Jag håller på och bilar upp golvet i källaren för att byta de gamla rostiga och trasiga avloppsrören.
Nu verkar det som att man 1952 har gjutit in röret i sulan under en av de bärande väggarna. Hur bär man sig vanligtvis åt i ett sådant läge? Min tanke är att just för tillfället kapa röret intill väggen och skarva på plaströr, men biten genom sulan blir ju ändå kvar då och den lär väl ge sig så småningom den också precis som resten av rören.
Röret i fråga är 110mm och hanterar avloppsvatten från kök och tvättstuga. Kan man kanske såga av röret på båda sidor väggen och dra genom ett 75-rör istället? Räcker det?

Tacksam för svar från någon hjälpsam..
 
Staffans2000
Visst kan du det. 75mm rör räcker.

Friskt kapat - hälvten runnet.

Staffan
 
Tack så mycket för det snabba svaret Staffan! :)

Det känns inte riktigt gångbart att knacka sig genom 40cm betong bara för att få dit ett lite grövre rör.

Jag tänker dock inte göra hela operationen ännu. Om det ser ut att vara tillräckligt med gods kvar i röret när jag kapar det så skarvar jag bara på det och byter rören på den här sidan väggen för att få ett fungerande avlopp. I pannrummet på andra sidan väggen är det nämligen proppfullt med bråte.
Dessutom har jag en tvåveckors bäbis hemma som vill ha lite tid med pappa. :)

Jag väntar då med att gjuta igen just biten över skarven så att jag kan komplettera med den biten sen. Fuska tänker jag inte göra.


Blir dock inte roligt att knacka bort rosten från undersidan av röret för att gummimuffen ska täta..

//Micke
 
  • PC040105.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Sätt dit en förminskning "baklänges" istället och skjut in en bit 75rör i det gamla gjutjärnsröret. Har du bara fall, så läcker det inte. Enklare kan det inte bli. Täta med var du haver för luktens skull.
 
Så länge du inte ansluter WC så räcker det med 75mm.
 
Stoppa in ett 75 mm rör så långt det går (måste räcka fram till andra sidan väggen) och täta med bruk. När du fortsätter på andra sidan så knacka sönder GJ och fortsätt. Tätningen med bruk gör då ingen skada.

Protte
 
Prottes förslag låter inte så tokigt det heller faktiskt..

Ska till bauhaus i eftermiddag och handla upp veckopengen på rördelar. Grejen är den att jag även skulle vilja få till en anslutning precis intill väggen för tvättmaskinen och en tvättho. Inget roligt att behöva leda ut tvättmaskinsvattnet till brunnen mitt på golvet.

Bara av nyfikenhet.. Om det hade varit så illa att jag hade behövt 100mm-rör, hur hade man gjort då? Den enda utvägen jag ser är att knacka sig genom väggen..?
 
Ett mycket fint sätt är att leja/låna/hyra diamanthåltagning (betonghåltagning) det blir oerhört fina hål genom betong och armering. Det är en fröjd att stå bredvid och se på.

När du nu har öppet så sätt en golvbrunn (nu kommer väl någon och påpekar att golvbrunn minsann ska sitta minst xxx mm från väggen, skit i dom) eller sätt en tratt på väggen (vet inte vad de heter) med ett vattenlås. Det krävs bara ett T-rör på det du har under golvet.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.