Hej!

Vi kommer att bygga ett egenritat hus och har kommit så långt att vi har en leverantör för skalet (väggmoduler etc.).
I paketet ingår aluminiumfönster med kulör, och därför är vi nu tvungna att bestämma oss om färgsättning på huset.

Området vi kommer att bygga i är nytt, och vi vet att mitt i området kommer att finnas ett enhetlig grupp (ca 20) av faluröda hus med vita knutar. Resten av området (ca. 100 hus) kommer att bli fritt blandat. Götenehus kommer att ha Origo där som visningshus (har jag hört någonstans). Några av våra grannar har börjat resa hus, det blir både trä- och putsade fasader - jag vet inte om färgsättning. Det man ser nu är att det blir mycket fönster, väldigt lite väggar...

Tomterna är inte jättestora, vi har 1000m2. Mitt i området går en allé med stora träd, vi har allén som ena gränsen. Vi har också en stor ek i ena hörnen av tomten. Vi har alltså fullvuxna träd på tomten.

Vi har använt alla de kvadratmeter detaljplan tillåter, och huset blir rätt så kvadratisk och kommer att ha två plan. Fasaden är av trä. Nu när vi lekte med Alcros färgsättningsprogram, kom vi fram till att vårt hus blir svart. Bilden här visar en av mallhusen från programmet, det är alltså inte vårt blivande hus. Stilen är dock densamma.

Vad tycker ni - kan ett hus vara svart? Färgen är Allmoge Svart, alltså matt.
Blå fönster - vi har låst även husets framtida ägare till ett udda färgval?
 
Förstår inte riktigt. Rubriken "Hjälp - vårt hus blir svart!" och "Nu när vi lekte med Alcros färgsättningsprogram, kom vi fram till att vårt hus blir svart." går emot varandra lite. Vill ni ha svart hus eller inte?!

Men visst funkar det, i mitt tycke, med svart hus! Sök, det finns flera bilder här på forumet.
 
Tycker absolut att ni kan ha ett svart hus, bilden med de blå fönstren är jättefin tycker jag. Till de blå förnstren kan man ju i framtiden även ha ett vitt eller grått hus. blir ju en del jobb med att måla över den svarta färgen dock.
 
Jag tycker det ser förskräckligt ut. För tankarna till något slags militärt förråd eller liknande.
 
Om ni nu vill ha åsikter så måste jag erkänna att jag inte heller tycker det ser snyggt ut. Jag tycker att det gör huset väldigt enkelt istället för att vara ett snyggt hus. Men man har ju olika smak och det är ju det som skapar ett trevligt mångfald. Jag hade dock inte köpt ett hus som såg ut så.
 
Får man måla med vilken färg som helst enligt detaljplanen? ( vet att i Knivsta där vi bodde tidigare fick man inte ha svarta tak mm)

Hur bra tål svart solljuset? Det är ju inte så kul att behöva måla om huset efter några år för det är för stor färgskiftning mellan söderläget och norrläget. Blir inte huset också varmt på sommaren?

Smaken är som baken, tyvärr har jag sett ett svartmålat funkishus som inte alls blev snyggt. Det såg faktiskt ut som en bunker..
 
Svart blir varmt på sommaren.
 
Tack för alla svaren - det var någon som var positiv också...

Jag hittade tråden om andra svarta hus. Börjar luta mer till att ha gulockra fönster och dörrar istället av blå. Tyvärr finns inte färgen som standardkulör hos fönsterleverantören.
 
A
Jag tycker svart e jättesnyggt! Är ingen fantast av blått så gulockra låter bra i mina öron! :) Rött e snyggt också! (å grått)
 
Jag tycker också att svart e ascoolt. Vi bygger ut vårt hus med liggande träpanel, målad med falusvart.

Befintligt hus är vitputsat!

Smaken är som baken, själv skulle jag aldrig titta åt ett hus beskrivet "sekelskifte med snickarglädje...."

Gå in på falu rödgfärgs hemsida, där finns många exempel.
Blått är däremot en färg jag inte skulle använda, hellre vitt, grått eller gulockra.


Känn efter med hjärtat, rätta er inte efter vad grannar/vänner/vi på forumet säger !!

Lycka till!
 
Min åsikt är att det ser murrigt ut. Lite som en gigantisk gammal stuga. Jag hade valt ljus (mycket ljus) grått med vita knutar, väldigt vanligt men antagligen för att många gilla det.
 
Hemmakatten
Med fönster och dörrar i avvikande färg blir de väldigt markerade och drar blicken till sig. Ni har inte funderat på att låta fönster och smälta in i fasaden i stället?

Vi har också ett svart hus, men det är laserat, vanlig lasyr inte täcklasyr. Det svarta i lasyren är inte helt svart, det har lite vitt och gult sig, det gör att färgen upplevs mildare och en anings dragen åt grafitgrått. Till detta har vi fönster och plåtarbeten i mörkt grått. Vi har också vitmålade tak i carporttak och altantak och mycket fönster som gör att huset upplevs som ljust.

Ett hus i dag är välisolerat och vi har aldrig upplevt att vårt hus har varit för varmt inomhus, inte ens under de varmaste dagarna.
 
Vi målade oxå svart, och är jättenöjda. En gul färg som du skriver, eller vit brukar passa fint.
Här finns lite bilder på hus målade med Falu rödfärg, svart.
http://www.falurodfarg.com/frf_templates/Page.aspx?id=1405

Vi målade med Beckers Perfekt Täcklasyr, finns i standard-svart.
 
Det där i exemplet såg ut som en förvuxen 70-tals sommarstuga.

Finns inte falufärg i svart, hellre något riktigt matt, sotsvart. Utan de där blåa almogehörnen och brunsvartlasyraktiga fasaden...
 
Tack ännu en gång för alla svaren.

Nu har vi fegat oss ur från det svarta, huset blir nog brun med gräddvita fönster och gulockra dörr.

Med varmvita fönster håller vi valfriheten när det gäller både våra egna och eventuella kommande ägarens färgval i fasaden. Och jag var nog lite påverkad också av färgbutiken som inte kände till något annat svart hus i hela kommunen. Men däremot gav mig massor med material om olika färgkombinationer, vilket gjorde vårt liv lite lättare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.