vi avser att köpa ett nytt ikea-kök som vi önskar handmåla. Går det att handmåla något av nedan 3 kök (Sävedal, Torhamn samt Lerhyttan)? Hur skulle ni gå till väga för att handmåla dessa?
Vi gillar även shakerstilen, men vi anser att täcksidorna från IKEA på 1,3 cm är lite för tunna. Någon som kan komma med ett bra råd på hur vi med ett IKEA-kök kan få till shakerstil med bredare distanslister? vi har kollat på Picky living, men det blir väldigt dyrt om man köper täcksidor, distanslister samt luckor därifrån.
Här är vår inspirationsbild som vi gillar:
https://www.instagram.com/p/BtNXsoFHpPY/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

https://www.ikea.com/se/sv/kok/saevedal-pubba0939d1
https://www.ikea.com/se/sv/kok/torhamn-pub8a9ef341
https://www.ikea.com/se/sv/kok/lerhyttan-svart-pubea0d9579
 
Alla går att måla men Sävedal är folierad så skulle skippa den.

Täcksidorna är bara målad MDF så vill du ha tjockare går det att köpa MDF på byggvaruhuset, såga till och måla
 
Fulkemisten
Har målat stommar från IKEA med Jotuns Häftgrund Universal och sedan deras snickerifärg med gott resultat. Tipset i övrigt är att göra så mycket som möjligt själv. Det är kul och blir bäst så. Kom ihåg att ingenting är omöjligt.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
tack för svar, vad bör man tänka på om man väljer att måla Torhamn resp Lerhyttan? Den ena ser ut att vara lackad och den andra betsad?

Material Torhamn
Ytan är extra slittålig, eftersom den har behandlats med ett skyddande lager lac
Ram:
Massiv ask, Klar akryllack
Dörrfyllning:
Spånskiva, Askfaner, Klar akryllack

Material Lerhyttan
Svartlaserad
Ram:
Massiv ask, Bets, Klar akryllack
Dörrfyllning:
Spånskiva, Askfaner, Bets, Klar akryllack
 
  • Gilla
Stuganinorr och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Har målat stommar från IKEA med Jotuns Häftgrund Universal och sedan deras snickerifärg med gott resultat. Tipset i övrigt är att göra så mycket som möjligt själv. Det är kul och blir bäst så. Kom ihåg att ingenting är omöjligt.
Vilken serie från IKEA har du målat? Hur gick du mer konkret till väga?
 
Fulkemisten
Alltså själva stommarna, dvs Metod. Penseldrog snabbt så att det blev rakt och snyggt. Har överfalsade luckor så stommens framkanter syns.
 
  • Gilla
Spngs
  • Laddar…
R Reffotsirk85 skrev:
tack för svar, vad bör man tänka på om man väljer att måla Torhamn resp Lerhyttan? Den ena ser ut att vara lackad och den andra betsad?

Material Torhamn
Ytan är extra slittålig, eftersom den har behandlats med ett skyddande lager lac
Ram:
Massiv ask, Klar akryllack
Dörrfyllning:
Spånskiva, Askfaner, Klar akryllack

Material Lerhyttan
Svartlaserad
Ram:
Massiv ask, Bets, Klar akryllack
Dörrfyllning:
Spånskiva, Askfaner, Bets, Klar akryllack
Hej!

Vi går i liknande tankar! Hittade tråden ikväll och ser att det var ett tag sedan den var aktiv.. hur gick det för er? Har ni målat? Vilket kök valde ni?
 
SamuelWiklund SamuelWiklund skrev:
Hej!

Vi går i liknande tankar! Hittade tråden ikväll och ser att det var ett tag sedan den var aktiv.. hur gick det för er? Har ni målat? Vilket kök valde ni?
vi valde att köpa stommar från IKEA, men luckor från Järfälla kök.
Stommarna gick på ca 20k, medan luckorna på ca 40k.
 
R Reffotsirk85 skrev:
vi avser att köpa ett nytt ikea-kök som vi önskar handmåla. Går det att handmåla något av nedan 3 kök (Sävedal, Torhamn samt Lerhyttan)? Hur skulle ni gå till väga för att handmåla dessa?
Vi gillar även shakerstilen, men vi anser att täcksidorna från IKEA på 1,3 cm är lite för tunna. Någon som kan komma med ett bra råd på hur vi med ett IKEA-kök kan få till shakerstil med bredare distanslister? vi har kollat på Picky living, men det blir väldigt dyrt om man köper täcksidor, distanslister samt luckor därifrån.
Här är vår inspirationsbild som vi gillar:
[länk]

[länk]
[länk]
[länk]
Hej!
Hur har det gått? Jag funderar på att göra exakt samma! ska måla ikea lerhyttan, och skapa egna distanslister. kollade också med pickyliving, men det kostade ca 50 k att få deras luckor + distanslister, socklar, täcksidor lackade. hur har det gått för er? hur gjorde ni med distanslister / täcksidor?
 
Hejsan,
Är det någon som satt distanser och målat lerhyttan och kan lägga upp bilder? Tänkte göra samma sak och måla med linoljefärg.
 
Jag monterar några lerhyttan i vårt källarskafferi och sätter limträskiva av furu på kanterna, limträgavlar och en liten "serveringsskåpsliknande" ram kring väggskåpet och sen ska jag bygga hyllor av limträskivor. Återmonterar en 50-tals lådsektion med rejäla trälådor. Brutit en färg i samma nyans som luckorna som jag ska måla klabbet med, men inte linoljefärg dock, även om jag gillar den färgtypen. Vet inte om det fäster bra på dessa luckor och blir ju lite merjobb mot att bara måla "kanterna". Ska bli ett kul experiment hur bra det blir. Dock, eftersom det är i källaren har jag inte ambition att det behöver vara perfekt. En av anledningarna att det blev så här var att jag ändå måste bygga nåt för hyllan där inget befintligt funkade och att utrymmet det skulle sitta i var exakt så brett att med 2st limträbitar på varje sida så fyllde det nischen bänken står i. :) Dock går arbetet ganska långsamt då det är lite av ett sidoprojekt. Men kul att se hur det ser ut för dem som gör detta mera seriöst. Jag tyckte att denna köksserie hade luckor som känns betydligt roligare än många andra av IKEAs luckor.

När vi byggde om köket för ett antal år sen så hade jag en tanke på att köra detta koncept, men precis då drog IKEA tillbaka den vita Laxarby parallellt att jag hittade en kanonbra leverantör av massivträkök. I ett litet kök på en budget tror jag dock detta med att bygga mellanlägg kan bli hyfsat bra.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Alltså själva stommarna, dvs Metod. Penseldrog snabbt så att det blev rakt och snyggt. Har överfalsade luckor så stommens framkanter syns.
Hej!
Jag är nyfiken på hur resultatet med målningen på metodstommarna blev. Har det hållit bra över tid? :)
Funderar på att göra likadant när jag flyttar in i en lägenhet som har metodstommar och där jag vill byta till överfalsade luckor.
 
Fulkemisten
Ja gud ja. Det enda som.
B Bruiser89 skrev:
Hej!
Jag är nyfiken på hur resultatet med målningen på metodstommarna blev. Har det hållit bra över tid? :)
Funderar på att göra likadant när jag flyttar in i en lägenhet som har metodstommar och där jag vill byta till överfalsade luckor.
Ja gud ja. Håller skitbra 5 år senare. Enda stället som släppt är en passbit under vasken som jag gjorde själv i mdf och målade typ på riktigt med 9 lager.

Tvätta melaminen med målartvätt och slipa ned mycket lätt med 400, lägg sedan på ett till två lager häftgrund och till sist två lager matt snickerifärg och ett till två lager halvblank av bra kvalitet.
 
  • Gilla
Bruiser89 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.