Då jag haft bilen på verkstan brukar det ligga ett gammaldags bankgiro med summan (nedskrivet på penna) i passagerarsätet.
 
P paralun skrev:
Jo nu vet jag, om man ska reparera bilen så har man då sedan flera år fått skriva på arbetsordern.
Nu har man tvingats införa samma rutin för en service eftersom kunder ifrågasatt vad de bokat.
Sen funderar man då på att bokar man online så sker signeringen via bank-id, inte klart.
Dyrt är det, cirkus 7000:- för den här servicen.
Ok underligt när folk inte vet vad dom beställt. Men du borde ju fått en kopia på vad du skrev under. Äga bil är billigt eller något🙄.
 
N Niq skrev:
Ok underligt när folk inte vet vad dom beställt. Men du borde ju fått en kopia på vad du skrev under. Äga bil är billigt eller något🙄.
Jo men förr bokade alla bara sin service och det var bra med det.
Det nya är då att man nu får signera att man verkligen förstått vad man bokat när man lämnar bilyckeln till kundmottagaren. En arbetsorder för service....
 
P paralun skrev:
Jo men förr bokade alla bara sin service och det var bra med det.
Det nya är då att man nu får signera att man verkligen förstått vad man bokat när man lämnar bilyckeln till kundmottagaren. En arbetsorder för service....
Ja men någon anledning finns det ju att dom infört det. Lär ju krävas några servicar innan man hämtat in en som man inte fått betalt för.
 
RoTe
N Niq skrev:
Ja men någon anledning finns det ju att dom infört det. Lär ju krävas några servicar innan man hämtat in en som man inte fått betalt för.
Byte av olja och filter kostar 5000kr och tar 10 minuter...
 
hsd
Förr i tiden... fanns det bilverkstad i anslutning till varje mack ,olja å filter byttes billigt
Nu för tiden...finns varmkorv i olika smaker å storlekar
Å borta är de små mysiga caferna som fanns lite här å var
 
  • Ledsen
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Köpte precis 10l 5-30 olja för 363:- på Amazon mannol
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
nino nino skrev:
Köpte precis 10l 5-30 olja för 363:- på Amazon mannol
Jo men för en nyare begagnad bil så vill jag ha servicarna i bokföringen.
Sen jovisst är det dyrt, idag cirkus 7000:-.
Det kommer ju sedan en brytpunkt i restvärde när man kan ta vilken bilverkstad som helst.
Själv är jag sedan inte särskild road av att meka och oftast blir man mest förbannad på bilen.
Ska vara om nåt går sönder och man hittar en perfekt YouTuberulle så går det an.
 
Olja och filter byter jag om bilen är 6-7år, har väl aldrig haft nyare 😄
Skruvar med det mest själv, ibland får man ta hjälp om det är special verktyg.
Bytte kamrem på passaten vid 18', vägrade lämna på verkstad för ett rätt enkelt jobb men kostsamt (men viktigt att det blir rätt så klart, annars blir det dyrt)
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för service som kostar 7000kr? Jag servar och lagar alla våra bilar i mitt lilla garage. Svetsade dit en helt ny framvagn på min gamla Saab. Så man kommer långt med ett par pallbockar.
Men vad är det service som kostar 7000kr för det är ungefär vad jag gav för både svets och plåt till min Saab. Låter som vansinniga priser.
Olja och filter är löjligt billigt och vissa bilar behöver inte ens hissas upp för byte. Se bara till att oljan har rätt klassning och viskositet så spelar det ingen roll om det står Kalle Ankas olja på dunken. Lidl brukar ha billig olja.

Kul att hålla koll på lite priser så man ser om det är värt att serva själv. Jag har aldrig varit på en verkstad och misstänker att trots jag är en glad amatör så gör jag jobbet bättre då det är min egen bil och vill att det blir bra gjort.

Vill man ha någonting gjort ordentligt är det bäst att göra det själv 😉
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Vad är det för service som kostar 7000kr? Jag servar och lagar alla våra bilar i mitt lilla garage. Svetsade dit en helt ny framvagn på min gamla Saab. Så man kommer långt med ett par pallbockar.
Men vad är det service som kostar 7000kr för det är ungefär vad jag gav för både svets och plåt till min Saab. Låter som vansinniga priser.
Olja och filter är löjligt billigt och vissa bilar behöver inte ens hissas upp för byte. Se bara till att oljan har rätt klassning och viskositet så spelar det ingen roll om det står Kalle Ankas olja på dunken. Lidl brukar ha billig olja.

Kul att hålla koll på lite priser så man ser om det är värt att serva själv. Jag har aldrig varit på en verkstad och misstänker att trots jag är en glad amatör så gör jag jobbet bättre då det är min egen bil och vill att det blir bra gjort.

Vill man ha någonting gjort ordentligt är det bäst att göra det själv 😉
En märkesverkstad med lokal på bra läge i stockholm förmodligen. Lokalerna är dyra, lönen för mekanikern är högre och auktorisering kostar. Oljan och filtret är det lilla.
 
C
P Prodigys skrev:
En märkesverkstad med lokal på bra läge i stockholm förmodligen.
Finns det märkesverkstäder med bra läge i Stockholm?
Tycker alla ligger i "orten", tillika ofta utanförskapsområde... 😄
 
C cpalm skrev:
Finns det märkesverkstäder med bra läge i Stockholm?
Tycker alla ligger i "orten", tillika ofta utanförskapsområde... 😄
Vad är "bra läge"? Vem vill lämna in bilen på Strandvägen?
 
P paralun skrev:
Kastar in en liten fråga om service av sin bil. (Volkswagen/Skoda)
Lämnade in min bil nu på morgonen och man har en ny rutin att man skriver på ett papper att man godkänner att verkstaden tar in bilen. Jag frågade lite varför eftersom jag själv bokat servicen.
"Det var nya rutiner" men kan inte riktigt bli klok på bakgrunden och varför?
Läste inte igenom papperet utan skrev snabbt på och det var kö av andra billägare hos kundmottagarna.
Men det kanske finns nåt bra skäl?
Vår lokala VAG-verkstad har pysslat med sånt i 7-8 år och ännu värre har det blivit senaste året sedan såldes och nu ägs helt av VAG-koncernen.
Tror det kommer uppifrån. Skitnödiga tyskar.

Inför varenda service ska man sitta med en servicerådgivare och signera pryl för pryl om man accepterar att de byter en glödlampa, fyller på spolarvätska, toppar upp olja etc etc. Även signera att man godkänner att de får provköra bilen om de ska felsöka något.
Sista året har de börjat skicka ut det i förväg så man ska sitta hemma dagen innan och checka in sin bil (men får sen ändå signera på papper eller pekskärm när man lämnar in bilen).
 
Har också fått fylla i nått sånt. Föredrar det över att de tar sig friheten att byta saker till ett överpris, räcker med vad de ska ha för servicen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.