Har bytat ut pannan till en nyare som redan suttit monterad.

Inställningarna lirar inte riktigt (antingen för varm eller för kallt) i huset.
Varmvatten fungerar som det skall.
Men regleringen till radiatorslingan blir jag inte klok på.

Har en yttertempgivare och det verkar också sitta en tempgivare i frontens panel. Multimatic VRC 700.

Kurvan står just nu på 1,5 och det funkar hyfsat bra. Börtemp 27 grader.

Men det finns massor med inställningar som jag tror hade varit bra för att optimera den.

Någon som kan hjälpa här på distans eller måste någon kika på just mitt system? Termostat från Vaillant, inomhustemperaturvisning, prisinformation och köpalternativ på webbsida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bäst är nog att kontakta Valliant och få info om allt och en manual till den.
 
J jonaserik skrev:
Bäst är nog att kontakta Valliant och få info om allt och en manual till den.
Tjena. Manual har jag. Alla papper osv från föregående ägare. Så alla inställningar ”går” att läsa sig till. Men man skall förstå alla menyer och förskjuten kurva osv.. och hur allt påverkas.

T ex verkar det sitta en tempgivare i panelen förutom utegivaren. Vilken styr mest och hur?

Men det är väl som du säger. Dom är några mil bort men skall tydligen ha en väldigt bra service så det är väl bäst att få hit dem.
 
Utedivaren styr utgående värme till huset och det styrs av kurvan som är inställd. Tumregel är ca 42 C vid noll ute, hos dig blåst och kanske ca 45 C. Du får se vad som kommer från Vaillant.
 
Börvärde, det bör vara den innertemperatur du vill att det ska vara.

Framledningen bör regleras med utegivaren i första hand, samt med innegivaren som hjälpande.

Kurvlutningen justeras om innertemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Parallellförskjutningen ändras om det alltid är varmt/kallt oberoende utetemperaturen.
 
Tack för bra svar. För att få dräglig temperatur så står den konstant på 27 grader vilket känns mycket då det inte är 27 grader i huset. Och den eldar inte på för fullt hela tiden ändå så den måste ju tro att temperaturen där iaf pannan står är i närheten…. Vilket det inte är iofs.

Sen upplevs det som att man bör ha någon slags sänkning under dygnet.

Vidare har vi tyvärr bara ett 1-rörs system med klackar för flödet till radiator, men behöver kanske i sig inte vara ett problem då alla utom en radiator blir riktigt varm.

Jag känner själv att ju mer jag skriver om det. Desto mindre chans att någon kan hjälpa mig på distans. Dessutom börjar det bli kallare och det vore toppen om man kunde få det optimerat snart.
 
Uppdatering:
Temperaturen håller sig konstant på en bra nivå nu. Har kompletterat med isolering på tak och tätat lite olika ställen, där det nog drog lite för mycket. Har fått en mycket behaglig värme nu. Utegivaren kombinerat med givaren som sitter i displayen verkar fungera riktigt bra.

Har dragit ner börtemp till otrolig 21 grader. Känns otroligt kul att mecka själv och man får resultat. Nu med ca 8 grader ute känns det som en bra balans. Om tempen ute sjunker får vi se om kurvan hänger med eller om den behöver justeras något.

Har även fått rätt på termostaterna i barnens rum så att det är behagligt oavsett om dörrarna är stängda som när man sover eller om dom står öppna.

Största frågan nu är att det blir liiite varmt på eftermiddag/ kväll. Antar att nu har vi kommit så långt att vi fyra hjälper till lite att värma plus lite div elektronik som ökar på värmen.

Är det lönt att kika på nattsänkning? Har bara radiatorer och ganska få sett till ytan.(dom räcker till att hålla värmen). Så det borde blir en semitröghet i tempersturändringarna som kanske gör det ej lönsamt.

Vad säger ni om det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.