Hej, vi köpte ett hus som byggt 1997 och tecknade stora villaförsäkring hos folksam för fyra år sen.Folksam har skickat en besiktningsman,se protokollet. Nedan
Vi har fått en vattenskada i duschs golvet och 2st golvplattor sitter lösa nu
Har vi rätt till ersättningen och vi betalar fullförsäkring1500kr/ mån. Jag ringde folksam och den vill att vi ska boka en besiktning att titta på skadan samt att vi ska bekosta det. Lönar sig och anlita en besiktningsman kostar 3700kr?Tack. Ha en fin kväll.
 
  • Bild på besiktningsrapport med text och två bilder på golvbrunnar, loggor för Anticimex och Folksam längst ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se varför ni ska bekosta besiktningen!? Den bör regleras i skadan om skadan täcks av försäkringen. Ni kommer antagligen behöver renovera hela badrummet för 150 loppor så i sammanhanget är det väl inte så mycket att tveka på. Men jag skulle absolut frågan om även den kostnaden ersätts ifall felet inte ligger på er.
 
Besiktningen var gjord vid köpet för fyra år sedan? Så ni kände till att brunner var felaktigt monterad, och ni har inte åtgärdat det och nu har en skada uppstått?

Jag tror tyvärr inte ni kommer få några pengar av försäkringsbolaget.
 
  • Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
S Småbrukaren skrev:
Besiktningen var gjord vid köpet för fyra år sedan? Så ni kände till att brunner var felaktigt monterad, och ni har inte åtgärdat det och nu har en skada uppstått?

Jag tror tyvärr inte ni kommer få några pengar av försäkringsbolaget.
Hej och tack för svaren. De har sagt att vi ska besikta badrummet och om skadan är ersättningsbar så vi betalar den annars vi betalar inte.Jag undrar varför betalar vi för en villaförsäkring som täcker inte badrummen,?, bör inte försäkringsbolaget erbjuda oss en lägre försäkringspremie. Tack
 
Försäkringen täcker fel som uppkommer på grund av saker ni inte känt till eller kunnat anta. Eftersom skada beror på känt fel kommer den antagligen inte regleras. Efter som den är med som risk i besiktningsprotokollet så har ni ju känt till felet länge och haft möjlighet att åtgärda det.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det står ju t.o.m i texten i besiktningsprotokollet att skador pga den felaktiga installtionen inte täcks av försäkringen.

/M
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Det som en bes.man ev. kommer att kunna hjälpa er med. Är om skadan beror på något helt annat än den felaktiga golvbrunnen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Som hempularen säger, anledningen till att ta in en besiktningsman är för att se vad som ligger bakom skadan.
Är det på grund av de delar som nämnts som brister i besiktningsprotokollet så lär ni inte få pengar av försäkringen, för ni har vetat om att det finns brister i utförandet.

Är det däremot något annat som ligger bakom (jag tvivlar dock på det) så kan försäkringen kliva in.
 
A Afterquake skrev:
Som hempularen säger, anledningen till att ta in en besiktningsman är för att se vad som ligger bakom skadan.
Är det på grund av de delar som nämnts som brister i besiktningsprotokollet så lär ni inte få pengar av försäkringen, för ni har vetat om att det finns brister i utförandet.

Är det däremot något annat som ligger bakom (jag tvivlar dock på det) så kan försäkringen kliva in.
Hej tack för svaren. Den här platta märkt med t.krämtubet som sitter inte riktig fast i golvet.se biden.
Jag undrar om hur ska besiktningsmannen mäta fukten?, eller hur undersöka skadan?. Jag lånade en fuktmätare och den gav larm om fukt men inte vatten under plattan. Tack
 
  • En tub tandkräm ligger på kaklade golvet nära en duschränna i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer alltid vara fukt i yttersta lagret av en dusch.
Tätskiktet sitter under plattorna och ska skydda saker som inte tål fukt, typ trästomme.
Vad menar du med att plattan inte sitter fast? Kan du rucka på den/lyfta den?
Att plattan är lös är ju inte nödvändigtvis ett problem, så länge Tätskiktet under är helt.
Så när du säger att du har fått fuktskada, vad menar du med det? Har du bevis på att stommen är skadad eller är det bara att plattan är lös?
 
A Afterquake skrev:
Det kommer alltid vara fukt i yttersta lagret av en dusch.
Tätskiktet sitter under plattorna och ska skydda saker som inte tål fukt, typ trästomme.
Vad menar du med att plattan inte sitter fast? Kan du rucka på den/lyfta den?
Att plattan är lös är ju inte nödvändigtvis ett problem, så länge Tätskiktet under är helt.
Så när du säger att du har fått fuktskada, vad menar du med det? Har du bevis på att stommen är skadad eller är det bara att plattan är lös?
Hej när jag tycker hårt mot plattan så son den rör på sig väldig lite men den sitter fast och kan inte rucka eller lyta upp den och en luten del av stommen eller spackel är skadat men inte djup.Jag bara gissa att den fuktskadat.Tack
 
Min gissning (utan att vara expert) är att du lider av det som kallas för bomljud. Om du knackar på plattan så kan det låta som att den inte sitter fast på golvet typ.Den har ofta då lossnat helt eller delvis från underlaget.
Det är såklart inte önskvärt, men det i sig är inget problem.
Själva plattan och den fog du ser är nämligen inte det som utgör tätskikt/skydd. Det är bara ett material som vi tycker är fint och som tål fukt.

Jag hade inte bekymrat mig för det mer om du inte märker av andra problem. Tror du kommer få svårt att få något på försäkringen för det.

Du kan söka på typ "åtgärda bomljud" och se om du hittar någon metod du vill prova på för att åtgärda det. Men jag hade inte bekymrat mig.
För info så har vi bomljud i källaren i vårt pannrum, några av plattorna är lösa. Men det är inget som vi tänker åtgärda då det inte är något problem för själva byggnaden.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.