Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag har använt kopplingsdosa för spis när jag monterat element fast.
De bygger så lite från väggen att de får plats bakom elementen.
Vet dock inte om det är helt hundra att använda dessa till detta?
[länk]
Den är helt OK att ansluta element med, men till nya element följer det med en anslutningsdosa. I alla fall om man inte köper en modell med påmonterad stickpropp. Handlar det om 230 V så brukar brukar bägge alternativen finnas i butiken.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
E elmont skrev:
men till nya element följer det med en anslutningsdosa. I alla fall om man inte köper en modell med påmonterad stickpropp. Handlar det om 230 V så brukar brukar bägge alternativen finnas i butiken.
Den dosan har jag inte lyckats hitta "lös" att köpa. Vet du var man kan finna sådana?
Det är därför jag har "fuskat" med kopplingsdosa för spis...
 
A
Dan1891 Dan1891 skrev:
Den dosan har jag inte lyckats hitta "lös" att köpa. Vet du var man kan finna sådana?
Det är därför jag har "fuskat" med kopplingsdosa för spis...
Tillverkaren av radiatorn borde vara det säkraste kortet.

Edit: Hade fel. Det är visst möjligen en standardiserad modell? Tack Demppa.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Några exempel,
[länk]
[länk]
[länk]
Tack för tipsen! Men det är inte en sån dosa med stickkontakt jag söker. Utan en utan kontaktdon alls för att montera elementen fast med. Som bygger lika lite som en kopplingsdosa för spis.
 
Redigerat:
Dan1891 Dan1891 skrev:
Tack för tipsen! Men det är inte en sån dosa med stickkontakt jag menar. Utan en utan kontaktdon alls för att montera elementen fast med. Som bygger lika lite som en kopplingsdosa för spis.
Den som brukar följa med elementen är jackningsbar. Jag ser inga problem med dosan du använt. Den är ju avsedd för precis den uppgiften. Det är en anslutningsdosa med dragavlastning. Spis är bara en av de föreslagna användningarna.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Den som brukar följa med elementen är jackningsbar. Jag ser inga problem med dosan du använt. Den är ju avsedd för precis den uppgiften. Det är en anslutningsdosa med dragavlastning. Spis är bara en av de föreslagna användningarna.
Så det finns enbart dosor med kontaktdon avsedda specifikt till element?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Tack för tipsen! Men det är inte en sån dosa med stickkontakt jag söker. Utan en utan kontaktdon alls för att montera elementen fast med. Som bygger lika lite som en kopplingsdosa för spis.
Anslutningsdosor för element utan "stickpropp" har inte förekommit på mååååånga år, i alla fall inte hos dom fabrikat jag känner till. Men anslutningsdosor duger ju bra.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
E elmont skrev:
Anslutningsdosor för element utan "stickpropp" har inte förekommit på mååååånga år, i alla fall inte hos dom fabrikat jag känner till. Men anslutningsdosor duger ju bra.
OK! Då vet jag, jag kör med kopplingsdosa för spis när jag behöver det då! :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.