Hittade följande på temat RA-index mha min polare Google:

http://www.osram.se/Ljuskunskap/Lilla%20Ljusskolan/lillaljusskolan.aspx

Färgåtergivning Ra
Beroende på användning kan man ställa olika krav på färgåtergivningen.
En naturlig färgåtergivning är alltid en fördel. En sämre färgåtergivning kan aldrig ge ett mervärde. Måtten på färgåtergivningen är färgåtergivningsegenskaperna från ljuskällan. Det vanligaste sättet att ange detta är med färgåtergivningsindex Ra. Färgåtergivningsindexet Ra är måttet på hur väl det jämförda ljuset överensstämmer med ett referensljus. För att kunna bestämma Ra-värdet jämförs det aktuella ljusets förmåga att återge färger med förmågan hos refe-rensljuset. Man använder här 8 normerade färgprover. Ju mindre färgavvikelser som uppstår, desto högre Ra-tal får ljuset. En ljuskälla med Ra = 100 återger färgerna optimalt jämfört med referensljuset.
Ju lägre tal, desto sämre återges färgerna. Färgåtergivningen Ra skall alltid anges tillsammans med färgtemperaturen Tf.

Några exempel på Ra index:
Glödlampa 100
Halogenglödlampa 100
Dagsljus 100
Fullfärgslysrör 85
Fullfärgslysrör special 95
Metallhalogenlampor 85-92
Enkelfärgslysrör 52
Kvicksilverlampor 50
Högtrycksnatriumlampor 20


LED är ju inte med där på listan men vi kan väl vara överens om att i absolut bästa fall så når de 80. Vilket på svenssonspråk kan uttryckas: "du är snyggare i skenet av ett lysrör än i skenet från en LED"
 
Hemmakatten
www.deltalight.com har en hel del LED-belysning. Vi har själva beställt "vanliga" 12V downlights för både inne och utebruk från dem. Riktigt bra och snygg design.
 
Hej, jag googlade runt i helgen efter just LED spot till innertak.

Har precis varit i kontakt med dem, jättebra service o snabba svar.

www.ljustema.se

Tänkte köpa alla mina spottar där... bra priser o bra utbud... Längtar tills jag får dem o kan montera dem...
/Camilla
 
Vad beställde du för modell?
 
dyvinge4 skrev:
Hej, jag googlade runt i helgen efter just LED spot till innertak.

Har precis varit i kontakt med dem, jättebra service o snabba svar.

www.ljustema.se

Tänkte köpa alla mina spottar där... bra priser o bra utbud... Längtar tills jag får dem o kan montera dem...
/Camilla
Luktar reklam lång väg! Ny medlem och 1 inlägg litar jag inte på alls. Troll!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.