Att det inte täcks av försäkringen är helt normalt. Så är det ju alltid. Rinner vatten genom taket får du fixa taket själv. Däremot kan vissa försäkringar ha skydd för sekundära skador. Saker som skadats av vattnet som runnit in. Taket får man dock bekosta själv.

I detta fall ser det ut som att:

1. Det är stopp i golvbrunnen så att vattnet inte rinner undan tillräckligt snabbt?
2. Det är inte stopp men nivån utanför dörren är högre än underkant på karmen?

Jag tror således inte att det är något som ska tätas här, man behöver göra om och göra rätt.....Man kan inte ha karmen som vattenbarriär....
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Martin Berntsson1 skrev:
Har ett hus med källare och källaringång. Nu när snön töade märkte jag att det stänkte vatten mot dörren och att det kom in fukt under dörrkarmermen/listen. Jag tror inte det är så farligt men man behöver nog öppna upp och täta om.

För mig lät det som ett solklart försäkringsärende så jag lägger ett ärende till försäkringsbolaget ,som svarar att dom inte täcker utifrån kommande fukt? Kan det verkligen vara rimligt?
Även de "stora" försäkringar som "täcker" det har en drös friskrivningar mot fel i konstruktion med mera.

Folksam har varit enda som haft "tak" i sin stora försäkrng men nu har man lagt till en skrivning kring ålder på taket.

Som många andra skriver i tråden gäller det att underhålla och skydda huset. Samt om det är konstruktuinsfel bygga om så att exv fallet går åt rätt håll
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Andrehandymagi
M Martin Berntsson1 skrev:
Du får några :) man ser vart det läckt in här[bild]

Och utomhus så var det inget stopp men lite dålig fall från dörren
[bild]
Vad är det här en bild på!? Var sitter brunnen?
 
TRJBerg
Min erfarenhet är att FB inte ersätter något som helst som orsakas av utifrån inträngande vatten. De ser det som att husägaren är skyldig att ha ett ytterskal på huset som hindrar att det inträffar.
Undantag är tydligen när en "helt oväntad och plötslig händelse" sker, t ex som när det ösregnade i höstas och min källare (och massa andras) översvämmades.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.