Hej!
Har tidigare kollat ett FH-hus men nu har vi tittat på ett Älvsbyhus Oden byggt 2000.
Någon med erfarenhet av Oden? Trivs ni?
Sen undrar jag vilket märke på fönster Älvsbyhus använder? Detta hus saknar spröjs, och det vill vi ha, går det att köpa till efteråt? (fusk men ändå)

Går det att lägga klinker i tex badrummet utan att behöva kortla, är golvet tillräckligt stadigt?

Hur mkt isolering är det i ytterväggarna, golv & tak?
Vilken typ av isolering är det?

Vad har ni i driftkostnad med Nibe fighter & vattenburen värme + hur många personer? (har ni braskamin & är övervåningen inredd?)

Blir det trångt med ett badkar i badrummet på bottenplan?

Jättekul om jag kunde få höra era åsikter!! tack, tack...



 
Vi bor sedan ett halvår i ett Lodur. Jag vet inte riktigt hur Oden ser ut men jag har lite svar ändå.

Golvet i Älvsbyhus är spånskivor och vi har lagt klinkers i hallen. Plattsättaren som la plattorna smetade först på en gul smet (vad det nu var :D), sedan la han golvet. Ingen förstärkning skulle behövas, men vi får väl se när det gått längre tid.

Ytterväggarna är väldigt välisolerade men jag vet inte med vad. Husen är byggda för de norrländska vintrarna. En bekants bekant påstod att man får mer isolering mellan våningarna om man inte ska inreda övervåningen meddetsamma. Jag vet inte om det är sant.
Husen levereras med oinredd övervåning och då är varken väggar eller tak isolerade.

Vi räknar med en elförbrukning på högst 15000kWh per år. Vi har inrett övervåningen och vi är två vuxna och två barn. Vi har en braskamin men får endast trivselelda.

För övrigt är vi väldigt nöjda med vårt hus. :D
 
Har bott i huset under några år (3 år) men tyvärr kan jag inte ge dig något om hur mycket elförbrukning vi har (måste kolla med min man först)...

Inte behöver man tilläggsisolera mellan över- & undervåning för att det inte är inrett däruppe...
Vi har under dessa 3 vintrar haft varmt o skönt inomhus :)

Tyvärr vet jag inte riktigt vad det är för märke på fönstrena... Men väljer man SX-modellen så ingår spröjsen... Man kan välja mellan pivå-hängda eller inåtgående fönster på bv, jag rekommenderar att byta till pivå-hängda...

När det gäller klinkers så kan man inte lägga klinkers direkt på spångolvet utan man måste lägga ett gipsgolv under klinkers. För spån är ett levande material och klinker ska inte ligga på det...
Vi la hela köket med klinker (utan golvvärme) och vi har det varmt och skönt på golvet där :)

I vårat badrum är det inte för trångt med att badkar :)
Jag tror att det är standard med badkar i husena...

Och JA, vi trivs som fisken i vattnet :)
 
Hej på er!
Älvsbyhus har Polarfönster som standard. Kolla under fönster på länkar.
 
Hmm... i vår pärm finns en leveransbroschyr där det står att det är fönster från Pilkington. Vi har den pivåhängda modellen.

Jaha, det var ju så det var kanske. Det är GLASET som är därifrån.
 
Polarfönster AB tillverkar de sidohängda standardfönstren, men det är Allmogefönster AB som tillverkar de pivå-hängda fönstren och jag tror faktiskt att det är ytterligare en tredje firma som tillverkar själva spröjsen enl. den uppgift jag har som iof. är från förra hösten, så är det en firma som heter "Firma Spröjset" i Älvsbyn tel. 0929-137 54 som tillverkar spröjsen.
Man kan ju alltid kolla med dem, det borde ju gå att beställa lösa spröjs.

//Christina.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.