Hej,

Jag har ett gammalt element i min lägenhet som jag måste ta bort tillfälligt eftersom jag skall lägga om golvet. Se bigogad bild.

Elementet är kopplat till husets värmesystem via två vertikala rör (till- och frånvatten). Det finns ingen kran eller liknande som jag kan stänga av tillförseln med.

Till-vattnet går genom termostaten. Från-vattnet går genom det nedre röret.

Min tanke är att stänga av termostaten. Sedan lossar jag elementet från termostaten och sedan lossar jag röret för från vattnet. Det kommer säkert rinna ut en hel del vatten som finns i elementet.

Eftersom alla lägenheter använder samma vattenrör (de vetikala) undrar jag om det kommer spruta ut vatten från röret som kopplas till från-vattenöret?

Är detta rätt tillvägagånssätt?

Mvh
/Anders
 
  • element.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det kommer att spruta tills vattnet i alla element ovanför din lägenhet har runnit ut.
Det brukar finnas avstängning och möjlighet att tömma element i källaren. Med all sannolikhet behöver du ta hjälp av en fastighetsskötare för att göra detta. Det vatten som rinner ut måste ju fyllas på igen när du är klar också. Dessutom måste du antagligen koppla ihop dina rörstumpar medan elementet är borta, annars kan vattnet inte cirkulera och det blir kallt hos alla dina grannar.
 
ok... men om temostaten är avstängd blir det väl ingen cirkulation i alla fall? Termostaten är väl mekanisk så att tillförseln av vattnet stängs av till till elementet? Så, om termostaten är avstängd borde det ju vara ganska säkert att ta bort elementet och det borde väl inte vara något tryck?
 
Normalt sitter det en strypventil på returröret, men så vitt jag kan se på bilden har du inte det. Så även om du stänger termostaten så kommer vattnet att rinna ut ur returröret.

Det här blir en stor apparat. Om det inte går att stänga av vattnet på något sätt så måste systemet tömmas, åtminstone ner till din nivå. Under tiden det är tömt kommer de andra lägenheterna inte att ha någon värme. När du är klar med golvet och monterat tillbaka elementet ska systemet fyllas igen. Detta måste ske under övervakning, så att du verkligen fått dit ditt element och det är tätt.
När man sen fyllt på systemet måste alla element luftas. Sen får man troligen fylla på mer vatten.
 
Det har funnits utrustning för att frysa en propp i röret som tätar medan man tar loss elementet och proppar (och sätter en avstängning) (det är kolsyra som kyler (till minus 53))

Protte
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
Sitter elementet fast på väggen?
Om inte, finns det inte möjlighet att palla upp elementet en aning så att du kan sticka in den nya parketten under utan att behöva ta loss det? Det ser ju ut som att rören svänger lite vid väggen och då kanske de går att böja det lilla som behövs för att få in parketten. Med risk för att något spricker upp och läcker, men kanske ändå enklare än att tömma systemet.

(Inser just vad skönt det är med eget hus där man själv bestämmer när man ska tömma och fylla sina element och inte strular till det för grannarna samtidigt....)
 
  • Gilla
Neo111
  • Laddar…
andersw skrev:
ok... men om temostaten är avstängd blir det väl ingen cirkulation i alla fall? Termostaten är väl mekanisk så att tillförseln av vattnet stängs av till till elementet? Så, om termostaten är avstängd borde det ju vara ganska säkert att ta bort elementet och det borde väl inte vara något tryck?
Visst prova.... :):D

Returen finns ju kvar, och då rinner allt vatten som finns ovanför dig ner till dig.
Samt det vatten som cirkulations pumpen orkar pumpa upp bakvägen.

Fastightes skötaren kommer bli sur, han kommer få fylla på systemet ca 3-5 gånger, samt lufta elementet högst upp...
 
Eftersom du inte kan stänga returen och inte kan vara säker på att ventilen termostaten sitter på är tät så riskerar du otrevliga överraskningar. Bäst är nog att ta det med hyresvärden så slipper du stå för kalaset ifall det blir tokigt. Normalt sett brukar det inte vara så svårt att ta bort radiatorer så länge det finns avstängningsmöjligheter på ventilerna.
 
det där med frysa röret har jag gjort par gånger, och det funkar klockrent..är där utrymme så sätt avstägningsventiler!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.