En snickare har bytt ut ytterpanel. Detta skedde för två år sedan. Jag har nu sett att han inte spikat, utan skruvat fast brädorna. Problemet är att skruvarna går långt in i träet. På många ställen flera millimeter. Vad jag förstår finns det risk att fukt tränger in i träet då (stämmer det?). Ska detta reklameras som ett fel? Eller är det "bara" en "åsikt" att man inte ska skruva för djupt på ytterpanel?
 
Foto underlättar. Men tog det dig två år att se detta?
 
Centano Centano skrev:
Foto underlättar. Men tog det dig två år att se detta?
Återkommer med foto. Ja, två år kan tyckas länge, men är man okunnig lekman, så är man.
 
N nyttanvändarnamnidag skrev:
Problemet är att skruvarna går långt in i träet.
Måla panelen och skruvskallarna så minskar du risken för att träet fuktskadas.
 
  • Gilla
nyttanvändarnamnidag
  • Laddar…
R
N nyttanvändarnamnidag skrev:
En snickare har bytt ut ytterpanel. Detta skedde för två år sedan. Jag har nu sett att han inte spikat, utan skruvat fast brädorna. Problemet är att skruvarna går långt in i träet. På många ställen flera millimeter. Vad jag förstår finns det risk att fukt tränger in i träet då (stämmer det?). Ska detta reklameras som ett fel? Eller är det "bara" en "åsikt" att man inte ska skruva för djupt på ytterpanel?
Vid spikning eller skruvning ska spikhuvudet eller skruvskallen inte tränga in djupare än att den ligger i nivå med panelbrädans yta, för att undvika fuktinträngning och framtida missfärgning.

https://www.svedentra.se/wp-content/uploads/dalapanel-monteringsanvisning-ytterpanel.pdf
 
  • Gilla
nyttanvändarnamnidag
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vid spikning eller skruvning ska spikhuvudet eller skruvskallen inte tränga in djupare än att den ligger i nivå med panelbrädans yta, för att undvika fuktinträngning och framtida missfärgning.

[länk]
Då är det kanske att reklamera jag ska göra?
 
R
N nyttanvändarnamnidag skrev:
Då är det kanske att reklamera jag ska göra?
Ja det låter sunt, det är ett vanligt problem även vid spikning av panel då yrkesmän använder spikpistol och den slår gärna in dom för djupt..

Det du kan kräva av han är att han fyller hålen med någon typ av utefog eller foglim som är övermålningsbar..
 
  • Gilla
nyttanvändarnamnidag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.