1 804 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Reklamation eller bara fler timmar
Hej, hade en elektriker här för att installera en värmekabel för vår värmepump. Han sa att det var klart, men den funkade inte så han fick komma tillbaka och åtgärda. Han sa återigen att det var klart och skickade sen faktura på antal timmar, då inkl både första och andra besöket. Tyvärr fungerar den fortfarande inte. Blir is på den.
Skulle ju helst ta in någon annan och inte betala något alls för detta. Men antar de har rätt att försöka lösa det igen? Ska man i så fall betala även för de timmarna eller ska jag kräva att de är kostnadsfria eftersom de redan sagt att det är klart och skickat fakturan?
Skulle ju helst ta in någon annan och inte betala något alls för detta. Men antar de har rätt att försöka lösa det igen? Ska man i så fall betala även för de timmarna eller ska jag kräva att de är kostnadsfria eftersom de redan sagt att det är klart och skickat fakturan?
Jag skulle ge han en chans till skriftligt denna gången, där du förklarar att detta blir hans tredje försök..M matsro skrev:Hej, hade en elektriker här för att installera en värmekabel för vår värmepump. Han sa att det var klart, men den funkade inte så han fick komma tillbaka och åtgärda. Han sa återigen att det var klart och skickade sen faktura på antal timmar, då inkl både första och andra besöket. Tyvärr fungerar den fortfarande inte. Blir is på den.
Skulle ju helst ta in någon annan och inte betala något alls för detta. Men antar de har rätt att försöka lösa det igen? Ska man i så fall betala även för de timmarna eller ska jag kräva att de är kostnadsfria eftersom de redan sagt att det är klart och skickat fakturan?
Sedan betalningen så ska du bara behöva betala för första besöket om inga tillkommande arbeten har utförts den andra gången…men du behöver skriftligt bestrida dom delar i fakturan du inte avser o betala..
Moderator
· Stockholm
· 52 018 inlägg
Du skall normalt sett inte betala för rättningar. Men ibland kan det bli svårt att tyda.
Om man tänker sig att en hantverkare på löpande räkning försöker hålla ned tiden, så det inte blir onödigt dyrt. Kanske undviker att byta något som ser ut att kunna hålla lite längre. Men så visar det sig att det behöver göras ändå. Då är det inte orimligt att man får betala motsvarande vad det skulle kostat om det extra arbetet hade gjorts direkt.
Så i princip skall du inte betala för återbesöken, men var öppen för ev. förklaringar han har.
Det kan spela roll om man vet vad som är fel. Värmer slingan inte alls, är den för klen. Felaktig tidsstyrning (vissa värmepumpar har styrning så att slingan bara går vid avfrostning om det dessutom är minusgrader ute).
Om man tänker sig att en hantverkare på löpande räkning försöker hålla ned tiden, så det inte blir onödigt dyrt. Kanske undviker att byta något som ser ut att kunna hålla lite längre. Men så visar det sig att det behöver göras ändå. Då är det inte orimligt att man får betala motsvarande vad det skulle kostat om det extra arbetet hade gjorts direkt.
Så i princip skall du inte betala för återbesöken, men var öppen för ev. förklaringar han har.
Det kan spela roll om man vet vad som är fel. Värmer slingan inte alls, är den för klen. Felaktig tidsstyrning (vissa värmepumpar har styrning så att slingan bara går vid avfrostning om det dessutom är minusgrader ute).
Beror ju på vad man beställt också,
"Lös problemet med isen"
eller
"Installera den här värmekabeln"
?
"Lös problemet med isen"
eller
"Installera den här värmekabeln"
?
Verktygstokig
· Estocolmo
· 866 inlägg
Hur kan det vara klart om det inte funkar ?
För du har väl beställt installation med en fungerande värmekabel?
För du har väl beställt installation med en fungerande värmekabel?
Viktigt att du pratar med honom och säger att du tyvärr måste reklamera arbetet. Men var som det nämns ovan, öppen för förklaringar.
Men grundregeln är att du betalar när jobbet är klart och felfritt. Har du redan betalat, så gör du reklamation och meddelar utföraren hur och på vilket vis du anser att det föreligger fel på varan/tjänsten/installationen.
Men grundregeln är att du betalar när jobbet är klart och felfritt. Har du redan betalat, så gör du reklamation och meddelar utföraren hur och på vilket vis du anser att det föreligger fel på varan/tjänsten/installationen.
Liknande trådar
-
Putsa om sockel? Eller bara laga och slipa bort färg?
Stenhus -
Knacka ned all puts - eller bara bompartier?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är regeln bärande eller inte?
Byggmaterial & Byggteknik -
Bärande hjärtvägg eller?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilka fel/brister är en reklamation vid en löpande debitering? Eller bara fler timmars jobb...
Hantverkare