Ska påbörja carport-bygget till våren och funderar på vilka maskiner/verktyg som kan vara bra att ha tillsdess?! Vilka märken o modeller passar för en hemmasnickare?

Funderar på följande:
-Ett mätinstrument med laser för att mäta ut så att plintar och grunden kommer i rät linje (och höjd). Skulle vara bra om jag kan använda den också när jag ska börja på ovanvåningen och regla upp innerväggar, sätta dörrar på plats mm.
-En kap- o gersåg känns som ett måste. Lånade en till trädäcksbygget och det underlättade mycket!
-Har jag någon användning för en cirkelsåg och/eller sticksåg? Eller ersätter kap- o gersågen deras användningsområden?

Har ni några andra förslag på "bra-ha-saker"?

/DT
 
En laser vete 17. Om du ska köpa en laser som verkligen fungerar till det du har tänkt, så måste du upp med så mycket pengar att det inte är rimligt. Snören och slangvattenpass kommer man långt med. Det går också att hyra en laser.
Kap/gersåg är väldigt bra. Bosch GCM10S är en utmärkt maskin, men jag tycker den är överdriven för ett enstaka bygge.
Jag skulle även köpa en sticksåg innan jag skaffade en cirkelsåg. Även där kan rekommendera en Bosch, GST135CE. En suverän maskin. Men, som sagt, det är mycket pengar där med.
"Bra-att-ha-saker" är definitivt ett par riktiga vattenpass. Ett långt och ett kortare. Sen behöver du nåt att mäta med, och där anser jag Talmetern är det bästa.
 
En bra handcirkel och manicken "såga rakt med handcirkelsåg" i tipstråden.

Ett avvägningsinstrument kan du hyra billigt.

En "framing nailer" kan i alla fall jag inte vara utan. Det heter visst stomspikningsverktyg på svenska. Kolla importtråden. Du har ju tid på dig att invänta leveranser från USA.
 
Vi pratar en del om olika verktyg i denna tråd: http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/62856-vilka-verktyg.html

Rent allmänt så tycker jag att det handlar mycket om du skall snickra mer saker sen, och hur du värderar "arbetsglädjen" med bra maskiner. Ska du bara bygga en carport behöver du enligt min mening vare sig laser, kap/ger eller spikpistol. Men vet du redan nu att det blir en hel del byggande till, och du tycker att det är roligt, se till att skaffa bra saker från början, annars blir det lätt att den där riktigt trevligt kap/gersågen som underlättar så mycket köps in när bygget är klart till 75%, vilket ju känns lite onödigt.

Tänk också på att en kap/ger inte kan ersätta en cirkel- eller sticksåg. Däremot kan en cirkelsåg nästan alltid ersätta en kap/ger (tar dock längre tid för många snitt.

Den lilla mallen för att göra 90 graders snitt med cirkelsågen är otroligt smidig.
 
Tack för bra o snabba svar!

Får nog bli att köpa en kap- o gersåg, cirkelsåg och sticksåg. Hoppar över lasern. Vattenpass och talmetern finns redan i verktyslådan.

Några fler tips?

/Daniel
 
Tänk på dina vänner i jul så kanske du halverar byggtiden i vår.....
 
Bauhaus och Hornbach tar lite mindre än 1200 kr för Metabos proffs cirkelsåg. Jag är mycket nöjd med denna , stor skillnad på denna och "kina skit".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.