I Ingenjörssnickarn skrev:
I min mening verkar den lösningen vara en slags halvmesyr på riktig FTX, där man dels förlorar separation/filtrering mellan friskluft/tilluft och frånluft/avluft
Hur menar du då? Det är väl bättre separation med en frånlufts-VP med tilluftsmodul där frånluft och tilluft har helt separata flöden genom varsin "apparat"? I ett FTX-aggregat passerar ju all luft samma värmeväxlare?
 
useless useless skrev:
Hur menar du då? Det är väl bättre separation med en frånlufts-VP med tilluftsmodul där frånluft och tilluft har helt separata flöden genom varsin "apparat"? I ett FTX-aggregat passerar ju all luft samma värmeväxlare?
Nej. Om tilluftsmodulen har samma filtrering som i ett FTX-aggregat så är separation och filtrering identisk. Huruvida luften passerar "samma" värmeväxlare saknar betydelse, flödena är fortfarande separata i ett FTX-aggregat.
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
flödena är fortfarande separata i ett FTX-aggregat.
I en roterande värmeväxlare kan tilluften kontamineras av frånluften.
 
useless useless skrev:
I en roterande värmeväxlare kan tilluften kontamineras av frånluften.
"One important conclusion from this study is that if a rotary air-to-air heat exchanger is properly constructed, installed and maintained, then there is almost zero transfer of particle bound pollutants (including air-borne bacteria and fungi)."

Ber om ursäkt om jag omedvetet trampat några Nibe F370/470-fanatiker på tårna här... ;)

Som svar till trådskaparen @LouiseMartin anser jag produkten vara högintressant och lyssnar gärna på feedback/erfarenheter från den om ni valt att investera i sådan.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:961807/FULLTEXT01.pdf
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
"One important conclusion from this study is that if a rotary air-to-air heat exchanger is properly constructed, installed and maintained, then there is almost zero transfer of particle bound pollutants (including air-borne bacteria and fungi)."

Ber om ursäkt om jag omedvetet trampat några Nibe F370/470-fanatiker på tårna här... ;)

Som svar till trådskaparen @LouiseMartin anser jag produkten vara högintressant och lyssnar gärna på feedback/erfarenheter från den om ni valt att investera i sådan.

[länk]
Ja, jag sa inte att det var ett reellt problem. Jag bara reagerade över att du hävdade att separationen av flödena var identisk med FLVP/tilluftsmodul.

Och jag hävdar fortfarande att prylen tråden handlar om rent tekniskt är samma sak som en FLVP med tilluftsmodul. Sen finns det såklart skillnader på marginalen i luftrenhet, verkningsgrad och vilken temperatur man får på olika ställen, men det gäller ju även t ex olika FTX-lösningar.
 
useless useless skrev:
Ja, jag sa inte att det var ett reellt problem. Jag bara reagerade över att du hävdade att separationen av flödena var identisk med FLVP/tilluftsmodul.

Och jag hävdar fortfarande att prylen tråden handlar om rent tekniskt är samma sak som en FLVP med tilluftsmodul. Sen finns det såklart skillnader på marginalen i luftrenhet, verkningsgrad och vilken temperatur man får på olika ställen, men det gäller ju även t ex olika FTX-lösningar.
Gott, då har vi kunnat enas om att separationen av flödena, i praktiken (vilket torde vara viktigast för husägare), är identisk mellan FTX och FLVP/tilluftsmodul... :)

Något oklart för mig hur du menar med att det rent tekniskt är samma sak här. Diskuterad produkt från Flexit använder två olika tekniker/växlare i två olika steg med förvärmd luft, medan FLVP med tilluftsmodul endast använder en teknik i ett steg och med icke förvärmd uteluft, visst?

Gällande verkningsgrad är det i vart fall högintressant för mig att jämföra inför en ev. investering, tror det gäller fler på forumet.
 
Jag skrev fel.... Rent praktiskt är det samma sak. Dvs, man återvinner energin i frånluften för att både värma tilluften och tappvattnet.
 
Utan att ha hunnit detaljstudera så ser tvåstegsprincipen ut att vara effektivare.
Nibe 470 max tappvattentemp 58gr och min utetemp -10gr.
Flexit EcoNordic WH4 max tappvattentemp 65gr (utan elpatron) och min utetemp -25gr.
Vore intressant att få in fler energikunniga på forumet i diskussionen, tack på förhand.

https://assetstore.nibe.se/hcms/v2.3/entity/document/23079/storage/MDIzMDc5LzAvbWFzdGVy
https://www.flexit.no/sv/produkter/klimatvarmepump_econordic/klimatvarmepump_econordic_wh4/
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
Utan att ha hunnit detaljstudera så ser tvåstegsprincipen ut att vara effektivare.
Nibe 470 max tappvattentemp 58gr och min utetemp -10gr.
Flexit EcoNordic WH4 max tappvattentemp 65gr (utan elpatron) och min utetemp -25gr.
Vore intressant att få in fler energikunniga på forumet i diskussionen, tack på förhand.

[länk]
[länk]
Snarare mindre effektiv. Den har ju sämre SCOP än Nibes FLVP, och då är ju ändå just F470 inte någon exemplarisk motståndare precis. S735 är ju brutalt mycket bättre.
 
Nibe 470 är en väldigt klen värmepump som bara ger 2 kW från kompressorn. Jämför istället med T ex Nibe 730.
Vad den där siffran "Operation limit temperature" betyder vet jag inte? Vad jag vet stänger ingen frånluftvärmepump av sig för att det blir för kallt utomhus och jag hittar ingen uppgift om det i manualen till pumpen. Vad ska man värma med om man har Flexits lösning och det blir kallare än -25 ute?
 
useless useless skrev:
Nibe 470 är en väldigt klen värmepump som bara ger 2 kW från kompressorn. Jämför istället med T ex Nibe 730.
Vad den där siffran "Operation limit temperature" betyder vet jag inte? Vad jag vet stänger ingen frånluftvärmepump av sig för att det blir för kallt utomhus och jag hittar ingen uppgift om det i manualen till pumpen. Vad ska man värma med om man har Flexits lösning och det blir kallare än -25 ute?
Elpatron när COP närmar sig 1,0. Kan det stämma att Nibes når det värdet redan vid -10gr medan Flexits vid -25gr? Får kolla även Nibe 730 som jämförelse.
 
C Cerb skrev:
Snarare mindre effektiv. Den har ju sämre SCOP än Nibes FLVP, och då är ju ändå just F470 inte någon exemplarisk motståndare precis. S735 är ju brutalt mycket bättre.
Var hittar du jämförbara SCOP-värden?
Enligt Flexit har produkten "World SCOP Record", kan dock inte hitta värdena.
https://www.flexiteu.com/econordic

I övrigt får jag fram ett ca riktpris till kund på 170.000 kr för Nibe S735 plus tilluftsmodul. Verkar ju svindyrt jämfört Flexits ca 126.000 kr.

PS. Kanske bäst att tillägga - varken jobbar för eller tar någon tillverkares parti utan söker fakta inför en ev. investering :)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
I Ingenjörssnickarn skrev:
Var hittar du jämförbara SCOP-värden?
Enligt Flexit har produkten "World SCOP Record", kan dock inte hitta värdena.
[länk]

I övrigt får jag fram ett ca riktpris till kund på 170.000 kr för Nibe S735 plus tilluftsmodul. Verkar ju svindyrt jämfört Flexits ca 126.000 kr.

PS. Kanske bäst att tillägga - varken jobbar för eller tar någon tillverkares parti utan söker fakta inför en ev. investering :)
Tar det värdet de själv uppger.
SCOP (EN 14825)3.08

Deras hårt pushade marknadsföring för världsrekordet gäller ju enbart varmvattenberedning 10-65grader, vilket är en sådan extremt liten del av det en varmepump gör att det är lite löjligt att slå så hårt på den strängen. (om jag nu inte tolkar deras något otydliga marknasföring fel)


Och det världrekordet är rätt lätt att ta då pumptillverkarna inte lägger fokus på att vara bäst i just denna lilla del. (många pumpar kan inte ens värma vatten till 65grader utan patron och då sjunker ju SCOP avsevärt såklart.) utan fokus ligger på att vara bäst på att uppnå de temperaturer värmesystem kräver vid olika ute-temperaturer så effektivt som möjligt.
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
I övrigt får jag fram ett ca riktpris till kund på 170.000 kr för Nibe S735 plus tilluftsmodul. Verkar ju svindyrt jämfört Flexits ca 126.000 kr.
Å andra sidan är det ingen som betalar riktpriser... En F730 kostar runt 100 000:- och tilluftmodulen 20 000:-
Jag hittar inga priser alls på Flexits system. Är det någon som säljer det över huvud taget?
 
I Ingenjörssnickarn skrev:
Var hittar du jämförbara SCOP-värden?
Enligt Flexit har produkten "World SCOP Record", kan dock inte hitta värdena.
[länk]

I övrigt får jag fram ett ca riktpris till kund på 170.000 kr för Nibe S735 plus tilluftsmodul. Verkar ju svindyrt jämfört Flexits ca 126.000 kr.

PS. Kanske bäst att tillägga - varken jobbar för eller tar någon tillverkares parti utan söker fakta inför en ev. investering :)
Riktpris för S735 är,
Pris inkl. moms 147.900 kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.