I Ingenjörssnickarn skrev:
I brist på exakt jämförbara värden kan vi utgå från:

‘seasonal coefficient of performance’ (SCOP) means the overall coefficient of performance of an air-to-air heat pump, representative of the heating season, calculated as the reference annual heating demand (QH) divided by the annual energy consumption for heating (QHE).

[länk]

Enligt Nibe är Qh 3156 kWh och Qhe 1469 kWh, vilket skulle ge ett årsgenomsnittligt SCOP för medelklimat för sammanvägd energi till bostads- och tappvattenvärme på låga 2,15. Att jämföra med tidigare värde på 3,08 för diskuterad Flexit-produkt.

[länk]

Nu j-r lär det bli liv i luckan... 😉😂

Vad säger ni om denna slutsats @Cerb, @useless och @Josth?
Att du drar helt fel slutsats.. du producerar inte varmvatten 50% av gångtiden, utan ~10%

Så slutsatsen är att Flexit är bra på varmvatten, men kass på värme.

Vilket är synd eftersom varmvatten är en sådan liten del.

Och ska vi ta med ursprungsfrågan så är ex. S1256 bättre på både värme och varmvatten. Så Flexit är helt chanslös mot bergvärme.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Att du drar helt fel slutsats.. du producerar inte varmvatten 50% av gångtiden, utan ~10%

Så slutsatsen är att Flexit är bra på varmvatten, men kass på värme.

Vilket är synd eftersom varmvatten är en sådan liten del.
Vem har sagt något om 50/50%? Tillverkarna skall ange årsgenomsnittlig elförbrukning mot ett årsgenomsnittligt energibehov. I detta fall verkar Flexit ha uppgett SCOP 3,08 vid "average climate" medan Nibe inte alls uppgett siffran annat än för bostadsvärme isolerat - utan tappvarmvatten inräknat.

Någon mer än jag som upplever det något märkligt att man inte kan hitta det totala SCOP-värdet uträknat? Vad jag kunnat se i Nibes dokumentation så är det 2,15. Totalt energibehov i givet scenario dividerat med total elförbrukning. Allt annat lika, dvs. "average climate" etc etc.
 
C Cerb skrev:
Och ska vi ta med ursprungsfrågan så är ex. S1256 bättre på både värme och varmvatten. Så Flexit är helt chanslös mot bergvärme.
Vi kanske istället kan hålla oss till ursprungsfrågan som var erfarenhet kring "klimatvärmepump" Flexit EcoNordic WH4?

Tror för övrigt att bergvärme är "helt chanslös" mot kärnreaktorvärme, om vi nu ändå skulle vilja gå helt OT... 😉
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
Vem har sagt något om 50/50%? Tillverkarna skall ange årsgenomsnittlig elförbrukning mot ett årsgenomsnittligt energibehov. I detta fall verkar Flexit ha uppgett SCOP 3,08 vid "average climate" medan Nibe inte alls uppgett siffran annat än för bostadsvärme isolerat - utan tappvarmvatten inräknat.

Någon mer än jag som upplever det något märkligt att man inte kan hitta det totala SCOP-värdet uträknat? Vad jag kunnat se i Nibes dokumentation så är det 2,15. Totalt energibehov i givet scenario dividerat med total elförbrukning. Allt annat lika, dvs. "average climate" etc etc.
I Ingenjörssnickarn skrev:
Vi kanske istället kan hålla oss till ursprungsfrågan som var erfarenhet kring "klimatvärmepump" Flexit EcoNordic WH4?

Tror för övrigt att bergvärme är "helt chanslös" mot kärnreaktorvärme, om vi nu ändå skulle vilja gå helt OT... 😉
Har du läst vad tråden heter?
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
Vem har sagt något om 50/50%? Tillverkarna skall ange årsgenomsnittlig elförbrukning mot ett årsgenomsnittligt energibehov. I detta fall verkar Flexit ha uppgett SCOP 3,08 vid "average climate" medan Nibe inte alls uppgett siffran annat än för bostadsvärme isolerat - utan tappvarmvatten inräknat.

Någon mer än jag som upplever det något märkligt att man inte kan hitta det totala SCOP-värdet uträknat? Vad jag kunnat se i Nibes dokumentation så är det 2,15. Totalt energibehov i givet scenario dividerat med total elförbrukning. Allt annat lika, dvs. "average climate" etc etc
I Ingenjörssnickarn skrev:
Vem har sagt något om 50/50%? Tillverkarna skall ange årsgenomsnittlig elförbrukning mot ett årsgenomsnittligt energibehov. I detta fall verkar Flexit ha uppgett SCOP 3,08 vid "average climate" medan Nibe inte alls uppgett siffran annat än för bostadsvärme isolerat - utan tappvarmvatten inräknat.

Någon mer än jag som upplever det något märkligt att man inte kan hitta det totala SCOP-värdet uträknat? Vad jag kunnat se i Nibes dokumentation så är det 2,15. Totalt energibehov i givet scenario dividerat med total elförbrukning. Allt annat lika, dvs. "average climate" etc etc.
2,15 har du garanterat räknat ut helt fel.
Det skulle inte ens stämma om man enbart nyttjade elpatron för att producera varmvatten med Niben.
 
C Cerb skrev:
Har du läst vad tråden heter?
Har du läst trådskaparens första inlägg?

"En av våra husleverantörer har föreslagit Klimatvärmepump Flexit EcoNordic WH4 för vårt hus.
Någon som har kunskap om detta?
Det är första gången vi hör om klimatvärmepump - vi hade tidigare tänkt frånluft, eller bergvärme - men tror vi måste borra djuuupt för att hitta bergvärme, så var mer inne på frånluft.

Men vad kan ni berätta om Klimatvärmepump?"
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
C Cerb skrev:
2,15 har du garanterat räknat ut helt fel.
Det skulle inte ens stämma om man enbart nyttjade elpatron för att producera varmvatten med Niben.
Varmt välkommen att föreslå en bättre beräkning utifrån tillgängliga data.
Det vi i vart fall kan konstatera så långt är att Nibes "Seasonal space heating energy efficiency" SCOP vid olika utetemp inte kan jämföras med Flexits totalt sammanvägda SCOP 3,08 för både tappvatten- och bostadsvärme.
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
Har du läst trådskaparens första inlägg?

"En av våra husleverantörer har föreslagit Klimatvärmepump Flexit EcoNordic WH4 för vårt hus.
Någon som har kunskap om detta?
Det är första gången vi hör om klimatvärmepump - vi hade tidigare tänkt frånluft, eller bergvärme - men tror vi måste borra djuuupt för att hitta bergvärme, så var mer inne på frånluft.

Men vad kan ni berätta om Klimatvärmepump?"
Precis, så att diskutera bergvärme som var ett av TS alternativ skulle vara OT, nja.

Sen är det ju synd att TS inte verkar fått veta av leverantören att man alltid borrar djupt för att få en effektiv bergvärmeanläggning och att det således inte är ett problem.

Så det vi kan berätta för TS är ju att pumpen hen fått förslag på verkar vara ett uselt alternativ i Norden då den är dålig på att producera värme jämfört mot alla konkurrenter. Och värmeproduktionen är det allra viktigaste på dessa breddgrader då det står för 80-90% av energibehovet
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
Varmt välkommen att föreslå en bättre beräkning utifrån tillgängliga data.
Det vi i vart fall kan konstatera så långt är att Nibes "Seasonal space heating energy efficiency" SCOP vid olika utetemp inte kan jämföras med Flexits totalt sammanvägda SCOP 3,08 för både tappvatten- och bostadsvärme.
Det mest fascinerande med den siffran om den nu faktiskt är sammanvägd, vilket jag betvivlar, är att deras SCOP för värme då måste vara ännu sämre då presenterad siffra för varmvatten är över detta värde.
 
B
I Ingenjörssnickarn skrev:
Om Nibes sammanvägda 2,15 jmf. Flexits 3,08 stämmer, så har vi svaret.
Äpplen och päron. Eller är det med samma norm / samma klimatklass som du jämför?

Tittat man på samma norm för varmvattenproduktion, tappvarmvattenprofil xl, kallt klimat
Europeisk energimärkning, Flexit EcoNordic värmepump, energiklass A+.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Energimärkning för värmepump med prestandauppgifter, effektivitetsklasser och årlig energiförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser man att flexit lösningen förbrukar 60kWh mindre el per år, jämfört med nibe f730.

Men det är svårt att hitta vettiga prestandasiffror för värmeproduktion, för kallt klimat från flexit-lösningen.

Kan inte ens en norsk produkt publicera vettiga prestandasiffror för kallt klimat, kan man ana att prestandan inte är så bra för värmeproduktion.
 
  • Gilla
Ingenjörssnickarn
  • Laddar…
C Cerb skrev:
Precis, så att diskutera bergvärme som var ett av TS alternativ skulle vara OT, nja.

Sen är det ju synd att TS inte verkar fått veta av leverantören att man alltid borrar djupt för att få en effektiv bergvärmeanläggning och att det således inte är ett problem.

Så det vi kan berätta för TS är ju att pumpen hen fått förslag på verkar vara ett uselt alternativ i Norden då den är dålig på att producera värme jämfört mot alla konkurrenter. Och värmeproduktionen är det allra viktigaste på dessa breddgrader då det står för 80-90% av energibehovet
Med all respekt är du väl ändå helt ute och cyklar nu?
Ja, bergvärme är effektivare än luft-luft vilket beror mer på grundläggande värmelära än tillverkare.
I övrigt så har du noll fakta som styrker din åsikt om att Flexits lösning skulle vara "ett uselt alternativ"...
B BSOD skrev:
Äpplen och päron. Eller är det med samma norm / samma klimatklass som du jämför?

Tittat man på samma norm för varmvattenproduktion, tappvarmvattenprofil xl, kallt klimat
[bild]
[bild]

Så ser man att flexit lösningen förbrukar 60kWh mindre el per år, jämfört med nibe f730.

Men det är svårt att hitta vettiga prestandasiffror för värmeproduktion, för kallt klimat från flexit-lösningen.

Kan inte ens en norsk produkt publicera vettiga prestandasiffror för kallt klimat, kan man ana att prestandan inte är så bra för värmeproduktion.
Tack för fakta, återstår att se vad Flexit kan presentera för siffror kring värmeproduktion. Nu bor väl de flesta norrmän inte direkt i varmare klimat än vi svenskar, så att Flexit helt skulle ha bommat en effektiv värmeproduktion låter osannolikt i mina öron. Cliffhanger!
 
B BSOD skrev:
Äpplen och päron. Eller är det med samma norm / samma klimatklass som du jämför?

Tittat man på samma norm för varmvattenproduktion, tappvarmvattenprofil xl, kallt klimat
[bild]
[bild]

Så ser man att flexit lösningen förbrukar 60kWh mindre el per år, jämfört med nibe f730.

Men det är svårt att hitta vettiga prestandasiffror för värmeproduktion, för kallt klimat från flexit-lösningen.

Kan inte ens en norsk produkt publicera vettiga prestandasiffror för kallt klimat, kan man ana att prestandan inte är så bra för värmeproduktion.
Jag tog de enda tillgängliga siffrorna från Nibes prestandablad som du infogat:
Annual energy consumption Qhe = 3156 kWh
dividerat med
Annual electricity consumption = 1469 kWh

=> sammanvägt SCOP 2,15.
 
C Cerb skrev:
Det mest fascinerande med den siffran om den nu faktiskt är sammanvägd, vilket jag betvivlar, är att deras SCOP för värme då måste vara ännu sämre då presenterad siffra för varmvatten är över detta värde.
Det mest fascinerande är nog snarare att, till ev. Nibe-fanatikers besvikelse, Nibe 735 ser ut att ha ett SCOP för bostadsvärme på 2,33 och inget annat.

Det framgår av produktdatabladet under "Declared coefficient of performance for part load at outdoor temperature Tj" och "Tj = biv".
https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/entity/document/850945/storage/ODUwOTQ1LzAvbWFzdGVy

Härledningen kommer från en intressant rapport från danska energimyndigheten, sid 3 där följande framgår:
"Tbivalent - The temperature at which the heat pump exactly meets the heating demand".
https://www.varmepumpsforum.com/vpf...tach;ts=1505933467;topic=65119.0;attach=49952

Man får förutsätta att Nibe likt alla andra tillverkare rättat sig efter EN14825 och då likt Flexit angett sina energiklassningar efter "average climate".

Mot bakgrund av ovan med SCOP värmeproduktion 2,33 så verkar ett sammanvägt SCOP på 2,15 för Nibe 735 som jag tidigare kom fram till, rimligt.

Om nu allt detta stämmer är det närmast sorgligt hur pass överlägsen Flexit EcoNordic WH4 med SCOP 3,08 är en Nibe 735 med SCOP 2,15...
 
B
I Ingenjörssnickarn skrev:
Jag tog de enda tillgängliga siffrorna från Nibes prestandablad som du infogat:
Annual energy consumption Qhe = 3156 kWh
dividerat med
Annual electricity consumption = 1469 kWh

=> sammanvägt SCOP 2,15.
Vilket är för vv enbart, med själva värmeförlusten i beredaren också vill jag minnas. Var ett tag sedan jag läste normen. Det var alltså med den normen som flexit var 60kWh bättre per år. För just varmvattendelen.
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
Jag tog de enda tillgängliga siffrorna från Nibes prestandablad som du infogat:
Annual energy consumption Qhe = 3156 kWh
dividerat med
Annual electricity consumption = 1469 kWh

=> sammanvägt SCOP 2,15.
Hur räknar du då? QHE är ju redan det årliga referensuppvärmningsbehovet dividerat med SCOP?

Du har alltså tagit det totala behovet av köpt energi och delat det med behovet av köpt energi till varmvattenvärmning och kallar det för SCOP???

I så fall är ju Flexit ännu sämre: 1091 kWh dividerat med 1405 kWh = SCOP 0,78 (om man nu bara ska dividera två slumpmässiga siffror från bladet).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.