Hej! Vi köpte en täljesten kamin från elda som installerades för 2 veckor sedan. Dagen efter kom sotaren och skulle besikta den. Han läste i instruktionerna och informerade oss att man får bara elda 4 timmar i taget och sedan låt kaminen vilar lika länge. Vi blev förvånade då vi sa till säljaren på elda att vi vill köpa en kamin för uppvärmning skuld. Det var inget som säljaren informerades om ( att man bara fick elda 4 timmar i taget).

Mitt fråga är hur noga är det med 4 timmar eldning 4 timmar vila. Eller kan man köra längre stunder?
 
  • Svart och grå kakelugn med genomskinligt skydd på trägolv i modernt vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ett allmänt eldråd man ger till alla som inte vet hur man eldar.

Har du bara köpt en rejäl kamin och inte fuskat vid installationen av kamin och rökrör/skorsten så ska det vara lugnt bara du inte eldar fel (läs kaminens manual/eldningsinstruktion).
 
Det är rätt vanligt att dagens designkaminer inte är speciellt lämpade för bostadsuppvärmning, vill man ha varmt hela dygnet väljer man förslagsvis en Tullikivi täljstensugn eller en klassisk gjutjärnskamin från VermontCastings
 
Denna går att hålla fyr i hela dagarna. Då ingen vits med att lägga i fullt. Typ mata några kubbar varje timme över hela dagen.

Men oftast så eldas det bara morgon och kväll.
Startar då med typ halvt inlägg, som får brinna ned till glöd.
Därefter när det blivit ordentligt uppvärmt, så kan man lägga jag in grövre ved i nästan hela eldstaden och låta detta brinna ut.
Vanligtvis räcker det med detta, för att hålla värmen i huset 8 - 10 timmar.
Det är täljstenens tyngd som är förtjänsten till detta.

Enda värmekällan i huset.

En total installation i dag kostar över 200 000 kr.

- Ordentlig grund
- En lämplig murad eller dubbelmantlad skorsten, t ex Isokern.
- Tung ugn platsbyggd. Denna 1900 kg.
I mitt fall, friskluftskanal utifrån grunden/stenfoten.
Möjlighet att stänga mellan ugn och skorsten med ett spjäll.

Har svårt att tro att något mindre kan värma ett hus på 130 kvm kalla årstiden.

- En mindre typ som TS har kan vara nog så mysig.
Men som jag antydde, så tror jag inte på att störtelda hela dagen, med fulla inlägg.

Man lär sig snart vad som kaminen /ugnen klarar av.

Säkerligen beroende av vad du eldar, jag eldar endast björk, grovkluvet. Klenare för uppstart.

Eldat sedan 2002. Bytt roster och glaslucka en gång.
 
  • En hund vilar på ett trägolv framför en brinnande kakelugn i ett hemtrevligt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
I sommarstugan har jag en liknande installation som TS.
Kaminen är dock helt tillverkat av plåt.

Skulle nog aldrig elda denna en hel dag med fulla ilägg.
Däremot vanligt med ca 1/3 av vad som får plats i eldstaden. Och moderat drag.
Aldrig haft några problem
 
H Hybro skrev:
Denna går att hålla fyr i hela dagarna. Då ingen vits med att lägga i fullt. Typ mata några kubbar varje timme över hela dagen.

Men oftast så eldas det bara morgon och kväll.
Startar då med typ halvt inlägg, som får brinna ned till glöd.
Därefter när det blivit ordentligt uppvärmt, så kan man lägga jag in grövre ved i nästan hela eldstaden och låta detta brinna ut.
Vanligtvis räcker det med detta, för att hålla värmen i huset 8 - 10 timmar.
Det är täljstenens tyngd som är förtjänsten till detta.

Enda värmekällan i huset.

En total installation i dag kostar över 200 000 kr.

- Ordentlig grund
- En lämplig murad eller dubbelmantlad skorsten, t ex Isokern.
- Tung ugn platsbyggd. Denna 1900 kg.
I mitt fall, friskluftskanal utifrån grunden/stenfoten.
Möjlighet att stänga mellan ugn och skorsten med ett spjäll.

Har svårt att tro att något mindre kan värma ett hus på 130 kvm kalla årstiden.

- En mindre typ som TS har kan vara nog så mysig.
Men som jag antydde, så tror jag inte på att störtelda hela dagen, med fulla inlägg.

Man lär sig snart vad som kaminen /ugnen klarar av.

Säkerligen beroende av vad du eldar, jag eldar endast björk, grovkluvet. Klenare för uppstart.

Eldat sedan 2002. Bytt roster och glaslucka en gång.
Vad som krävs för att hålla värmen beror naturligtvis på utomhustemperaturen och hur välisolerat huset är.

Höll mitt hus på 160 kvm över 20 grader i förra veckan vid minus 12 - 13 grader.
Designkamin Contura 690 som i o f s har en större brännkammare (6 kW) än 5-serien.
Bjökved, två grova kubbar i timmen.

Ser man till att elda med torr och ren ved bör det inte vara något problem. Men det är inte alla som förstår hur och vad man ska elda vilket gör att det kan vara helt outhärdligt i villaområdena och därför har de nya eldningsrestriktionerna införts.
 
Kakelugnen har jag fått för mig kan spricka om man eldar för hårt för länge så där håller jag mig till ca 4 h kanske.

Vad det gäller kaminer tror jag allt snack om 2h och 4 h och hit och dit är BS. Vi eldar i våran hela dagen ibland, tror inte det är det misnta farligt.
 
H Hybro skrev:
Denna går att hålla fyr i hela dagarna. Då ingen vits med att lägga i fullt. Typ mata några kubbar varje timme över hela dagen.

Men oftast så eldas det bara morgon och kväll.
Startar då med typ halvt inlägg, som får brinna ned till glöd.
Därefter när det blivit ordentligt uppvärmt, så kan man lägga jag in grövre ved i nästan hela eldstaden och låta detta brinna ut.
Vanligtvis räcker det med detta, för att hålla värmen i huset 8 - 10 timmar.
Det är täljstenens tyngd som är förtjänsten till detta.

Enda värmekällan i huset.

En total installation i dag kostar över 200 000 kr.

- Ordentlig grund
- En lämplig murad eller dubbelmantlad skorsten, t ex Isokern.
- Tung ugn platsbyggd. Denna 1900 kg.
I mitt fall, friskluftskanal utifrån grunden/stenfoten.
Möjlighet att stänga mellan ugn och skorsten med ett spjäll.

Har svårt att tro att något mindre kan värma ett hus på 130 kvm kalla årstiden.

- En mindre typ som TS har kan vara nog så mysig.
Men som jag antydde, så tror jag inte på att störtelda hela dagen, med fulla inlägg.

Man lär sig snart vad som kaminen /ugnen klarar av.

Säkerligen beroende av vad du eldar, jag eldar endast björk, grovkluvet. Klenare för uppstart.

Eldat sedan 2002. Bytt roster och glaslucka en gång.
Lite av vitsen med tunga eldstäder är ju att de ska hålla värmen. Då kan man ju åtminstone elda typ 2 ggr om dagen och hålla den varm. Ska man elda hela tiden kan man ju lika gärna ha en kamin ;) som jag ser det. Sen om det är något farligt för själva eldstaden att elda den för varm vet jag inte riktigt men tror en kakelugn iaf inte mår så bra av det , men det är vad jag tror. En gjutjärnkamin har jag aldrig hört ska vara farlig att elda i kononuerligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.