Hej. Vår spishäll passerar nu det 17:e året. Frun i kåken tycker den inte ger samma effekt längre medans jag inte riktigt håller med. Vattnet till äggen tar lika lång tid att börja koka...
Kan man mäta på något sätt effekten, eller jämföra på annat sätt om den är dålig?
Hur länge håller dom generellt? Tappar de effekt eller dör plattan helt?
Någon som har koll?
/Putte
Induktionshäll från Siemens, påslagen, speglar kökskakel, modern design, ren yta, touchkontroller, en zon aktiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Tiden för att koka upp en viss mängd vatten i en viss kastrull är nog ett bra sätt att jämföra effekten.

Spisar kunde ju hålla i flera årtionden om man hade tur.
 
  • Gilla
Putte1972 och 1 till
  • Laddar…
Oavsett om den tappat effekt eller inte, det är dags att byta till en induktionshäll istället. Vi gjorde det förra året och jag fattar inte varför vi väntat så länge. Det är lite som att jämföra en borrhammare med en slagborrmaskin.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
A
Putte1972 Putte1972 skrev:
Hej. Vår spishäll passerar nu det 17:e året. Frun i kåken tycker den inte ger samma effekt längre medans jag inte riktigt håller med. Vattnet till äggen tar lika lång tid att börja koka...
Kan man mäta på något sätt effekten, eller jämföra på annat sätt om den är dålig?
Hur länge håller dom generellt? Tappar de effekt eller dör plattan helt?
Någon som har koll?
/Putte
[bild]
plattan dör helt.
troligen inget fel på denna om det tar lika lång tid som alltid
plattor slocknar helt och elektronik ballar ur på alla sätt.
 
  • Gilla
Putte1972
  • Laddar…
Putte1972 Putte1972 skrev:
Frun i kåken tycker den inte ger samma effekt längre medans jag inte riktigt håller med
Inte omöjligt att hon har testat på en induktionshäll någon annanstans under de 17 åren. Svårt att vara nöjd med effekten i en glaskeramik efter det.
 
  • Gilla
Putte1972
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tiden för att koka upp en viss mängd vatten i en viss kastrull är nog ett bra sätt att jämföra effekten.

Spisar kunde ju hålla i flera årtionden om man hade tur.
Kastruller kan vara väldigt olika snabba på en induktionshäll. Vet inte om det finns något märke eller typ som är "bäst" i detta avseende. Med åren brukar man lära sig och ta fram sin "favorit" om man har bråttom.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Oavsett om den tappat effekt eller inte, det är dags att byta till en induktionshäll istället. Vi gjorde det förra året och jag fattar inte varför vi väntat så länge. Det är lite som att jämföra en borrhammare med en slagborrmaskin.
Jag känner mig alltid extremt gammal, fast jag troligen är att se som relativt ung i skaran här, när folk pratar om förträffligheten hos induktionshällar.

Själv är jag inte alls speciellt imponerad, kanske mest för att jag inte lagar mat på det sättet.
Att hela stekytan är jämnvarm, och inte punktvärm, samt har tillräcklig effekt är det vässentliga för mig. Sällan att jag hinner förbereda alla ingredienser i en takt som gör att tiden för pannan på spisen att bli varm är den begränsande faktorn.

Det som istället oftast irriterar mig när jag nyttjar hällar av all dess slag är hur uselt utformad touchpanelen ofta är. Den som TS har, har jag haft en gång i tiden och är faktiskt en av de jag tyckt bäst om av de jag provat.
 
MultiMan
Jag har en glaskeramikspis från 1998 som jag är mycket nöjd med fortfarande. De flesta bekanta har bytt till induktion som jag använder till och från (rätt ofta faktiskt) eftersom jag ofta är den som lagar mat. Den enda fördelen på en bra induktionshäll enligt mitt tyckande är att koka vatten som nästan alltid går fortare. I övrigt blir det sämre resultat överlag. Den helt nya Eletrolux-hällen jag använder mest på besök är direkt usel. Kokar inte ens snabbt och vid 3 samtidiga plattor startar det eviga reläklickandet eftersom effekten inte räcker till för 3 plattor samtidigt.

När jag behöver byta spis (börjar närma sig) så blir det antingen modulär kombination gas/induktion av hög kvalitet, men om inte pengarna räcker till det kommer jag fortsätta med enbart glaskeramik som jag fortfarande gillar skarpt och fungerar med alla stekpannor och grytor, inklusive mina älskade Nilsjohan Hollywood från 1950-talet. Samt mycket lätt att rengöra, precis som en induktionshäll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.