Har ett radhus som ska totalrenoveras. Idag är det mekanisk frånluft på taket utan några som helst tilluftkanaler. Radhuset är ca 120kvm plus 60kvm källare.

Jag kommer installera ftx(swegon casa R5) för komforten.

Men nu är frågan hur jag ska göra med köksfläkten. Jag har länge varit intresserad av att ha en köksfläkt där fläkten är extern för att få ned ljudnivån inne i köket.

Vad väljer man för typ av köksfläkt?
Vilken tillhörande extern fläkt väljer man?
Köksfläkten måste vara inbyggd i ett köksväggskåp.

Im kanalen går antingen dra rakt upp på taket eller rakt ut genom yttervägg.
 
Jag sitter själv och kikar på både FTX och extern fläkt till köket.

Både Systemair och Östberg har takfläktar, ta en med EC-motor de är energisnålare och låter mindre. Båda tillverkare har en spiskåpa från Franke som de säljer under respektive namn.

För egen del blir det nog systemairs takfläkt då jag nog vill ha fläkten fast inkopplad samt deras takgenomföring ser ut att vara enklare att isolera.
 
  • Gilla
buhu
  • Laddar…
Vi kommer nog dra vår imkanal ut genom yttervägg och använda tidigare imkanal till ftx aggregatets frånluft eftersom vi har svårt att hitta en bra plats att skicka ut den varma luften utan att den råkae krypa in under taket och skapa fukt.

Vad finns det för väggmonterade fläktar för utomhusbruk?
 
Att ha ett imrör rakt ut genom en yttervägg ställer liksom lite större krav på utförandet. Med en vanligt installation så isoleras röret med obrännbart hela vägen upp till utblås. Lika med ut genom väggen, men då ska kanalen avslutas ca 10 centimeter utanför vägg och ha som en plåtskoning på sig. Är det då en träpanel så bör/ska det vara ett brandspjäll med.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Med en ny fläktkanal genom husväggen så brukar kommunen vilja ha en bygganmälan/bygglov och inspektion av områdesansvarig sotare för att säkerställa att brandskyddsvillkoren uppfylls.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ok tack. Känner till att vi behöver två brandspjäll och brandisolera imkanalen. Plåten va bra att veta.

Insåg igår att vi har ett stort taksprång och vill inte riskera att trycka in matos eller varmluft under yttertaket ifall jag skulle gå ut med imkanal genom yttervägg.

Det blir att skicka upp imkanalen i befintlig kanal till taket.
Dock vill jag gärna ha upp frånluften tillsammans. Såg att det fanns takhuvar för dubbla 160 kanaler. Men drömmen hade varit att ha fläkt på imkanalen vid taket och utblås för frånluften av ftx i samman huv.
 
B buhu skrev:
Ok tack. Känner till att vi behöver två brandspjäll och brandisolera imkanalen. Plåten va bra att veta.

Insåg igår att vi har ett stort taksprång och vill inte riskera att trycka in matos eller varmluft under yttertaket ifall jag skulle gå ut med imkanal genom yttervägg.

Det blir att skicka upp imkanalen i befintlig kanal till taket.
Dock vill jag gärna ha upp frånluften tillsammans. Såg att det fanns takhuvar för dubbla 160 kanaler. Men drömmen hade varit att ha fläkt på imkanalen vid taket och utblås för frånluften av ftx i samman huv.
Tror inte jag sett någon lösning som du efterfrågar.
Vad har du för tak? Det är ju inget jätteprojekt att sätta in en takhuv på ett betongpannetak, det kommer jag få göra.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Tror inte jag sett någon lösning som du efterfrågar.
Vad har du för tak? Det är ju inget jätteprojekt att sätta in en takhuv på ett betongpannetak, det kommer jag få göra.
Vi har redan en frånluftsfläkt som sitter på vårt tegel/betongpannetaket. Vi har kraftig lutning på vårt tak och taket ska göras om nästa år.

Det jag önskar är att skicka ut både imkanal och frånluftskanal i en takhuv. Och drömmen hade varit att få en fläkt på taket kopplad enbart till imkana och en spiskåpa i köket för att slippa ljudet från inbyggnadsfläktat i köksfläkten.

Och frånluften ska då inte vara inkopplad på denna fläkt eftersom det skulle störa ftx aggregatet.
 
Varför måste det vara en takhuv?

Som du säger finns det ju combihuvar, men de kan du inte montera fläkt i, i så fall skulle du kunna sätta en kanalfläkt istället, vet dock inte om de är godkända för imkanal 🤔
 
Det måste inte vara takhuv.

Alternativ är att dra upp två genomföringar genom taket. En med fläkt för imkanal och en för frånluften från ftxen.
 
Jag tror valen du har är.

1: En takhuv och en takfläkt.
2: En kombihuv där du kör imkanalen med kanalfläkt.
 
R
B buhu skrev:
Ok tack. Känner till att vi behöver två brandspjäll och brandisolera imkanalen. Plåten va bra att veta.

Insåg igår att vi har ett stort taksprång och vill inte riskera att trycka in matos eller varmluft under yttertaket ifall jag skulle gå ut med imkanal genom yttervägg.

Det blir att skicka upp imkanalen i befintlig kanal till taket.
Dock vill jag gärna ha upp frånluften tillsammans. Såg att det fanns takhuvar för dubbla 160 kanaler. Men drömmen hade varit att ha fläkt på imkanalen vid taket och utblås för frånluften av ftx i samman huv.
Du kan be plåtslagaren o tillverka en dubbelhuv, det borde inte vara några konstigheter…
När det kommer till takmonterade fläktar så ser jag bara fördelar med en egentillverkad huv ifrån plåtslagaren då den kan anpassas till ditt yttertak och förutsättningarna på plats…
 
Redigerat:
  • Gilla
buhu
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.