Min jättegamla 18V makitaborrmaskin made in Japan har givit upp.
Jag vill gärna ha tag på en maskin som inte är tillverkad i Kina (helst skall den vara tillverkad i Japan).
Mina Makitamaskiner från Kina verkar ha sämre plastdetaljer (overmoulden släpper) än de prylar som är från andra länder. Dessutom tillåter budgeten numera mig att undvika "made in china" prylar av ren princip.

Vad finns det att uppbringa i EU som är OK för mig att köpa?
 
  • Gilla
Ludvigsson12
  • Laddar…
Rumänien🤔
 
  • Närbild på etikett på Makita borrskruvdragare med specifikationer och tillverkningsinformation. Svart plast och metall synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Måste det vara maskita?
 
Jag tror inte Japanska Makita finns längre, eller nått annat märke heller.
Sörjer oxå min Makita maskin som gett upp efter 14 år var av 5 år yrkesmässigt. Bytt kolen som var slut, men den vill inte riktigt iaf.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Måste det vara maskita?
Jag har redan en hel skock batterier och en hel del andra maskiner som är Makita.
Jag funderar på att byta till Festool som ju är tillverkade i EU.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Jag tror att Makita tillverkar en del maskiner i Japan för den japanska marknaden. Dvs ”samma” maskin kan tillverkas i både kina och Japan. Jag har sett någon youtube när de har jämfört på någon slagskruvdragare.
Du kan kanske importera från Japan om du inte vill ha made in China?
 
  • Gilla
Ludvigsson12 och 1 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Jag tror att Makita tillverkar en del maskiner i Japan för den japanska marknaden. Dvs ”samma” maskin kan tillverkas i både kina och Japan. Jag har sett någon youtube när de har jämfört på någon slagskruvdragare.
Du kan kanske importera från Japan om du inte vill ha made in China?
Svårt med Japanskan men det är nog ända utvägen.. Tack för hjälpen, jag försöker med det
 
Düsseldorff
R Ring skrev:
Jag har redan en hel skock batterier och en hel del andra maskiner som är Makita.
Jag funderar på att byta till Festool som ju är tillverkade i EU.
Festool gör ju väldigt trevliga verktyg men så är det en helt annan prisklass också.
 
Nu görs det ju bra grejer i Kina oxå, men man får inte köpa det billiga.
Nu vet inte jag hur det är med dagens Makita, men Hikoki/Hitachis dyrare grejer är riktigt bra, även fast de är tillverkade i Kina sen många år tillbaka.
En billig Hikoki maskin vi köpte till en nyanställd höll bara i 2 år.
 
R Ring skrev:
Svårt med Japanskan men det är nog ända utvägen.. Tack för hjälpen, jag försöker med det
Finns på ebay. Vet dem som köpt slagskruvdragare från Japan. De har många roliga färger och versioner som inte säljs utanför Japan.

Har själv en Makita knack som är tillverkad i Mexiko, köpt i USA.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Festool gör ju väldigt trevliga verktyg men så är det en helt annan prisklass också.
Jo jag har nätanslutms Festool verktyg och funderar på deras skruvdragare. Inte förskräckligt dyr ändå. Jag vill dock helst ha samma batterisystem till alla verktyg.
 
Isakare Isakare skrev:
Nu görs det ju bra grejer i Kina oxå, men man får inte köpa det billiga.
Nu vet inte jag hur det är med dagens Makita, men Hikoki/Hitachis dyrare grejer är riktigt bra, även fast de är tillverkade i Kina sen många år tillbaka.
En billig Hikoki maskin vi köpte till en nyanställd höll bara i 2 år.
Jo men av princip försöker jag att minimera inköp av kinaproducerat. Ingen Volvo, ingen Iphone, ingen Makita från Kina... 👍
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Rickard.
R Ring skrev:
o men av princip försöker jag att minimera inköp av kinaproducerat. Ingen Volvo, ingen Iphone, ingen Makita från Kina..
Jag har en 484 från Rumänien så det bör väl kanske går att hitta här i Sverige även idag om du ids leta efter det och det känns mindre dåligt, inte tror jag att kvalitén skulle skilja men. Jag har även någon makita från GB men ingen skruvdragare vad jag vet så jag vet inte om det ens finns.

https://www.takenaka.eu/en/our-company
 
vill man ha made in japan så är ebay jpn som gäller... dagens nya maskiner är rumänien elr china
enstaka är belgien

MEN går man djupare så är innehållet made in china endå :D
 
HogeN HogeN skrev:
vill man ha made in japan så är ebay jpn som gäller... dagens nya maskiner är rumänien elr china
enstaka är belgien

MEN går man djupare så är innehållet made in china endå :D
Jo de har väl underleverantörer i Kina, har jobbat där själv i några år... men man kan ju göra så gott man kan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.