Skulle vara väldigt skönt att slippa borra dit en rad till med stolpskor. Hade väl kanske varit bäst att göra så, men...

Trallen ska gå så här
Skogsmark, träkonstruktion, blått streck, molnig himmel, husvägg, fönster, naturlig terräng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obs reglerna som är där nu är endast där temporärt så jag kunde dra upp snören. Kommer riva det igen.

Bärlinorna kommer ju gå samma väg som trallen medan reglerna vinkelrätt ovanpå bärlinorna då.
P Posselosse skrev:
jonaserik nämnde det, men kanske värt att trycka på en gång till: för er så hög och stor altan bör du ha snedsträvor/metallvajer som gör att altanen inte viker sig
Jag hade tänkt lägga stolpar på diagonalen mellan stolparna som är ytterst.
Är detta snedstävor du tänker på då. Hade bara mobilen nu så inte snyggaste bilden.
En digital ritning eller diagram som föreställer en konstruktion med bärstänger och etiketten "Bärlina".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Räcker det med yttersta raden av stolparna, både längs med och vinkelrätt mot huset? Eller behöver jag lägga snedstävor även mellan de inre raderna av stolpar?
 
  • Gilla
Posselosse
  • Laddar…
95X95 är starka stående så det går. sen att fästa i getonggrunden går bra, detär betong och håller, ta då vinkelbleck. Snedsträverna som sägs räcker med på dom yttre stolparna, det blir starkt mothåll fför skyvning. Det jag mest tänkte på är att om det blir stort och trallen går ut från huset, att låta alltihop sjunka mot ytterdel ca 2 cm så att vatten kan rinna av. En del av trallen kupar sig och det blir som små sjöar på dom
Något som är bra är att på stolparna sätta en 45 X 95 som är som stöd under bärlinorna, du må tro att det behövs in mycket till skruv att hålla dom på plats, dom ligger på dom bitarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
95X95 är starka stående så det går. sen att fästa i getonggrunden går bra, detär betong och håller, ta då vinkelbleck. Snedsträverna som sägs räcker med på dom yttre stolparna, det blir starkt mothåll fför skyvning. Det jag mest tänkte på är att om det blir stort och trallen går ut från huset, att låta alltihop sjunka mot ytterdel ca 2 cm så att vatten kan rinna av. En del av trallen kupar sig och det blir som små sjöar på dom
Något som är bra är att på stolparna sätta en 45 X 95 som är som stöd under bärlinorna, du må tro att det behövs in mycket till skruv att hålla dom på plats, dom ligger på dom bitarna.
Ang, det sista. Om jag förstår det rätt så skulle jag ha 45x95 under bärlinan för o kunna dra fler skruvar, och stötta bärlinorna ännu mer?

Min intention är att göra nån sån här snygg lösning där jag sågar ur stolparna och fäster bärlinorna på/i stolparna. Det borde motverka det problemet du tänker på?

Träkonstruktion, hörnförstärkning, spånskivor, stenfyllning, vag bakgrund, en del av en större struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går bra det med och blir en hylla för att ligga på, du kan jacka ur med 45 mm. Men som jag skrivit tidigare. Dom yttre stolpar ska gå förbi allt och komma upp över trallen minst 1200 mm så du har något stadigt att sätta staketet i. Sen med den höjden så är det krav med 1200 som staket. Stolparna i ytterkant sätter du 45 X95 som bärlinan kan vila på. Då är stolparna intakta och starka åt alla håll. Nu är det ingen balkong, då ska det vara så tätt mellan staket och golv så en ölburk inte kan rulla ut över kanten. Jag har lite mer mellan och fritt utanför, detta för att det ska gå att borsta bort snö med sopborste och kör den under staketet
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tänk bara på att stabilisera i sidled, stolpskor är starka rakt nedåt men inte speciellt starka i sidled.
 
  • Gilla
9fingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.