Hej,
jag har en lägenhet som har en ganska dum planlösning, se bifogad bild. Genom att flytta köket till "Matsal alt. sovrum" dvs till andra sidan av lägenheten, så tycker jag att jag får en bättre lösning. Som ni ser på bilden så finns det en gästtoa vägg i vägg till detta rum. Eftersom jag inte kan sådant här så behöver jag er hjälp att förstå:
1. Är det en rimlig tanke att man skulle kunna koppla sig på stammarna här och på så sätt få avlopp och vatten till det "nya köket".
2. Om det är rimligt, vad skulle ett sådant ingrepp kunna kosta "mellan tummen och pekfingret"

Jag uppskattar alla svar och tankar runt detta eftersom jag novis på området.

Tack på förhand!
 
A
Jag skulle först kika på vilka väggar som är bärande, riva den mellan kök och sovrum och kanske planera om hallen lite
 
Det går säkert bra, Beroende på vart stammarna går kan det bli stor påverkan på den lilla toaletten. Verifiera att det går att göra genomförning genom väggen mellan toa och nya köket.

Du skriver inget om köksventilation, du måste finna en bra lösning för det i det nya köket!

Glöm inte heller tillstånd från BRF och bygganmälan/bygglov. de kan ha invändningar.

Mvh/Abbe
 
Tack så mycket för era svar!

Jag hade tänkt mig att använda kolfilterfläkt. Räcker det eller behöver det finnas ventilationskanaler också?
 
Barca skrev:
Tack så mycket för era svar!

Jag hade tänkt mig att använda kolfilterfläkt. Räcker det eller behöver det finnas ventilationskanaler också?

Kolfilterfläkten tar inte bort matoset/doft/fukt etc.

Det måste finnas någon allmän eller dedicerad frånluft i rummet som är kök, annars försvinner det ut i resten av lägenheten och ut via frånluften i Bad/toa och/eller andra rum



/Abbe
 
I de flesta bostadsrätter i gamla hus får man inte ha något annat än kolfilterfläkt.
Risken är för stor att "riktiga" fläktar bara trycker in matoset till någon granne.
Så det borde inte vara något problem med att bara ha kolfilter. Men det är nog bra om det finns frånluft ändå i det rum som ska bli kök.
 
Ursäkta att jag gör intrång på ditt inlägg, men har liknande problem och tänkte följa med i era resonemang. Hoppas det är ok.

Jag har inte flyttat in i min nya bostadsrätt ännu. Men vill planera för renovering redan nu för att spara tid och pengar.

Barca; Hur har du planerat in processen att flytta köket?
Jag har inte exakt planlösning, och jag har ju inte tillgång till lägenheten så jag vet inte var rör etc ligger. Ingen diskussion med förening heller.
Har du haft någon rörmokare i din lägenhet för att få svar på hur man ska göra och vad det kan tänkas kosta?

Det går ju inte planera in något om man inte rörmokare/arbetare ser hur det ser ut nu...eller?

tacksam för svar
 
V
Det dyraste och svåraste är ju att dra om vatten och el mm i lägenheten. Du får otroliga kostnader om du ska lägga köket i vardagsrummet istället (om det ens är möljigt). Det smartaste är att riva sovrumsväggen och utnyttja det utrymmet. Köksö?
Riva hela väggen ända ned till passagen är nog det bästa och snyggaste.

Dessvärre så är jag inte säker på att värdet nödvändigtvis ökar då du idag har tre rum och kök men kommer få två rum och kök. Något att tänka på!

Men hur du ska göra beror helt på din budget. Du kan ju också behålla väggen vid passagen och göra badrummet större osv. Allt är möjligt men det beror helt på din budget
 
Hej!
Jag tycker att det är intressant att kunna flytta köket.
Att kunna hitta nya ställen att dra vatten och avloppet till borde inte vara några problem. Om du hittar en rörmokare som är lite företagsam så borde han kunnahjälpa dig att planera. Sedan kan du själv göra håltagning och förberedelr så det blir enklare för röris.
Beroende på hur gamalt hus och hur avancerad eldragning (dold) eller i lister så kan du mineimera kostnaderna.
Att göra kostnadsuppskattningar är väldigt svårt och är helt beroende på ambitionsnivå och flexibilitet.
Att ta ner väggar är ofta förenat med problem med bärighet. Ja, såvida det inte är en lättvägg, men äldre hus haofta många vägga med bärighet och svår definierad bärighet.

Lycka till!:)
 
pinebar skrev:
I de flesta bostadsrätter i gamla hus får man inte ha något annat än kolfilterfläkt.
Risken är för stor att "riktiga" fläktar bara trycker in matoset till någon granne.
Så det borde inte vara något problem med att bara ha kolfilter. Men det är nog bra om det finns frånluft ändå i det rum som ska bli kök.
Stämmer! Och om det finns någon form av mekanisk ventilation i huset (alltså inte självdrag) är det i princip en förutsättning att det finns frånluft från köket. Även om det inte verkar som om det tas ut speciellt mycket luft gör det en otrolig skillnad. Då vi renoverade köket satte jag tillfälligt igen frånluften, och då luktade det mat i hela lägenheten....
 
Har du varit i kontakt med styrelsen? Det är mycket som kan vara till hinder för att göra en sådan ombyggnad du tänker på...
Av planlösningen att döma så är det ett gammalt hus och jag gissar att toaletterna är gjorda i efterhand. Den lilla toan kan ha ganska klena stammar för att man inte velat göra för stora ingrepp i byggnaden då man byggde toaletter. Det kan göra att det inte går att göra fler anslutningar till den avloppsstammen. Ett kök har ju ganska "svårt" avloppsvatten med mycket fett, matrester och diskmaskinsvatten.
Är spisen elansluten eller är det en gasspis?
Ventilationen är ett måste att fixa som många skriver här. Luft ska sugas ut ifrån köket och du ska ha tilluft i sovrummet.
Dina grannar kan ha åsikter om att helt plötsligt få ett kök ovanför/under sig i stället för ett rum. Kök är inte direkt tysta. Köra diskmaskinen på natten kan vara impopulärt.
Min gissning på pris... För hela ombyggnaden, från 300 000 och uppåt.
 
Som sagt tack för alla svar!

Jag inser att jag har mycket att reda ut. Jag har ännu inte kontaktat styrelsen eftersom jag vill ha ett förslag först och vill ha svar på de eventuella problem som de kan se.

Vad gäller:
Spis:så tänkte jag mig elhäll, jag har sett att det finns sådana som endast behöver 230V vilket för mig innebär att jag inte behöver dra någon "speciell" el såsom 3-fas dit.
Ventilation: rekomendation enligt styrelsen är kolfilter, huruvida det finns frånluft måste jag undersöka.
Stammar: skicket på dessa kommer jag att höra mig för om.

Men om kostnaden är ifrån 300 000kr och uppåt så känns det inte aktuellt att göra det här.
 
Nu vill jag inte vara taskig men de 230V elhällar som finns brukar normalt vilja ha 20A och mer och det kräver en anpassad installation. Tom frågan om du kan få 20A i en lägenhet
 
mats_o skrev:
Nu vill jag inte vara taskig men de 230V elhällar som finns brukar normalt vilja ha 20A och mer och det kräver en anpassad installation. Tom frågan om du kan få 20A i en lägenhet
Kan säkert variera, men det var OK hos mig. Spisen är kopplad mot en egen säkring dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.