Är i dialog med en kille på Marketplace om att köpa en uppsättning pardörrar till altan i glas som han har oanvända men några år gamla.

Han saknar spec på dem men tog följande bild från ett av glasen, jag har mejlat fråga till Nordiska Fönster men tänkte fråga om någon annan här kan bli klok på informationen. Det jag var nyfiken på var idé kring vilken kvalitetsnivå det rör sig om, u-värde och dylikt.

TH?
4 tough?
18CH?
ULT?
FL?

Etikett med text "Nordiska Fönster", QR-kod, produktinformation på svenska, CE-märkning, viktangivelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
4 mm thermofloat 1,1 toughened /18 mm Chromatech Ultra Ral 9016 / float 4 mm / 18 mm Chromatech Ultra Ral 9016 / 4 mm thermofloat 1,1

Thermofloat = glas med energibeläggning. 1,1 är ett mått på U-värdet för den beläggningen
toughened = härdat
Chromatech Ultra = distanslist som inte leder värme bra = "varmkant"
Ral 9016 = kulören på distanslisten, alltså är den vit
Float = vanligt glas, utan beläggning

Det är ett 3-glaspaket med energi utvändigt och invändigt och med varmkant. Härdat utvändigt. Eventuellt får inte hela beskrivningen plats, det borde vara härdat även invändigt om det är helglasad dörr. Dessutom står det inget om att det är gas istället för luft, vilket det borde vara.

Glaset har bra U-värde, jag skulle säga top notch. Men det totala U-värdet beror ju på hela konstruktionen, så det kan jag inte säga nåt om.
 
  • Gilla
LoTiX och 2 till
  • Laddar…
Och med dörrar i glas som går ända ner till golv och lika med fönster, så ska det vara härdade glas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.