Vi bygger fritidshus, och har kommit så långt att gips-skivorna är monterade. Nästa moment blir spackling och invändig målning, och nu krävs effektiv värme för att det skall torka. Vi har att välja på Byggström från Vattenfall, som behöver ledas från en central 430 m bort och byggmästaren hävdar, att det skulle krävas 20 av deras elkablar för att räcka så långt, och det skulle bli stora effektförluster på vägen. Alternativet är hyra elgenerator som drivs med diesel eller bensin. Det är 60 m2 plus loft som skall värmas.
Har någon på forumet erfarenhet av byggström på långt avstånd eller att använda elgenerator, och hur kraftfull denna i så fall behöver vara?
 
#el
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib
Ska huset inte ha el när det är färdigt? Det bästa är ofta att bygga så att man så snart som möjligt kan ansluta den permanenta anslutningen.

Om det är värme som elen ska användas till är det mer effektivt att använda bränslet för att generera värme direkt än att först göra el av det och sedan driva byggfläktar. Problemet med t.ex. gasolvärmare eller dieselvärmare är att de genererar mycket fukt. Jag skulle titta på lösningar som t.ex. en wallaskamin eller liknande och leda ut skorstenen tillfälligt genom ett fönster som förses med en byggskiva och lämplig tätning.

Att dra elkabel 430 m är inget problem med avseende på effektförlust, man väljer bara en lämplig kabeldimension. Den kan dock vara besvärlig att hantera i övrigt och man kanske får svårt att avyttra den sen om man inte ska ha den permanent. Det är också dyrt i de dimensionerna som är aktuella för en tillfällig kabel.

Effekten på generatorn (eller värmekällan) bestäms av hur mycket värme huset behöver. Är det isolerat? Hur mycket?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Finns dieselvärmare eller gasolvärmare på varuhusen och behöver bara ett vägguttag, dom ger en bra värme, Med gasol så kan det bli fuktigt och med diesel ha en skapligt ventilation.
 
  • Gilla
PelleBjork
  • Laddar…
vad är syftet med att värma för att sen ? kallställa?
 
Lite beroende på två saker enligt mig.
- Om huset är färdigisolerat och tätt, samt att du har värmesystemet färdigt/nästan färdigt. Så skulle jag satsat på ett elverk. Detta kan komma till användning senare, vid strömavbrott och liknande.

- Om huset däremot inte är helt tätt, och värmesystemet inte är inststallerat. Så skulle jag, utan att tveka, köpt en dieselkanon. Dessa värmer otroligt snabbt och billigt. De behöver inte kosta mer än 1500:- på lågprisvaruhus. Jag har själv ett från Jula till garaget, som fungerar otroligt bra. Enda problemet är att även den behöver ett 230V-uttag. Dock väldigt lite ström.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Varning för att Vattenfall Eldistribution är överhopade med jobb och har långa ledtider även för att få byggström. 430 m skulle också kräva en mycket kraftig kabel, förmodligen aluminium snarare än koppar. Dyrt men att köra dieselgenerator 24/7 i några månader är också väldigt dyrt och jobbigt med all tankning. Prata med din elektriker, det är denne som måste fixa kabeln och kabelskåpen om byggström.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
tommib
Det känns väldigt mycket som att man brustit i planeringen i detta husbygge. Elen borde varit framdragen i detta skede om den ska finnas där när huset är klart. Om det ska vara ett offgridhus är det fel säsong att bygga nu givet värmebehovet.

Både en tillfällig kabel som är 430 m lång och ett elverk som ska gå 24/7 är dyrt som knark.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det känns väldigt mycket som att man brustit i planeringen i detta husbygge. Elen borde varit framdragen i detta skede om den ska finnas där när huset är klart. Om det ska vara ett offgridhus är det fel säsong att bygga nu givet värmebehovet.

Både en tillfällig kabel som är 430 m lång och ett elverk som ska gå 24/7 är dyrt som knark.
Låt TS själv avgöra om man brustit i planeringen, eller inte.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
tommib
Om man kommer på att det behövs värme i huset när gipset är monterat och valen är elverk eller 430 m skarvkabel så tycker jag att man rent objektivt kan säga att planeringen brustit. Den åsikten kan jag stå för även om någon annan tycker annorlunda.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar och synpunkter!
Beträffande planeringen så kan oförutsedda händelser kullkasta planer! Visst skall vi ha permanent el, ansökan gjordes till Vattenfall för många månader sedan, men som Josth påpekat är ledtiderna långa. Vattenfall står för den permanenta kabeln, så ingen chans att återanvända ev byggström-kabel.
Huset är isolerat till fjällstuge-standard, inte till permanent-standard. Tror det är 145 + 45 mm. Planerar att ha luft/luft- VP , men då krävs ju el.
Kaminer av olika slag behöver man väl hålla ett öga på, kan de lämnas obevakade på natten, eller om byggjobbarna gör någon veckas paus i väntan på att spackel/färg skall torka?
Vad för sorts elverk menar du, AG A?
 
  • Gilla
Huaooja
  • Laddar…
Huset/stugan klarar sig säkert och torkar sakta ur, då ni troligtvis inte har vatten så är det ingen frysrisk om ni inte har ingjuten golvvärme som provtryckts med vatten.
 
tommib
En dieselkamin är normalt gjord för att inte behöva övervakning. Just Wallas har specifikt fjärrstyrning för att kunna startas på distans. Vet inte om det finns andra fabrikat med liknande produkter. Glembring säljer kaminer som fungerar helt utan el.

Jag vet inte hur det är med sotargodkännande på dessa.

Ett elverk för drift 24/7 är inget du köper för några tusenlappar på byggvaruhus. Räkna med minst 40-50 tusen för något som är gjort för nära kontinuerlig drift. Det är också som sagt ett väldigt ineffektivt sätt att värma huset.
 
Jag har en billig china diesel värmare för 1500kr i min stuga som är off grid. Kör den kontinuerligt i en vecka i taget i omgångar. Samma specs som wallas men så klart säkert inte samma kvalitet. Men även om du köper 2 så är det ju väldigt lite pengar. Dock behövs det 12 eller 24v också.
 
tommib tommib skrev:
Ett elverk för drift 24/7 är inget du köper för några tusenlappar på byggvaruhus. Räkna med minst 40-50 tusen för något som är gjort för nära kontinuerlig drift. Det är också som sagt ett väldigt ineffektivt sätt att värma huset.
Ställer man elverket "inne" och har ett långt avgasrör ut så är ironiskt nog inte lösningen så ineffektiv..
ca 20-30% av energin blir el och resten värme, kan man då ta tillvara på 50% i form av värme så är verkningsgraden 70-80%
Men får amn en läcka så kan det bli riktigt farligt
 
tommib
Absolut, men den lösningen är som sagt potentiellt farlig så jag tipsade inte om den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.