Hej,
Vi har köpt en fastighet klassad som jordbruksfastighet med ekonomibyggnader (förråd) för jord- och skogsbrukets behov. I själva verket är detta fritidshus och ser också ut som ett fritidshus.
Huvud huset är byggt 1992 och det jag vet är att den tidigare ägaren har meddelat kommunen (1995) att de är enbart avsedda att användas som förråd, ej som fritidshus.

Huset är registrerat som förråd då det tidigare fanns ett äldre förråd på samma plats.

Den tidigare ägaren fick avslag på förehands besked att få fastigheten om-klassad som fritidshus 2006.
Fastigheten ligger på strandskyddad tomt ca 30m ifrån vattnet, i området gäller 200m strandskydd
Huset är inrett med trinett, mulltoa och ved kamin sedan 1992.
Enligt stadsarkitekten får inte huset användas som fritidshus.
Om jag förstår saken rätt har huset stått i samma utförande i över 10 år.
Vet någon vad som gäller för bestämmelser?

Är svartbygget preskriberat eftersom det stått i likadant i 10 år?

Även om vi inte enligt lagen får bo i huset, kan kommunen kräva att vi river / bygger om / tar bort isolering efter så lång tid?

Vad kan kommunen göra ifall vi ändå bor i huset?

Vi har bott i vår husbil då vi besökt vår stuga för att inte reta upp någon.

//knoll
 
Ja, svartbygget av fritidshuset måste väl vara preskriberat nu. Och då kan väl inte stadsarkitekten bestämma att det inte får användas som ett sådant? Vet inte hur du skall gå tillväga för att få det här ordnat. Antar att du måste ansöka om byggnadslov för fritidshuset i alla fall. Det är förstås viktigt att du kan övertyga stadsbyggnadskontoret om att huset är byggt för mer än tio år sedan. Kanske någon här som vet mer, jag spekulerar bara.
 
Det är detaljplanen som bestämmer om du kan bo i ett "förråd" eller inte. Du kan få bo i en skokartong om du vill. Står det i detaljplanen att bostäder inte får uppföras, så får du inte heller bo där!
 
Mikael_L
Nu är det inte så ofta det finns upprättade detaljplaner för jordbruksfastigheter, så där får vi troligen ingen vägledning om användningssätt.

Men om jag nu får gissa vilt...
Så är antagligen bygget i sig preskiberat och får alltså stå orört kvar, såvitt jag nu förstår.

Användningssättet är kanske specat till förråd och bygglov brukar krävas för att byta användningsätt och då får väl antagligen kommunen en chans att förhindra(/jävlas :surprised:) genom att helt enkelt neka bygglov.

Men om dom har grund till nekande vet jag dock inte, dom måste väl ha någon paragraf att luta sig mot...

... eller vad tror ni?...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.