Halloj,

Sitter i en sits som är rätt obekväm som jag skulle behöva hjälp med.

Vi har köpt en tomt från familjen och håller på att planerar bygge av nytt hus och garage på tomten.
Det är planerat att finnas ett garage i början av tomten som ska ligga ca 70% bakom grannens garage och sticka ut ca 2.5m meter i en sidan. (detta bad dem om med vårat första möte med dem) Grannen har tidigare fått lov att bygga sitt garage i tomtgräns av våran familj men nu vägrar de låta oss bygga detta garage i tomtgräns precis som dem själva har gjort. (De ångrade sig efter vi flyttat från första placeringen där garaget stack ut ca 4m från deras garage) De menar att det skulle kännas trångt för dem, de har också kommit med olika anledningar som brandrisk, ljus som flörsvinner och annat som jag anser bara är skit.
Deras hus och tomt ligger mycket lägre än oss så allt som står på tomten kommer ju kännas högt, svårt för oss att anpassa oss för att de grävt ner sitt hur mer än nödvändigt samt att naturen ser ut som den gör där.

1. Garaget skulle ligga i Norr för dem och de har sin trädgård i söder, så inget ljus eller morgonsol påverkar (det har dem menat att det gör dock??)
2. Brandfara tror dem också att det är. Vårt garage kommer ha brandsäkra väggar så inget problem där.
3. Vattenskador? De pratar också om risk för vattenskada. Fattar ingenting här, man dränerar ju innan man gjuter platta och bygger etc.

Så min fråga och problem är då. Även fast Detaljplanen säger att "Friliggande garage fåt byggas närmare än 4,5m från tomtgräns efter grannes medgivande", kan man ändå få igenom bygglovet? Eller är det helt kört och grannen sitter på all makt i frågan? Om det är så att de bara kan säga nej så leder det till att hus och garage behöver ritas om och placeras på annat sätt. Detta kan leda till att vi skulle behöva spränga väldigt mycket berg på tomten som vi nu tänkte bygga "run" i from av ett L-hus. Men om v i inte kan ha garaget i början så vettetusan hur vi ska göra.

Jag som väldigt partisk i det hela känner att derar ursäkter är rent skit och att det är extremt fult av dem att säga nej till vårat garage i tomtgräns fast de själva ha fått ställa sitt där för vår familj. Vi lägger t.om. stora delar garaget bakom deras efter deras önskemål.
 
Nu har du en detaljplan som ger möjlighet att planenligt bygga nära tomtgränsen, om grannen godkänner. Det är inte nödvändigtvis detsamma som att grannen har vetorätt. Det är inte ovanligt att en sådan placering godkänns som liten avvikelse. Kan vara värt att höra med kommunen hur de ser på det. Men räkna med fördröjning om grannen överklagar.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu har du en detaljplan som ger möjlighet att planenligt bygga nära tomtgränsen, om grannen godkänner. Det är inte nödvändigtvis detsamma som att grannen har vetorätt. Det är inte ovanligt att en sådan placering godkänns som liten avvikelse. Kan vara värt att höra med kommunen hur de ser på det. Men räkna med fördröjning om grannen överklagar.
Okej så det kan vara så att Kommunen känner att den placering vi önskar är bättra lösningen och tar då inte hänsyn till Grannens åsikt?
 
Är tanken att garagen skall byggas ihop? Annars kan jag förstå hans åsikt att det blir svårt att underhålla. Hur nära tomtgränsen står deras garage?
 
Anonor Anonor skrev:
Okej så det kan vara så att Kommunen känner att den placering vi önskar är bättra lösningen och tar då inte hänsyn till Grannens åsikt?
Om vi bortser från skrivningen i detaljplanen om att man får placera nära gräns om grannen tillstyrker.

Det är rätt vanligt att garage får bygglov närmare tomtgräns än 4,5m även om det inte finns något undantag i detaljplanen. Det går då som liten avvikelse.

Om du ansöker om bygglov, med något som avviker från detaljplanen så får bygglovsmyndigheten tillåta det om det är en "mindre avvikelse". I så fall måste det gå ut ett grannehörande där grannen får chans att ge sina synpunkter, detta beaktas då i prövningen av bygglovet. OM grannen har sakliga skäl, inte bara "jag tycker inte om placeringen". Efter att grannens synpunkter har bedömts så kan myndigheten ge bygglov även om grannen spytt galla över planerna, och de kan neka bygglov även om grannen tycker att avvikelsen är OK. Skillnaden i ditt fall med den skrivnings som finns, är att OM grannen är OK med placeringen, så är den ingen avvikelse. Men ett nej från grannen skall bedömas på samma sätt som synpunkter på mindre avvikelser i andra områden.

Men efter beviljat bygglov har grannen alltid rätt att överklaga beslutet (oavsett avvikelser), som då först skall dras hos länstyrelsen, och kan sedan överklagas i ytterligare två nivåer, detta kan ta avsevärd tid.
 
Redigerat:
B bygglov skrev:
Är tanken att garagen skall byggas ihop? Annars kan jag förstå hans åsikt att det blir svårt att underhålla. Hur nära tomtgränsen står deras garage?
Nej Garagen ska inte byggas ihop. Grannens garage står 0,5m från våran tomt. Vi tänkte också ställa vårat garage ca 0.5m meter från gränsen.
 
H hempularen skrev:
Om vi bortser från skrivningen i detaljplanen om att man får placera nära gräns om grannen tillstyrker.

Det är rätt vanligt att garage får bygglov närmare tomtgräns än 4,5m även om det inte finns något undantag i detaljplanen. Det går då som liten avvikelse.

Om du ansöker om bygglov, med någto som avviker från detaljplanen så får bygglovsmyndigheten tillåta dte om det är en "mindre avvikelse". I så fall måste dte gå ut ett grannehörande där grannen får chans att ge sina synpunkter, detta beaktas då i prövningen av bygglovet. OM grannen har sakliga skäl, inte bara "jag tycker inte om placeringen". Efter att grannens synpunkter har bedömts så kan myndigheten ge bygglov även om grannen spytt galla över planerna, och de kan neka bygglov även om grannen tycker att avvikelsen är OK. Skilnande i ditt fall med den skrivnings som finns, är att OM grannen är OK med placeringen, så är den ingen avvikelse. Men ett nej från grannen skall bedömas på samma sätt som synpunkter på mindre avvikelser i andra områden.

Men efter beviljat bygglov har grannen alltid rätt att överklaga beslutet (oavsett avvikelser), som då först skall dras hos länstyrelsen, och kan sedan överklagas i ytterligare två nivåer, detta kan ta avsevärd tid.
Ok tack för bra svar! Vet du ungefär hur långdraget ett bygglov kan bli i en sådan tvist?
 
Anonor Anonor skrev:
Ok tack för bra svar! Vet du ungefär hur långdraget ett bygglov kan bli i en sådan tvist?
Jag tror att länstyrelsen, första instans tar 4 - 8 månader, men kan ta längre tid. Överklagas det sedan till mark o miljödomstolen, så tror jag att det normalt tar ungefär lika lång tid, men det förekommer att någon part begär anstånd med att komma in med "bevisning", vilket kan dra ut på tiden. Sedan finns även mark o miljööverdomstolen, där kan det ta flera år.
 
Anonor Anonor skrev:
Nej Garagen ska inte byggas ihop. Grannens garage står 0,5m från våran tomt. Vi tänkte också ställa vårat garage ca 0.5m meter från gränsen.
Så stuprören kommer sitta bredvid varandra på respektive garage? Om grannen inte godkänner detta kan han ju ha i beaktande att du i så fall kanske vill ha staket och häck nära tomtgränsen på din sida. Det blir ändå svårare för honom att underhålla sitt garage i så fall.

Vi har samma situation och ville bygga men grannen nekade. Nu blir det staket och häck där i stället, blir intressant att se hur han skall sköta sin sida för som det är nu är han inne och ränner på vår tomt i tid och otid. Med en halvmeter från gränsen kommer han ju inte åt stuprören eller kommer upp på taket från sin sida. I dag tror jag inte man beviljar bygglov närmare tomtgränsen än en meter av den anledningen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
B bygglov skrev:
Så stuprören kommer sitta bredvid varandra på respektive garage? Om grannen inte godkänner detta kan han ju ha i beaktande att du i så fall kanske vill ha staket och häck nära tomtgränsen på din sida. Det blir ändå svårare för honom att underhålla sitt garage i så fall.

Vi har samma situation och ville bygga men grannen nekade. Nu blir det staket och häck där i stället, blir intressant att se hur han skall sköta sin sida för som det är nu är han inne och ränner på vår tomt i tid och otid. Med en halvmeter från gränsen kommer han ju inte åt stuprören eller kommer upp på taket från sin sida. I dag tror jag inte man beviljar bygglov närmare tomtgränsen än en meter av den anledningen.
Exakt placering av stuprörsplacering vågar jag inte svara på.

jag jag kommer troligen att skicka det som förslag till grannarna. Vi kommer i vilket fall behöva sätt ett plank/häck flr att få insynsskydd. En häck kan ju bli hur hög som helst så då kan vårat garage lika gärna stå precis bakom häcken.
 
Anonor Anonor skrev:
Exakt placering av stuprörsplacering vågar jag inte svara på.

jag jag kommer troligen att skicka det som förslag till grannarna. Vi kommer i vilket fall behöva sätt ett plank/häck flr att få insynsskydd. En häck kan ju bli hur hög som helst så då kan vårat garage lika gärna stå precis bakom häcken.
Det är i slutändan ändå inte upp till grannen. Det är detaljplanen och kommunen som bestämmer. Grannens åsikt är input till kommunens beslut. Men har du dennes godkännande (underskrift) på papper med ritning så underlättar det kommunens beslut om det är avvikelse. Så låt inte grannen bestämma ert husbyggande.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Lite uppdatering.

Fick en tid med kommunen för att prata om ärendet.
Det visar sig att endast får bygga i tomtgräns och inte "nämare". Dock har grannen fått göra detta och då har denne haft extremt tur och lagt det 0.5m ifrån vår tomtgräns. Men egentligen ska man endast godkänna i tomtgräns så man ska kunna bygga ihop garagen. Dock har ingen i hela områden gjort detta utan alla gör på detta sätt så det stör mig en hel del att kommunen sa "vi kan inte ge förhandsbesked men jag ser det som väldigt otroligt att vi skulle godkänna erat bygglov som det är nu". Detta pga att då vi inte har det i tomtgräns så skulle det vara ett stor avsteg från detaljplanen enligt dem... Och jag behöver ett skriftligt godkännande att ha det i tomtgräns mot grannen men det kommer de aldrig gå med på. Sen om de ändå skulle ändra sig så sa kommen att vi troligen skulle få avslag pga att grannens garage inte ligger i tomtgränsså skulle de inte ha plats att underhålla den sidan om vi bygger i tomtgräns.

Så 1. Vi kommer inte kunna bygga det där pga grannens nuvarande placering som gjorts helt fel enligt detaljplan med stor avvikelse vilket leder till 2. Vi skulle behöva göra stort avsteg från planen för att få igenom det och det ska man inte räkna med.

Lutar mot att vi måste rita om hus och plaxering för att få det på plats nu vilket verkligen suger,,,,
 
  • Arg
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.