Beställde en laptop från Lenovo. Den skickas från Kina direkt, men fastnade i Korea i 4 dagar. Idag ringer jag UPS o frågar vad som hänt då jag skulle haft paketet hemma igår. Under samtalet frågar han mig om portkod hem - vilket jag redan uppgett via en sms-funktion från UPS - där jag ombads göra min bokning av hemleverans. Jag säger det till honom att jag redan uppgett detta men kan givetvis göra det igen. 5 min senare kan jag i spårningsfuinktionen se att "kunden har gjort en leveransandressändring" (lagt till portkod).

Jag förstår att systemet uppdaterar leveransadressen när man ändrar någon data, men mitt cyniska jag tror istället att man medvetet frågat om portkod, trots att de redan hade den, för att kunna sätta en ny status i leveransen, för att på så sätt kunna ursäkta en senare leverans, detta gentemot deras uppdragsgivare Lenovo. Kan ju vara så att UPS straffas av Lenovo för att inte hålla leveranstiden. Paketet ska gå som express.

Någon här med mer insikt i frågan?
 
Cheesen
Åh, gissa om jag har åsikter om Lenovo.... Men det är väl inte dom du är ute efter.

Tror inte att det gjort någon skillnad på uppdateringen. uPS kommer du nog ändå inte att kunna få någon ersättning från för en sen leverans. Express kan möjligen snabba på en tullprocess men räkna inte med det. Skulle bli ytterst förvånad ifall du får din nya dator före nyår.

Om man kollar på Lenovos leveransvillkor så säger dom att angiven leveranstid är en uppskattning på när leveransen lämnar Lenovo. Lenovo garanterar inga leveranstider.
 
Redigerat:
Cheesen Cheesen skrev:
Åh, gissa om jag har åsikter om Lenovo.... Men det är väl inte dom du är ute efter.

Tror inte att det gjort någon skillnad på uppdateringen. uPS kommer du nog ändå inte att kunna få någon ersättning från för en sen leverans. Express kan möjligen snabba på en tullprocess men räkna inte med det. Skulle bli ytterst förvånad ifall du får din nya dator före nyår.
Jag är inte ute efter någon ersättning, utan undrar om adressuppdateringen är ett "trick" från UPS för att slippa ev. böter eller dålig omdöme från Lenovo.

(Datorn skickas inatt till Tyskland och är på Arlanda onsadag morgon. Så att tro datorn är hemma efter Nyår är ju inte rimligt. Lenovo har levererat datorn ut från fabrik/lager blixsnabbt, det är UPS som är flaskhalsen. Hade prylarna levererats med båt så är det en annan femma men då handlar det väl inte om order till slutkund utan ordrar till återförsäljare)
 
Cheesen
Tror inte Lenovo och UPS relation kommer att förändras ett dugg på grund av en sen leverans. Det är liksom lite för stora företag för att det ska märkas. Om UPS slarvar bort var tredje dator däremot så kanske Lenovo börjar se sig om efter en ny leverantör.

Kom ihåg att datorn ska passera en tull in till EU... Veckan före jul.. det kan ta många dagar. Det är ju inte så att du är den enda i Europa som beställer en julklapp.

Det är väl för övrigt troligt att det är tullen i Korea som bromsat leveransen där.
 
Cheesen Cheesen skrev:
Tror inte Lenovo och UPS relation kommer att förändras ett dugg på grund av en sen leverans. Det är liksom lite för stora företag för att det ska märkas. Om UPS slarvar bort var tredje dator däremot så kanske Lenovo börjar se sig om efter en ny leverantör.

Kom ihåg att datorn ska passera en tull in till EU... Veckan före jul.. det kan ta många dagar. Det är ju inte så att du är den enda i Europa som beställer en julklapp.
Jag förstår att det är högt tryck nu inför jul. Paketet, som ligger i en container, är förtullat redan innan det sätts på flyg till Europa. I Tyskland sker "bara" en omlastning till annat flyg, vilket går snabbt. Och jag hoppas du har fel så jag inte måste vänta flera dagar extra. UPS säger att jag ska ha det på torsdag senast.

För att pressa varandra på så bra avtal som möjligt så måste köpare o säljare motivera detta genom att t.ex påvisa god service - så alla leveranser loggas. Ju bättre UPS är att skynda sig ju mer kan de ta betalt inför nästa ev upphanlding.

För skoj skull ska jag dra iväg ett mejl till Lenovo sverige och höra om dess leveranser med ups.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.