Hej på er!
Har pratat med den första potentiella KA här i stan. 600:-/h, 7-8 besök på bygget, ev 10, de senaste jobben har landat på 13-14 000 men han har ett tak på 20 000:- + moms och resor.
Glömde fråga vilket cert han har men han har ej riks-cert, det var lite krångligt tydligen att ha... :-I
Pratade med en byggnadsinspektör först, det var han som tipsade mig om denna. I alla fall, bygg.insp. sa att det egentligen inte spelar någon roll vilken nivå, E (enkel), N (normal) eller K (komplicerad art) KA har. Ett villabygge kräver den lägsta nivån, nivå E och det är inte så att det automatiskt blir dyrare bara för att man råkar ha en som har K-cert men ändå bara jobbar på E-nivå,

Verkar det vettigt?
Är det mer man kan ta reda på?

Har läst på www.karf.org där det står att 1-2 % av prod.kost är inte ovanligt, så om jag betalar knappt 15000 då min prod.kost är på 2,2 M (ex tomt, så klart?) så ska jag vara glad.

En annan grej, En KA som bara tar emot lite papper och således aldrig sätter sin fot ute på bygget är en mindre bra investering trots att han kanske bara tar 5-6 000:-? eller? Jag har ju trots allt totalentreprenad.

Ska prata med fler nästa vecka. Min granne som jobbar på NCC tipsade om en gammal kollega. Ja vi får se vad han säger.

tjenixen
Johan
 
Jag fick tips på bra KA via besiktningsmannen jag hade vid försäljningen av förra huset i 'stora staden'. Sedan kollade jag hos byggnadskontoret på nybyggeorten och såg då att den refererade KA'n var gammal och erkänd här. Hade ett takpris på 20' men då anlitade jag honom också som kontrollant under hela byggnadstiden. Det var också praktiskt eftersom han bor endast ett par kilometer från nybygget och jag bodde tio mil bort.

Kontakta flera KA'n på orten, möt dem och bilda dig en personlig uppfattning. Man kan ju också knacka på hos någon nybyggare och fråga vilken KA den haft och om jobbet var gott!
 
Man kan se på boverkets hemsida om personen är rikscertifierad.

En bra KA kan, vid problem, vara värd sin vikt i guld.
En dålig KA kan i bästa fall se till att ett oproblematiskt bygge får sitt slutbevis. Dock är det mindre chans att man med denne kan rida ut uppkomna problem på vägen.

En billig KA kan man vara säker på gör minsta möjliga.
En normaldebiterande KA kan vara antingen bra eller dålig. Enda sättet att veta är att ta referenser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.