Hej, jag lyckades inte klura ut vart jag skulle lägga denna så eftersom det handlar om badrumsgolv så lägger jag den här till att börja med.

Vi kommer riva bort ett en toalett, med dusch för att göra plats för vårat större kök som vi ska bygga.. Golvet är en gjuten platta typ 5cm tjock med en limmad plastmatta ovanpå. Hur får jag enklast bort detta golv? Ska mattan bort först och sen på med nån häftig bilmaskin eller hur gör man? Storleken är ungefär 2,5 kvm
 
Jag tror inte att du behöver krångla med att ta bort matan om du ändå ska bila bort golvet. Ta bilmaskinen direkt istället.
 
tror dock att det blir lättare att se var du bilar om mattan är borta. har känslan att mattan kommer vara ivägen rätt mycket. Har du prövat att dra bort mattan. Var inget större problem hemma hos mig. Skar 30-40 cm breda remsor över hela golvytan. Sen var det bara att riva. De kan sitta rätt så hårt så handsvett är ingen höjdare. Sen vad gäller betongen så kan du använda vilken borhammare som helst. 5 cm betong är inte nåt större problem att få bort.

Jag använde en borrhammare av typ en sådan man kan köpa på Jula för 299 spänn. funkade utmärkt.
 
Tripod skrev:
tror dock att det blir lättare att se var du bilar om mattan är borta. har känslan att mattan kommer vara ivägen rätt mycket. Har du prövat att dra bort mattan. Var inget större problem hemma hos mig. Skar 30-40 cm breda remsor över hela golvytan. Sen var det bara att riva. De kan sitta rätt så hårt så handsvett är ingen höjdare. Sen vad gäller betongen så kan du använda vilken borhammare som helst. 5 cm betong är inte nåt större problem att få bort.

Jag använde en borrhammare av typ en sådan man kan köpa på Jula för 299 spänn. funkade utmärkt.
Kikade lite på det igår och det verkade som att mattan satt nåt så in i h*****e. Så jag vete sjutton, kan kolla lite mer under kvällen. Ringde en lokal maskinuthyrare här i stan och de skulle ha typ 300 för en helg att hyra en bilmaskin med två stål till. Det lär jag ju hinna med
 
Du kommer nog inte ha några problem att hinna på en helg om inte mattan krånglar. Får du inte loss mattan så pröva att bila igenom. kan säkert funka. Sedan om du hyr en maskin så är den säkert av bra kvaliteto och effektivare. Bättre än du igentligen behöver för ett 5 cm tjockt golv. Jag skulle nog lagt mina pengar på att köpa en egen. Även de billigaste maskinerna bör fixa detta. det gjorde de iallafall för mig, och man kan aldrig ha ett verktyg för mycket. har använt den borrhammaren för att blanda cement och annat.
 
det finns maskiner att hyra för att ta bort mattor också...

själv har jag gjort som någon beskrev i ett inlägg ovan, skurit mattan i remsor med en mattkniv. sedan har jag använt en polygrip för att vrida/rycka/dra loss mattrackar'n. det fungerade kalasfint, trots att mattan satt fast som attans...
 
hmm vet faktiskt inte. Har den bilningsfunktion? Har den det så funkar den nog utan problem. Allting handlar förstås om hur hård/porös betongen är och hur den är armerad.
 
Tripod skrev:
hmm vet faktiskt inte. Har den bilningsfunktion? Har den det så funkar den nog utan problem. Allting handlar förstås om hur hård/porös betongen är och hur den är armerad.
Den har mejslingsfunktion, rimligtvis samma sak?
 
Knecke skrev:
Den har mejslingsfunktion, rimligtvis samma sak?
Jo det borde betyda samma sak. testa på jobbet om det stämmer. Den funkar säkert bra. Det tar nån timme innan man lärt sig tekniken. Det kan vara bra att ha två bilnings/mejslings -stål. Ett spetsigt och ett platt. Det spetsiga kan vara bra att börja med för att få upp ett hål. Det dammar mycket och lever om så munskydd, hörselkåpor och familjen hos mormor kan vara ett bra tips. Lycka till.

och... håll koll på vattenrören
 
Tripod skrev:
Jo det borde betyda samma sak. testa på jobbet om det stämmer. Den funkar säkert bra. Det tar nån timme innan man lärt sig tekniken. Det kan vara bra att ha två bilnings/mejslings -stål. Ett spetsigt och ett platt. Det spetsiga kan vara bra att börja med för att få upp ett hål. Det dammar mycket och lever om så munskydd, hörselkåpor och familjen hos mormor kan vara ett bra tips. Lycka till.

och... håll koll på vattenrören
Okej, tack för tipsen =) Gällande vattenrör så klarar jag mig rätt enkelt där då de är utanpåliggande och kommer genom väggen från köket så de kan jag lätt plocka bort innan. Däremot så misstänker jag att avloppet går genom golvet för handfatet så där får jag väl trixa lite men det ställer ju inte till med något ändå..
 
Jag hade inte gett mig på detta med en tvåkilosmaskin. Hyr en riktig bilhammare på i alla fall fem kilo, det är det absolut värt. Och passa också på att hyra en liten handhållen mattstripper (om du inte vill kosta på en vanlig stripper), det är det också värt.
 
jon_h skrev:
Jag hade inte gett mig på detta med en tvåkilosmaskin. Hyr en riktig bilhammare på i alla fall fem kilo, det är det absolut värt. Och passa också på att hyra en liten handhållen mattstripper (om du inte vill kosta på en vanlig stripper), det är det också värt.
Hej, jag kollade vidare lite på detta hemma igår och det visar sig att plattan nog inte är så tjock ändå. verkar ligga flera lager med betong/flytspackel och längst ner ligger någon typ av asfaltmatta som är rätt tjock (kanske 1,5-2cm). Mattan släpper fint från golvet så den får jag bort utan problem.
Det jag tänkte med att låna maskinen på jobbet var ju smart i sig, men vi har inga mejslar till den och jobbet kan nog inte motivera att köpa in det då maskinen mest är tänkt till att borra hål för lite tavlor och sånt. Så jag åker ju på att köpa, alternativt hyra, mejslar och då kan jag ju lika gärna hyra en större maskin på en gång.. 220:- för en helg + 100:-/mejsel så det blir ju inga stora stålar
 
Jag ska väl i ärlighetens namn erkänna jag bara bilade upp i en duschhörna < 1kvm, och det gick bra med den lättare maskinen. Har ingen större efarenhet av de tyngre maskinerna. Bara en större bensindriven cobra och den sög. Min ide var mest att en maskin för 299 kr funkar men man får kämpa lite mer. Dock så har man nytta av den senare till diverse jobb om man beslutar sig för att köpa en. En 5 kilos Hilti är säkert som en dröm att jobba med. Det är nästan dubbelt upp i slagenergin jämfört med Boschen.
 
Kanske en sån här??
http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/D25980K/

Skämt åsido, jag köpte mig en liten bilmaskin/borrhammare på rusta på rea för 199kr, den har hållt i tre år och diverse arbeten, bla bilat bort golvspackel, grannen bilade ett hål i en murad vägg för en garageport med den. Man får dock jobba lite mer med den än med en riktig hilti. Fast går den sönder så är det ju bara att kasta den.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.