Tackar för ett uttömmande svar imported_byggaren!

Tänker montera en fuktstyrd fläkt i våtutrymmet som borde ta bort en stor bov.

Jag gissar att man i övriga rum bör placera ventilerna högt, gärna högsta punkten.

Vet du eller någon var man hittar lämpliga ventiler, gärna diskreta? Borde finnas någon lösning i anslutning till fönsterfodren - eller:confused:

Skall kolla det där med frånluftsvärmepump, vilken rimligen borde placeras på övervåningen och gärna där det är stort flöde från nedervåning - tänker jag rätt:confused:

/ Framåt tiotiden när det börjar kurra i magen tar jag mig en...:D
 
I
En fuktstyrd fläkt i våtutrymmet är helt rätt.

Och jepp! Så nära tak som möjligt. Bäst är ventiler typ Gemla Fresh Air 80 med genomföring och köldrasskydd/dammfilter. Kan ställas på millimetern. Ett annat alternativ är en inborrad spaltventil i fönsterkarmen (som dock har nackdelen att varm fuktig luft passerar torrt virke och kan ställa till med rötproblem i virket på sikt).

Frånluftvärmepumpen kan du placera nästan var som helst där det finns möjlighet i närhet av en yttervägg. Rör/kanaler till den och ett (event.två) rör/kanaler ut genom väggen. Den är dock inte tyst och ska gå hela tiden, så tänk på att inte placera den intill sovrum och ha gärna ett vidbrationsdämpande underlag under den och flexslang mellan pump och kanaler, så slipper du det mesta stomljudet. Luftljudet går att ta rätt på med ljudfällor i kanalerna.
____________
Byggaren
 
  • Gilla
YankeeDude
  • Laddar…
Precis vad jag sökte efter....
Men, hur blir det när man inte har centralvärme då? Bor i ett hus från 1913, utan tätskikt. Vi eldar med ved i pannrummet i källaren hela vintern, och varannan dag även i vedspisen i köket. Huset har timmerstomme med träfasad, utanpå denna eternit och utanpå eterniten ytterligare isolering och ny träfasad.
Under halva huset har vi källare, under andra halvan krypgrund.
Andra våningen har inte timmerstomme, utan där är det vanlig plank med spånisolering innanför eterniten.

Nu håller vi på att renovera ett rum på andra våningen och sliter vårt hår pga av alla olika råd man får. I snedtaket är det nu glasfiberull utan plast och det inte finns plast någon annanstans i huset. Ska vi göra om eller kan det vara som det är?
 
I
Under förutsättning att du läst i tråden om ventiler i varje rum (för att minska behovet att fuktig luft ska behöva ta vägen ut genom väggar, tak och golv) så ser jag inget hinder för att du låter det vara som det nu är gjort.
_________________
Byggaren
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.