Jag skulle absolut uppskatta en relation utan ”mutor”.
 
K Klass0n skrev:
Så kan det ju vara, men jag tror att de flesta kan uppskatta gesten oavsett om man dricker eller inte.
Personen som har alkoholproblem uppskattar troligen att den får flaskan, men frun/sambon, barnen gör troligen inte det, risken är även att de får utstå våldsbrott pga flaskan.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Nu känns det som att % chansen för att råka ge flaskan till den personen är så låg att det kanske kan bortses ifrån. Är man orolig tycker många om choklad men akta er för spår av nötter! 😋
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Nu känns det som att % chansen för att råka ge flaskan till den personen är så låg att det kanske kan bortses ifrån. Är man orolig tycker många om choklad men akta er för spår av nötter! 😋
Är väl ungefär lika stor andel som har nötallergi och alkoholberoende? Sen är det väl många fler som har problem med alkoholen, även om de inte klassar in som beroende.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Sen är det troligen whisky(skotsk) ni åsyftar och inte whiskey. Whiskey med ett ”e” är irländsk/amerikansk.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är väl ungefär lika stor andel som har nötallergi och alkoholberoende? Sen är det väl många fler som har problem med alkoholen, även om de inte klassar in som beroende.
Mja var nog rätt snarlikt ca 5% nötallergiker och runt 4% med alkoholberoende. Ta det med en nypa salt här för 5% allergiker var för barn men det stod också att det väldig sällan växer bort. Gruppen barn med alkoholproblematik är i Sverige väldigt liten men sätt över alla åldersgrupper (antar över 18 år) var siffran jag hittade ca 4% för män och kvinnor ihop.

Nu var ju dock inte de med beroendeproblematik jag syftade till utan de som faktiskt under sitt drickande utsätter andra för våldsbrott. Nog för att jag tror att mörkertalet är stort men jag skulle gissa på att vi fortfarande pratar om en så liten del att jag inte skulle ta det i beaktning. Jag städar bort rätt många genom vissa antaganden som villatomter stora nog för grävning tyder på rätt stadig inkomst, (arbetslöshet. depression och känslan av misslyckande i sin maskulina roll som försörjaren av familjen framhävs ofta som bidragande till mäns våld mot kvinnor). Som sagt fram med saltskålen det är bara mina tolkningar och jag påstår inte att vetenskapen kommit fram till samma sak, jag baserar det på vad jag tycker är rationella antaganden. Men det känns lite som att man annars inte borde låna ut yxan till grannen heller för att han kanske dräper någon med den. (har dom ingen skorsten kan det ju vara en bra hint).

Att det finns bättre saker än Whisky att ge bort kan vi nog vara överens om, den dricker jag hellre själv.
 
D
Demmpa Demmpa skrev:
Personen som har alkoholproblem uppskattar troligen att den får flaskan, men frun/sambon, barnen gör troligen inte det, risken är även att de får utstå våldsbrott pga flaskan.
Jag undviker att ge bort alkohol. Köp en fin olivolja istället.
 
R
Man behöver inte ge bort en hel flaska heller utan bjuda på en stänkare medans man diskuterar tomtgränserna i fråga😉
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Kontentan av det här resonemanget är då att bjud aldrig grannen eller annan du inte känner väl på något överhuvudtaget.
Whisky, kan var en alkis, sockerkaka, en diabetiker, choklad, kan innehålla nötter, en pilsner, se alkisen, grillning, nej hu då, grannen är vegan osv osv.

Fattar inte varför så många är så oerhört skitnödiga och försöker hitta fel i allting.
Det är gesten i sig som räknas, och om grannen har någon form av sjukdom eller annat lär väl det komma fram vid det tänkta överlämnandet.
Antar att grannen är vuxen och har ett ansvar för sitt eget liv.

Och allt uppräknat ovan kan ni ge mig om inte grannen vill ha det.

Och till frågeställningen, är inte helt ovanligt då vi gräver att hitta tomtrör, går det att behålla får dom förstås stå kvar med överfyllnad, i vissa fall tvingas vi ta bort dem och mäta noggrant innan för att återställa dem på rätt plats.
 
  • Gilla
Strontus och 5 till
  • Laddar…
D
mikethebik mikethebik skrev:
Kontentan av det här resonemanget är då att bjud aldrig grannen eller annan du inte känner väl på något överhuvudtaget.
Whisky, kan var en alkis, sockerkaka, en diabetiker, choklad, kan innehålla nötter, en pilsner, se alkisen, grillning, nej hu då, grannen är vegan osv osv.

Fattar inte varför så många är så oerhört skitnödiga och försöker hitta fel i allting.
Det är gesten i sig som räknas, och om grannen har någon form av sjukdom eller annat lär väl det komma fram vid det tänkta överlämnandet.
Antar att grannen är vuxen och har ett ansvar för sitt eget liv.

Och allt uppräknat ovan kan ni ge mig om inte grannen vill ha det.

Och till frågeställningen, är inte helt ovanligt då vi gräver att hitta tomtrör, går det att behålla får dom förstås stå kvar med överfyllnad, i vissa fall tvingas vi ta bort dem och mäta noggrant innan för att återställa dem på rätt plats.
Nej det är inte kontentan. Du får läsa om.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
D
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Är väl ungefär lika stor andel som har nötallergi och alkoholberoende? Sen är det väl många fler som har problem med alkoholen, även om de inte klassar in som beroende.
Relativt sett är det inte så många nära anhöriga som far illa av en nötallergiker.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Effekten av (nöt)allergi drabbar oftast bara den som är allergisk, men effekten av alkoholberoende/-missbruk drabbar ofta många fler än den som är beroende/missbrukar.

mikethebik mikethebik skrev:
Kontentan av det här resonemanget är då att bjud aldrig grannen eller annan du inte känner väl på något överhuvudtaget.
Whisky, kan var en alkis, sockerkaka, en diabetiker, choklad, kan innehålla nötter, en pilsner, se alkisen, grillning, nej hu då, grannen är vegan osv osv.

Fattar inte varför så många är så oerhört skitnödiga och försöker hitta fel i allting.
Det är gesten i sig som räknas, och om grannen har någon form av sjukdom eller annat lär väl det komma fram vid det tänkta överlämnandet.
Antar att grannen är vuxen och har ett ansvar för sitt eget liv.
Det är normalt över miljon gånger lättare för en allergiker/diabetiker/etc att säga nej till det "farliga" än vad det är för en beroende/alkolist/missbrukare att säga nej till alkohol.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
D
Kontentan:

Ska du ge bort något till grannen ge inte bort en whiskey utan satsa istället på choklad, en olivolja eller en säck ved.

Handlar inte om skitnödighet utan om att drygt 1 av 20 grannar har ett alkoholberoende och bor du i ett område med outbildade grannar så är den siffran högre.

Varför chansa, finns väl bra mycket roligare saker att ge bort än en flaska whiskey.

Diskussionen blev väldigt OT men alkoholdiskussionen brukar blossa upp vid jul och midsommar men då handlar det om huruvida det är ok att dricka alkohol när barn är närvarande.
 
  • Ledsen
Rejäl
  • Laddar…
Hur gick det @Djens, blev det någon vallning med grannen i helgen? Vad sa dom?
 
R
D Derbyboy skrev:
Jag undviker att ge bort alkohol. Köp en fin olivolja istället.
Olivolja går varken o dricka eller laga mat på så vad ska man med den till? Kanske någon gång om året till att kyla metallborren kan den duga till😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.